دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

سابقه سترگ میرسلیم در اتخاذ مواضع ناهمسو با افکار عمومی

کد خبر: 1213143

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

سابقه سترگ میرسلیم در اتخاذ مواضع ناهمسو با افکار عمومی

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: دیپلماسی فعلی در مسیر موازنه قدرت است

در یک ماه اخیر تحولاتی از جمله تفاهم ایران و آژانس و توافق ایران و عربستان در عرصه سیاست خارجی رخ داده است. این تحولات موجب شده که بعد از مدتی، فضای تحلیل‌ها درباره روند دیپلماسی مجددا گرم شود.

کیهان در این راستا نوشته: مدعیان اعتدال و اصلاح‌طلبی در حکمرانی هشت‌ساله خود همه ظرفیت‌ها و توان کشور را به دیپلماسی و مذاکره گره زدند. گویی تمام کابینه به وزارت امور خارجه تبدیل و تجمیع شده و تمام دستور کار وزارت امور خارجه هم برجام است! اما نتیجه چه شد؟

در دوره جدید، دیپلماسی انفعالی و التماسی به دیپلماسی ابتکاری و انقلابی، تغییر پیدا کرد.

اینک جمهوری اسلامی مسیر تعامل راهبردی با دنیا را از طریق شانگهای و بریکس دنبال می‌کند. سیاست تن دادن به یک‌جانبه‌گرایی آمریکا از دستور کار خارج شده و دیپلماسی فعلی در مسیر موازنه قدرت قرار گرفته است.

این جریان که با وادادگی و اعتماد و اتکا به غرب به جای برداشتن تحریم‌ها، موجب تحریم دوبرابری شدند و همچنین با سوءمدیریت عمدی به اعتراف خود و برجای گذاشتن رکوردهای تورمی، تأثیر تحریم‌ها را بیشتر کردند، باید پاسخگوی خیانت خود باشند و محاکمه شوند نه اینکه طلبکار و مطالبه‌گر شوند.

واکنش جوان به استعفای نوری: سزای بی‌برنامگی بود

روز گذشته و پس از ماجرای تاخیر در پرداخت حقوق معلمان رئیس‌جمهور با استعفای یوسف نوری، وزیر آموزش‌و‌پرورش موافقت و رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد.

روزنامه جوان در واکنش به این استعفا نوشته: وزیر آموزش و پرورش رفت تا مهم‌ترین وزارتخانه، پررفت و آمدترین و در واقع بی‌برنامه‌ترین و ناامیدکننده‌ترین وزارتخانه باشد. بسیاری از ابتدا به این انتخاب اشکال داشتند. حالا مسئله رتبه‌بندی‌ها و واریزنشدن به‌موقع حقوق معلمان در اسفند و مسائل دیگر آموزشی و تربیتی، کار را به برکناری یکی دیگر از شش، هفت وزیر آموزش و پرورش در یک دهه اخیر کشاند.

گویی این وزارتخانه خود مدرسه‌ای است برای تربیت وزیر و البته مدرسه‌ای ناموفق! به نظر می‌رسد قربانیان این بی‌برنامگی در دولت کسان دیگری هم باشند؛ از برنامه و بودجه تا جا‌های دیگر که باید همین روز‌ها استعفای آن‌ها نیز پذیرفته شود! باید فکر دیگری برای تعلیم و برای تربیت و برای برنامه و برای بودجه کرد.

قرار بود رتبه‌بندی معلمان در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا شود و علاوه بر ارتقای کیفیت آموزش در نظام تعلیم و تعلم کشور، به برخی مطالبات جامعه فرهنگیان کشور پاسخ دهد، اما خطا‌هایی در این رتبه‌بندی صورت گرفته که انتقاداتی را از سوی معلمان به همراه داشته‌است.

جوان:‌ دیپلماسی منطقه‌ای ایران اروپاییان را می‌آزارد

دیگر محیط بین‌الملل در قالب جهان تک قطبی یا امپراطوری‌های اروپایی تعریف نمی‌شود و آمریکا رفته رفته در حال از دست هژمونی سابقش است. در این میان، ایران یکی از نقش‌آفرینان اصلی در این عرصه است.

روزنامه جوان در این باره نوشته: مقامات اروپایی از هر فرصتی برای ابراز نارضایتی از تحرکات شکل گرفته در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان استفاده می‌کند.

استقبال و نقش‌آفرینی کشور‌هایی مانند قطر، عراق و عمان در شکل‌گیری مقدمات تفاهم نهایی در پکن، نشان‌دهنده اصالت دیپلماسی منطقه‌ای در معادلات سیاست خارجی کشورمان است. این همان نگاه کلانی است که بازیگران غربی با تبلور و تثبیت آن در کالبد سیاست خارجی ایران و منطقه مخالف هستند. اما اکنون دیپلماسی منطقه‌ای به انگاره و پیش‌شرطی برای بازی فرامنطقه‌ای صحیح کشور‌ها در عالم سیاست تبدیل شده و این همان موضوعی است که اروپاییان را می‌آزارد!

بازیگران اروپایی قطعاً نباید از ابطال گزاره‌ای ادعایی تحت عنوان «تفوق دیپلماسی غربی بر منطقه‌ای» شاکی باشند! آن‌ها با رفتار، گفتار، تاکتیک‌ها و راهبرد‌های کلان و میان‌مدتی که در تقابل با ایران اسلامی و حتی دیگر کشور‌های منطقه در پیش گرفته‌اند، انفعال و عقب‌ماندگی خود در درک حقایق مسلم در حوزه روابط بین الملل را به اثبات رسانده‌اند.

رسالت: معلمان از نحوه رتبه‌بندی خود رضایت ندارند؟

یوسف نوری به‌دنبال تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه و حواشی محاسبه معوقات رتبه‌بندی استعفاء داد. موضوعی که رسالت درباره آن نوشته: آنچه نارضایتی فرهنگیان را پدید آورده، تنها در محاسبات غلط ریشه ندارد، بلکه بیش از همه به نحوه شاخصه گذاری‌ها و روند ارزیابی‌ها برمی‌گردد، درواقع تدوین شاخص‌ها و ارزیابی تخصصی بر اساس اصول علمی شکل نگرفته، ازاین‌رو معلمان می‌گویند، در نخستین گام باید دستوری برای اجرای صحیح و علمی رتبه‌بندی صادر کرد.

در غیر این صورت قاطبه معلمان شایسته و کارآمد به دلیل دریافت رتبه‌های تصادفی و غیرعلمی مظلوم واقع‌شده و بسیاری از مدیران اداری بدون یک روز سابقه تدریس، در رتبه‌های صدر قرار می‌گیرند.

صبح نو عنوان کرد: ذوق‌زدگی منتفعان از عدم واردات خودرو/ سابقه سترگ میرسلیم در اتخاذ مواضع ناهمسو با افکار عمومی

در شرایطی که ماهها از طرح بحث واردات خودرو می‌گذرد و توجهات مصرف‌کنندگان نیز به این موضوع معطوف است اما هنوز هم برخی افراد از هرگونه امکان منتفی شدن واردات خودرو استقبال می‌کنند همانطور که میرسلیم در بخشی از توئیت خود نوشته: «...دیگر به‌دنبال تعبیر خواب آشفته واردات محصولات مستعمل خارجی نباید ماند.»

صبح نو در این رابطه نوشته: مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو، موجب شد تا برخی نیروها که پیشتر واردات خودرو منافع‌شان را به خطر انداخته بود، از سر ذوق‌زدگی ورود کنند و به حمایت از تصمیم مجمع برخیزند. یکی از این نیروها میرسلیم، نماینده تهران در مجلس است.

کسانی که با مواضع میرسلیم درباره واردات خودرو مخالفت می‌کنند، معتقدند که این نوع مخالفت‌ها به جهت از بین بردن زمینه‌های رقابت، موجب استمرار کیفیت نازل تولیدات داخلی می‌شود و در نتیجه دود این ماجرا، مستقیما به چشم مردم می‌رود.

میرسلیم سال گذشته و در بحبوحه ناآرامی‌‎ها، اظهارنظر خارج از عرف دیگری را مطرح کرد که صدای بسیاری را بلند کرد. او در این‌باره گفت که عوامل ناآرامی‌ها باید پنج یا ١٠ روز بعد از دستگیری اعدام شوند. این موضع‌گیری در شرایطی بود که بسیاری از بزرگان نظام، خواستار برخورد منطقی با عوامل ناآرامی‌ها بودند و تاکید کردند که همه شرکت‌کنندگان در اغتشاشات، نباید به‌طور یکسان مجازات شوند.

اظهارات دور از واقعیت میرسلیم البته معطوف به صرف او نیست و مع‌الاسف این تفکر، در چهره‌های مدعی انقلابی‌گری نیز بازتاب دارد. مهم‌ترین ویژگی این تفکر، مواضع دور از اقتضائات جامعه و بعید از زندگی روزمره مردم است.

ویژگی دیگر، حرکت در جهت حل مسائل و مشکلات با هزینه مردم و بدون التفات نسبت به برخی معایب ساختاری است.

چنانچه خواستار تحول در سال جدید در بسیاری از روند و رویکردها هستیم، این تحول باید همسو با خواست افکار عمومی باشد وگرنه آنچه حاصل می‌آید، نه تحول، بلکه عقب‌گرد خواهد بود. مردم‌گرایی و لحاظ واقعیات جامعه، شاید یکی از مهم‌ترین اصول در تحقق تحول مدنظر رهبر انقلاب باشد.

صبح نو: رکود ساخت‌وساز و قیمت‌های نجومی اجاره‌خانه‌ نشانه چیست؟

با نزدیک شدن به موعد نقل و انتقالات و رویایی شدن امکان خرید خانه، نگرانی مستاجران نیز آغاز شده و از حالا تن و بدنشان می‌لرزد که با توجه به شرایط تورمی قرار است چه مقدار بر رهن و اجاره‌شان اضافه شود که بتوانند سرپناهشان را حفظ کنند یا جای دیگری را پیدا کنند.

صبح نو در این ارتباط نوشته: ضعف مدیریت اجرایی در هرحوزه‌ای مشهود نباشد، حتما در حوزه مسکن عیان است و نیازی به نطق نفت مکی‌ نیست، چه آنکه به اذعان کارشناسان، مسکن بیشترین سهم را در تورم کشور دارد به‌طوری که در برخی مناطق حتی تا ۷۰ درصد هزینه‌های خانوار را شامل می‌شود و مع‌الأسف دولت به کیفیت شعار غلیظ مسکنی در ایام انتخابات هنوز قدم موثری برنداشته است.

رکود بازار ساخت‌وساز مسکن و از طرفی قیمت‌های نجومی حتی اجاره‌خانه‌ها - خرید‌وفروش که جای خود دارد - نشان می‌دهد، وزارت مسکن نه تنها به وعده خود بلکه به مُر قانون نیز در حوزه مسکن عمل نکرده است و این رهاشدگی احتمالا نشانه «گم‌کردن اولویت»هاست، چه آنکه به جای تلاش برای حل معضل مسکن، شاهد برخی رفتارهای سیاسی در این حوزه هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها