شریان؛ گفتمانی یا انتخاباتی؟

نادی: به انتخابات بی‌توجه نیستیم

کد خبر: 1208727

نادی از یک‍سو می‌گوید «رسانه‌های خاص» «شریان» را متهم به فعالیت انتخاباتی کرده‌اند و از سوی دیگر در همان پاراگراف خودش این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید «شریان بی‌توجه به انتخابات نخواهد بود»!

نادی: به انتخابات بی‌توجه نیستیم

گروه سیاست سایت فردا: به‌تازگی مجمع عمومی «شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی» با نام اختصاری «شریان» برگزار شد که افرادی نظیر حمید رسایی، محمود نبویان، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مهرداد بذرپاش در آن شرکت کردند. با نگاهی به اعضای شرکت‌کننده در این نشست روشن است که اولا هدف این نشست انتخاباتی است و ثانیا تفکر پایداری میدان‌دار آن است، اما حضور بذرپاش در این نشست بسیار معنادار به نظر می رسد.

سخنرانی بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی، در این مجمع و توصیه‌های او خطاب به اعضای منتخب این گروه و جریان سیاسی، به‌خوبی نشان می‌دهد که در این مقطع زمانی «شریان» با چه هدفی شکل گرفته است و تشکیلاتی نزدیک به وزیر راه قلمداد می‌شود. او گفته است: «اگر دارای مأموریت مشخص و متعالی باشیم، می‌توان گفت که این مجمع‌ها دارای اصالت خواهند بود و مسیر مشخص می‌شود و راه و فعالیت ما مشخص خواهد شد. مأموریت اصلی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مثل شما، کمک به انقلاب اسلامی است».

بر این مبنا معلوم می‌شود که «شریان» با مأموریت و هدف مشخص سیاسی فعالیت خودش را آغاز کرده و طبیعتا مهرداد بذرپاش و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان مقامات دولتی در کنار چهره‌هایی هم‌چون حمید رسایی و سیدمحمود نبویان ازجمله متولیان فعالیت این گروه سیاسی به‌شمار می‌روند و شاید بتوان از آن به عنوان ائتلافی میان‌بخشی از تفکر جبهه پایداری و مهرداد بذرپاش نام برد که البته می‌توان حدس زد این ائتلاف قرار است به نوعی بیرون از شورای ائتلاف قرار گیرد و موجب تضعیف آن شود.

حالا و پس از مطرح‌شدن این موضوعات، میثم نادی در یک پست اینستاگرامی توضیحاتی ارائه کرده و نوشته است: «از ابتدا تأکید داشتیم نمی‌خواهیم حزب باشیم و در تلاشیم شبکه‌ای گفتمانی و البته جریان‌ساز و مؤثر -و نه منفعل و مقطعی- به راه بیفتد. شریان می‌خواهد به قدر بضاعتش، نخ تسبیح نیروهای انقلابی-علی‌رغم تنوع در سلیقه- باشد و البته مرزبندی‌های صریحی دارد که علاوه بر مرامنامه، در مواضع رسمی به مرور منتشر می‌شود».

البته نادی توضیح نداده است درحالی‌که شورای ائتلاف تا امروز نقش نخ تسبیح باورمندان به انقلاب اسلامی را ایفا می‌کرده است، ایجاد تشکلی موازی چه معنی دارد؟

او همچنین بیان کرده است: «از همین ابتدا و مطابق پیش‌بینی‌ها در برخی رسانه‌های خاص تلاش برای برچسب انتخاباتی‌زدن آغاز شد! پیش از این، یکی از علمای حامی گفتمانی شریان، از ضرورت تحمل هزینه‌ها و باران برچسب‌ها خبر داده بود؛ پس با چشم باز وارد این میدان شدیم و عرض می‌کنیم که شریان هرگز تشکلی انتخاباتی نیست و قطعا بی‌توجه به انتخابات هم نخواهد بود و کارویژه اصلی را شبکه‌سازی براساس ۱۰ سرفصلی که در مرامنامه منتشر کرده، می‌داند».

نکته دیگری که متعاقب این مواضع به ذهن متبادر می‌شود آن است که نادی چرا برخلاف بند پیشین یادداشتش مبنی‌بر به‌رسمیت‌شناختن تفاوت‌ها، نقدهای اخیر را «برچسب‌زنی» معرفی می‌کند؟ و آیا یک گروه سیاسی مصون از نقد است هرچند در مسیر موازی‌کاری قرار داشته باشد؟ دیگر آنکه نادی از یک‍سو می‌گوید «رسانه‌های خاص» «شریان» را متهم به فعالیت انتخاباتی کرده‌اند و از سوی دیگر در همین یک پاراگراف خودش این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید «شریان بی‌توجه به انتخابات نخواهد بود»! با این گزاره نه‌تنها فعالیت انتخاباتی «شریان» برچسب نیست بلکه واقعیتی است انکارنشدنی که البته همراه با موازی‌کاری با شورای ائتلاف هم خواهد بود؛ روشی که در گذشته هم از سوی نیروهای جبهه پایداری در بزنگاه‌های انتخابات مشاهده شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها