دو متن و یک پاسخ به برادر مهدیان؛

نوسازی حکمرانی یک گفتار انقلابی است

کد خبر: 1197004

بر خلاف سخن جناب مهدیان، روایت قالیباف، نزدیک ترین روایت از منش و سخن رهبری عزیز و حاج قاسم رحمت الله علیه است.

نوسازی حکمرانی یک گفتار انقلابی است

گروه سیاست سایت فردا: پس از گفت و گوی دکتر قالیباف با برنامه "ملک سلیمان" که به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی انجام شد، آقای علی مهدیان دو‌ مطلب نوشتند. در مطلب اول انگار که یا این گفت و گو را ندیده باشند یا به درستی منظور مصاحبه شونده را دریافت نکرده باشند به نیت خوانی از این گفت و گو پرداخته و به جای نقد سخن رییس مجلس آن را درون فضای رقابت سیاسی تحلیل کرده و به نقد ناکارآمدی دولت ربط داده اند. در مطلب بعدی اما از علاقه خود به رییس مجلس به واسطه ولایت مداری، مردم گرایی و داشتن نقاط مشترک با حاج قاسم سخن گفتند. مطلب حاضر نقدی بر نوشته اول ایشان است.

1- نوشته اند که آقای قالیباف، کشف حجاب کننده و شل حجاب ها را یکی کرده اند و نتیجه گرفته اند که این بر خلاف سخن رهبری است. احتمالا جناب مهدیان یا سخن آقای قالیباف را درست نشنیدند یا سخن رهبری را دقیق متوجه نشدند چرا که این گفته قالیباف کاملا در راستای فرمایش رهبر انقلاب است. اولا قالیباف هنجارشکنان را از ضعیف الحجاب ها جدا کرده و بعد دقیقا بر مبنای روح حاکم بر فرمایش رهبری از برخورد نامناسب با این گروه از افراد که هم انقلابی هستند و هم دین دار توسط عده ای از افراد و جریان ها انتقاد کردند. و در عین حال از لزوم حفظ ارزش ها سخن گفت :« ممکن است بعضی‌ها که نوع نگاهشان به مردم متفاوت است. بگویند ما می‌خواهیم ارزش‌ها را حفظ کنیم. بله، هیچ‌کس نباید از ارزش‌‎ها کوتاه بیاید. اما مگر شهید سلیمانی ارزش‌ها را رعایت نمی‌کرد؟ دیدید مردم چگونه برای تشییع ایشان آمدند و با تمام وجود ایشان را قبول دارند. ما به‌عنوان متولیان برای آن نوسازی حکمرانی و تحول باید حکمرانی را برگردانیم به حکمرانی حاج‌قاسم. باید مردم را محترم بشماریم. برای انسجام جامعه، لازم نیست مردم را بسازیم، تلاش کنیم خودمان را بسازیم. »

اتفاقا بر خلاف سخن جناب مهدیان، روایت قالیباف، نزدیک ترین روایت از منش و سخن رهبری عزیز و حاج قاسم رحمت الله علیه است. انتظار می رفت که جناب مهدیان به جای این تفسیر ، از اصلاح روش ها و نگرش های برخی دوستان سوپرانقلابی سخن می گفتند که به جای جذب حداکثری اصرار بر دفع حداکثری دارند که در متن دوم تا حدودی در مقابل روایت آنها مرزبندی شده است. 

2- اینکه ایشان دیدار قالیباف با مراجع را به تلاش برای شکست دولت تعبیر کرده اند هم ادامه نیت خوانی آقای مهدیان است. اولا مراجع در دیدار با دیگر مقامات هم مشابه همین سخنان را گفته اند. گلایه مراجع بزرگوار از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، اتفاقا باید مسئولان اجرایی را به تصمیم های درست تر و تلاش بیشتر وادارد نه اینکه برخی حامیان دولت را به توهم توطئه بکشاند. با منطق جناب مهدیان تا زمانی که تورم به 30 درصد رسید و دلار به سی هزار تومان نباید به دیدار مراجع رفت؟ متاسفانه برخی حامیان دولت گمان می کنند که هر نقدی از جانب مجلس به قصد تخریب دولت است در حالی که این نقدها دلسوزانه و برای اصلاح روش ها و مسیرها و عملکردهای دولت است و این دلسوزی به صراحت در نطق های آقای قالیباف در مجلس آمده است. هیچ چیزی جریان انقلاب را به اندازه کامیابی و توفیق دولت در عمل به وعده ها و اداره درست کشور خوشحال نخواهد کرد چرا که مخرج مشترک خواست ملت با هر گرایشی کارآمدی مدیریت اقتصادی است که می تواند زمینه احیای سرمایه اجتماعی را ایفا کند. از این گونه سخن گفتن آقای مهدیان و برخی حامیان دولت نوعی ناامیدی از عملکرد دولت حس می شود که بلافاصله هر سخن و حرف دلسوزانه را با برچسب سیاسی و انتخاباتی پاسخ می دهند. این دقیقا خلاف رویه درست و مومنانه است که با دلسوزی، نقدها و راه حل ها به دولت ارائه می شود تا گرهی از مشکلات مردم باز گردد. در این بیش از یک سال مبنای قالیباف دقیقا همین بوده است. 

3- انتقاد آقای مهدیان عزیز از سخن دکتر قالیباف در لزوم عذرخواهی پلیس، مخالف منش و رفتار توصیه شده در نظام اسلامی است. قالیباف در طول این مدت بارها از تلاش و غیرت پلیس عزیز ایران در این سه ماه اخیر تقدیر و تشکر کرده، به دیدار مجروحان ناجا و افراد حاضر در میدان رفته و در نطق های خود از آنها تقدیر کرده است اما در عین حال به دلیل وقوع حادثه در زیر مجموعه پلیس ، عذرخواهی این نهاد حتما می توانست به جامعه دلخور و ناراحت تسکین دهد. جناب مهدیان حتما واکنش رهبر انقلاب در ماجرای کوی دانشگاه در سال ۷۸ و قاطعیت ایشان را در ماجرای کهریزک سال ۸۸ و فرستادن نماینده ویژه به سیستان و بلوچستان را در وقایع اخیر باید دوباره مرور کنند تا خوانش بهتری از منش و مرام رهبر عزیز انقلاب به دست آورند. سخن قالیباف دقیقا بر مبنای شناخت از اندیشه و عمل حضرت آیت الله خامنه ای است.

4- از جناب مهدیان انتظار می رود که نوسازی حکمرانی را درست و واقعی تحلیل نمایند.

مفهومی که در چارچوب فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و برگرفته از متن سخنان رهبری با هدف بازسازی عقلانی و روزآمد کردن شیوه ها برای سرعت بیشتر در جهت حرکت به سوی آرمان های انقلاب است. طبیعی است که در گفتار حکمرانی نو بر همراهی جامعه، کارآمد شدن نهادها، نقد جریان های افراطی و تفریطی تاکید می شود تا مرزها در طول مسیر مشخص گردد. حکمرانی نو اتفاقا یک گفتار انقلابی در مقابل تندروها و کندروها است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها