خبر به روایت «فردا»

وقت مجازات؛ از شمال عراق تا سلبریتی‌ها/ فیلترینگ با لبخند/ پادشاهی غیررسمی بن سلمان

کد خبر: 1177249

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

وقت مجازات؛ از شمال عراق تا سلبریتی‌ها/ فیلترینگ با لبخند/ پادشاهی غیررسمی بن سلمان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ تضاد منزلت و موقعیت زنان

«اعتماد» در گفت‌وگو با حسین ایمانی جاجرمی، جامعه‌شناس به بررسی نقش تحریم‌ها در افزایش التهابات پرداخته است.

وی در این مصاحبه که با عنوان «تضاد منزلت و موقعیت زنان» تیتر یک شده، می‌گوید: «هدف بنیادین تحریم ها، سوق دادن جامعه ایرانی به سمت اعتراضات درونی بود. این ادعا که تحریم ها تاثیری در اقتصاد و...نداشته، بزرگترین تحریف تاریخ است. وقتی رشد اقتصادی کشور منفی است، یعنی هر ماه سفره های مردم کوچک می شود. فراموش نکنید این اتفاقات در شرایطی می افتد که یک نسل آگاه روی کار آمده است».

در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقد عملکرد دولت پرداخته و می‌گوید: «دولت بلافاصله پس از تشکیل به سراغ افزایش محدویت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ....حرکت کرد. گشت ارشاد را افزایش داد. پیش روی اهالی فرهنگ محدودیت ایجاد کرد. ممنوع الکاری میان هنرمندان شکل گرفت. موضوعی مانند دانشجویان ستاره دار دوباره در فضای دانشگاهی و علمی کشور شکل گرفت».

اعتماد

جوان/ اولویت قانون مجازات «سلبریتی اغتشاشگر» است

«جوان» سلبریتی‌ها (علی کریمی، رضا کیانیان، کامبیز دیرباز، مهران مدیرانی، همچنین مسیح علینژاد و سالومه) را عکس یک کرده و با عنوان «اولویت قانون مجازات «سلبریتی اغتشاشگر» است» جوانب حقوقی برخورد با سلبریتی‌ها را بررسی کرده و نوشته: «به ‌منظور مقابله با خط‌دهندگان به آشوب، فقر حقوقی و قانونی نداریم. عناوینی مانند «آمر»، «مسبب»، «سبب» و «تهییج به اغتشاش» در حقوق وجود دارد که بر اساس اینها می‌توان سلبریتی‌ها و همه کسانی را که به ‌نوعی ترویج آشوب کرده و نظم و امنیت عمومی را به مخاطره انداخته‌اند، مجازات کرد. اتفاقاً در اغتشاشات، باید بیشتر از همه با مسببان و تهییج‌کنندگان غارت اموال عمومی برخورد کرد. رئیس دستگاه قضا نیز قول برخورد قاطع با عوامل اصلی اغتشاشات را داده است. همان‌قدر که تأکید قانونگذار بر برخورد جدی و بازدارنده برای عوامل اصلی آشوب و مختل کردن زندگی مردم است، نهادهای ارفاقی هم در حقوق جزا در نظر گرفته شده است تا بتوان تخفیف‌ها و حتی برائت‌هایی را برای ناآگاهان در اغتشاشات در نظر گرفت.»

جوان

شرق/ دود «هور» در چشم خوزستان

«شرق» امروز کمتر سیاسی است و بیشتر به اقتصاد، محیط زیست و سیاست خارجی پرداخته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که عکس یک کرده، با عنوان «دود «هور» در چشم خوزستان» نوشته: «آتش‌سوزی در هورالعظیم چند روزی است که آغاز شده است. با این حال هنوز تخمین دقیقی از گستردگی آن وجود ندارد. علت آن هم در اختلال اینترنت کشور است که دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای را محدود کرده و حالا دود این اختلال اینترنت به چشم محیط زیست ایران هم رفته است. ... آتش‌سوزی تنها بلایی نیست که به جان هورالعظیم افتاده است. اکتشاف نفت و ساخت‌وسازهای مرتبط با آن هم یکی از دلایل دیگری است که حیات هورالعظیم را دستخوش تغییر کرده است. گزارش فعالان محیط زیست بومی می‌گوید که این تالاب در بخش جنوبی‌اش کاملا خشک شده ... عملیات اکتشاف نفت در این تالاب موجب ساخت‌وسازهای گسترده شده و نگاهی به نقشه‌های هوایی و مقایسه عکس‌های سال 1393 با 1401 نشان می‌دهد که جاده‌های خاکی و آسفالت زیادی روی تالاب ساخته شده و اکوسیستم آن را از بین برده است.»

شرق

کیهان/ وقت مجازات

«کیهان» حمله سپاه به شمال عراق را تیتر یک کرده و با عنوان «سپاه، مقر بیرونی مزدوران اسرائیل را درهم کوبید مزدوران داخلی در انتظار مجازات» نوشته: «نیروی زمینی سپاه پاسداران دیروز چهارشنبه با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انهدامی چندین مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب را در اقلیم شمال عراق هدف قرار داد.  ... بدون شک مطالبه اصلی ملت آگاه و بابصیرت ایران این است که مزدوران و پادوهای داخلی غرب و کسانی که هدایت و یا حمایت از اوباش اجاره‌ای را بر عهده داشتند، باید مجازات شوند. ... آنچه از متصدیان حوزه‌های امنیتی و قضایی کشور انتظار می‌رود این است که مستند به قوانین جزایی کشور- که جرائمی مانند «تشویش اذهان عمومی»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «بر هم زدن امنیت کشور» در آن جرم‌انگاری شده است- برخورد قاطع و قانونی با مباشرین (اغتشاشگران خیابانی) و معاونین (حامیان، تشویق‌کنندگان و تطمیع‌کنندگان اغتشاشگران) را در دستور کار خود قرار داده و آیینه تمام‌نمای مطالبات قانونی ملت ایران باشند.»

کیهان

سازندگی/ فیلترینگ برقرار است

«سازندگی» با اشاره به اینکه «وزیر ارتباطات می‌گوید مردم کسب‌وکارهای خود را از پلتفرم‌های خارجی به پلتفرم‌های ایرانی منتقل کنند» تیتر زده «فیلترینگ برقرار است» و نوشته: «برخی این سخنان را اینگونه تعبیر کرده‌اند که قرار است واتس‌آپ و اینستاگرام به طور دائمی فیلتر شوند. پیش از این بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلتر اینستاگرام و واتس‌آپ را موقتی می‌دانستند و دلیل آن را هم اظهارات ابراهیم رئیسی ، رئیس دولت سیزدهم عنوان می‌کردند که بر ثبات اینستاگرام به دلیل وجه اشتغالزایی آن تاکید کرده بود ... زارع‌پور ماجرای فیلترینگ را نه به عهده وزارت ارتباطات که در اختیار برخی نهادهای بالادستی دانست.»

سازندگی در ادامه نوشته: «تجربه شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، توئیتر و یوتیوب نشان می‌دهد که فیلتر کردن یک شبکه اجتماعی دائمی است و احتمال برداشتن محدودیت تقریبا نزدیک به صفر است. با این حال به نظر می‌رسد که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات تمایلی به شفاف صحبت کردن درباره ماجرای فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌آپ ندارد.»

سازندگی

ایران/ تحریم و آشوب دو روی یک سکه

«ایران» گفت‌وگوی تلویزیونی دیشب رئیسی را عکس یک کرده و با عنوان «تحریم و آشوب دو روی یک سکه» نوشته: «رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی با ارائه گزارشی از حضور خود در اجلاس شانگهای و مجمع عمومی سازمان ملل، درباره اتفاقات اخیر کشور با مردم صحبت کرد». از نگاه این روزنامه دولتی، اهم اظهارات رئیسی در این مصاحبه تلویزیونی به شرح زیر است:

*با عضویت قطعی  ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای  به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شدیم

 *پس از سفر به مسکو، روابط تجاری ما با کشور روسیه 80 درصد افزایش یافته است

 *در سازمان ملل سعی کردم صدای مردم باشم و مواضع بحق ملت را بیان کنم

 *به آقای مکرون گفتم که توافق عادلانه و خوب در دسترس است

 *علی رغم فراخوان ضد انقلاب،  پس از پایان سخنرانی، پیاده از سازمان ملل به محل اقامت رفتم، با این اقدام معلوم شد کارشان بی اثر است

*باید راه بیان نقد و اعتراض را باز بگذاریم و دولت هم حتماً  از این مسأله حمایت می‌کند

ایران

هم میهن/ پیام دیپلماتیک در میانه اعتراضات

«هم میهن» در تیتر یک امروز خود به بررسی اظهارات وزیر امورخارجه درباره ناآرامی‌های اخیر و ادامه مذاکرات پرداخته و تیتر زده «پیام دیپلماتیک در میانه اعتراضات». این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از رحمان قهرمانپور تحلیلگر مسائل بین‌المللی نیز نوشته: «اینکه تحولات داخلی ایران در چند روز اخیر به دلیل ناآرامی‌ها بر برجام اثر گذاشته، اظهارنظر صحیحی نیست که بتوان به آن استاند کرد و از تصمصم برای دستیابی به عدم توافق سخن گفت. البته تحولات داخلی ایران و آمریکا همواره بر مذاکرات اثرگذار است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صفحه نخست امروز خود عکسی از وزیر ارتباطات را منتشر کرده و نوشته: «در روزهایی که فیلترینگ شدید اینترنت و بسته شدن ارتباطات بین‌المللی بسیاری از فعالان فضای مجازی، صاحبان کسب و کار و عموم شهروندان را کلافه و نگران کرده است وزیر ارتباطات دیروز با چهره‌ای خندان در جمع خبرنگاران از احتمال تداوم محدودیت‌های اینترنتی و پلتفرم‌های اجتماعی خبر داد.»

هم میهن

جام‌جم/ اتاق عملیات تجزیه‌طلبان در آتش

«جام‌جم» حمله سپاه به شمال عراق را عکس یک کرده و با عنوان «اتاق عملیات تجزیه‌طلبان در آتش» نوشته: «روز گذشته برای سومین بار مواضع و مقر گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم شمال عراق به علت پراکنده شدن برخی از تروریست‌ها در منطقه، وارد مرحله جدیدی شد، ضربات مهلکی به تروریست‌ها وارد آمد و عملیات قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه برای انهدام مواضع و مقر گروهک‌های تروریستی ضدایرانی با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای تهاجمی و انهدامی انجام شد. آن‌طور که معاون عملیات سپاه هم اعلام کرده، مقرهای مورد هدف سپاه، بیشترین نقش را در اغتشاشات اخیر داشتند و از این رو جمهوری اسلامی منشأ تهدید و عملیات علیه کشورمان را در هر نقطه‌ای هدف قرار می‌دهد.   بنابراین به نظر می‌رسد حملات ‎سپاه به مقر گروهک‌های تجزیه‌طلب در کردستان عراق تا برچیده شدن مقر گروهک‌های تروریستی ادامه خواهد داشت.»

این روزنامه اصولگرا که برای بازنشر سخنان دیشب رئیسی چاپ دوم رفته است، به نقل از او تیتر زده: «اغتشاش و تحریم، دو روی یک سکه‌اند».

جام جم

دنیای اقتصاد/ آغاز غیررسمی پادشاهی بن‌سلمان

«دنیای اقتصاد» محمد بن سلمان را عکس یک کرده و با عنوان «آغاز غیررسمی پادشاهی بن‌سلمان» نوشته: «محمد بن‌سلمان، ولیعهد قدرتمند عربستان، در یک جابه‌جایی دولتی که روز سه‌شنبه اعلام شد، به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی شد؛ پستی که به‌طور سنتی در اختیار پادشاه بود. ... عربستان سعودی سال‌هاست که به دنبال فرونشاندن گمانه‌زنی‌ها درباره سلامت پادشاه ۸۶ساله است ... در سال۲۰۱۷، دولت عربستان گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های فزاینده مبنی بر اینکه پادشاه قصد کناره‌گیری به نفع محمد را دارد، رد کرد. به گفته رسانه های دولتی، ملک سلمان امسال دو بار در بیمارستان بستری شده است که آخرین مورد آن حضور یک هفته‌ای در بیمارستان در ماه مه بود که شامل آزمایش‌هایی از جمله کولونوسکوپی می شد. شاهزاده محمد در سال۲۰۱۵ وزیر دفاع شد که گامی کلیدی در تثبیت سریع قدرت او بود. او در این نقش بر فعالیت‌‌های نظامی عربستان سعودی در یمن نظارت داشت؛ جایی که این پادشاهی ائتلافی را برای جنگ با حوثی‌ها رهبری می‌‌کند. او همچنین به چهره عمومی برنامه اصلاحات گسترده موسوم به «چشم‌‌انداز ۲۰۳۰» تبدیل شده است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ اولین قاچ پوتین از اروپا

«وطن امروز» نقشه روسیه و اوکراین را عکس یک کرده و با تیتر «اولین قاچ پوتین از اروپا» نوشته: «روسیه نخستین دستاورد قطعی عملیات ویژه‌ای را که از پنجم اسفند در اوکراین آغاز کرده بود، پنجم مهر یعنی درست پس از 8 ماه رسمیت بخشید. با پایان گرفتن همه‌پرسی از مردم 4 جمهوری خودخوانده و استان عمدتا روس‌‌نشین جنوب شرق و جنوب اوکراین برای الحاق به فدراسیون، نتایج یک‌طرفه اعلامی حکایت از آن دارد که ولادیمیر پوتین موفق شده نخستین قاچ از کیک اوکراین را از آن خود کند؛ قطاعی مهم و راهبردی از استپ‌های پونتیک شمال دریای سیاه که به واسطه تسلط آن بار دیگر پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سایه کرملین بر شرق اروپا مستولی می‌شود؛ یک تحول ژئوپلیتیکی مهم در قاره اروپا که در کنار نفس جنگی شدن اوضاع این قاره و بحران‌های متوالی انسانی، اقتصادی و سیاسی متعاقب آن، می‌تواند نمود روشنی از فروپاشی هنجارهای نظام بین‌الملل غرب‌محور باشد.»

وطن امروز

آرمان ملی/ بازی یک طرفه مناظره

«آرمان ملی» حضور چهره‌های اصلاح‌طلب در مناظراتی که طی روزهای اخیر از رسانه ملی پخش شد را مورد توجه قرار داده و در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «بازی یک طرفه مناظره» نوشته: «اصلاح‌طلبان بازار گرم کن صداوسیما نیستند».

در این گزارش آمده است: «پخش مناظره میان مسعود پزشکیان با جلیل محبی و صادق کوشکی یا مناظره کرباسچی و عبدالله گنجی و در نهایت مناظره شهاب طباطبایی با خضریان از صداوسیما این نوید را می‌داد که مدیران این رسانه در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که راهکار جذب مخاطب شنیده شدن صدای همه اقشار و گروه‌ها از رسانه‌ملی است. از سوی دیگر دعوت از چهره‌های اصلاح‌طلب برای حضور در صداوسیما راهی برای آرامش بخشی به جامعه بود اما این روند خیلی زود پایان یافت و اصلاح‌طلبی به صداوسیما دعوت نشد. برخی از اقدام صداوسیما در پخش3 مناظره سیاسی را به نوعی راهکاری برای جذب مخاظب می‌دانند و به روایتی استفاده ابزاری از اصلاح‌طلبان کردند.»

آرمان ملی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها