گفت‌وگوی «فردا» با صباح زنگنه

چین برای ایران کافی نیست

کد خبر: 1205652

صباح زنگنه گفت: اکنون شاید چین برای ما اولویت داشته باشد اما کفایت نمی‌کند؛ ما باید با در نظرگرفتن سیاستی متوازن با همه دنیا جز رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشیم.

چین برای ایران کافی نیست

گروه سیاست سایت فردا: سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی به چین بسیار مهم تلقی شد زیرا ایران و چین رسما وارد فاز اجرایی تفاهم‌نامه راهبردی 25ساله قرار گرفتند اما آیا چین به تنهایی می‌تواند پاسخگوی نیازهای اقتصادی و تجاری ایران باشد؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «چین برای ایران به تنهایی کافی نیست. اکنون شاید چین برای ما اولویت داشته باشد اما کفایت نمی‌کند؛ به این معنی که باید با در نظرگرفتن سیاستی متوازن به جز ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی با تمام کشورهای دنیا ارتباط داشته باشیم. ما در زمینه‌های خوبی از جمله فناوری پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم اما باید بدانیم که توسعه همین پیشرفت‌ها هم در گرو ارتباط با همه دنیاست».

او ادامه داد: «ایران باید به سمتی برود که حداقل در دو-سه حوزه حرف اول در جهان را بزند و تا آن زمان نمی‌توانیم ارتباط خود را محدود به یک یا دو کشور کنیم و خاصیت جهان امروز این است که ارتباطات گسترده باشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «نه چین تصور می‌کند که باید فقط با ایران ارتباط داشته باشد و نه ایران چنین فکر می‌کند که به جز چین نباید با کشورهای دیگری ارتباط داشته باشد. هر کشوری تأمین‌کننده بخشی از نیازهای دیگر کشورهاست و هیچ کشوری الزامی ندارد که همه تولیدات خود را به یک کشور بدهد. قانون عرضه و تقاضا می‌گوید که هرجا منفعت بیشتری تأمین شد، از آنجا خرید کنیم یا به آن جنس خود را بفروشیم. امروز می‌بینیم عربستانی که یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکاست هم با چین ارتباط اقتصادی گسترده‌ای برقرار کرده است؛ بنابراین تنوع ارتباطات یک امر ضروری است».

زنگنه در پایان گفت: «دولت آقای رئیسی تلاش خود را به کار گرفته است تا به اوضاع سیاست خارجی سامانی دهد اما واقعیت این است دولت سیزدهم در فضای خشنی در عرصه بین‌المللی قرار دارد و در شرایط نامتعارفی قرار گرفته است که البته این شرایط از سوی کشورهای غربی به او و دولتش تحمیل شده است».

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها