دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

سیگنال‌های آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام

کد خبر: 1210331

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

سیگنال‌های آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جام جم: آمریکایی‌ها سیگنال‌هایی برای بازگشت به برجام ارسال کردند

این روزها همگان از تغییر معادلات بین‌المللی و برهم خورد نظم سابق و تک‌ قطبی نظام بین‌الملل سخن می‌گویند.

جام جم در این راستا و با اشاره به آثار توافق ایران و عربستان، نوشته: نزدیک شدن صفحات تهران و ریاض به یکدیگر، منطقه را بدون آمریکا به یکپارچگی و انسجام ملموسی نزدیک خواهد کرد.

برخلاف گذشته که آمریکایی‌ها خود را تنها قدرت مسلط دنیا می‌خواندند، در نظم جدید، آمریکا جایگاه مهمی ندارد، منزوی است و ناچار خواهد شد دست و پایش را از نقاط مختلف جهان جمع کند.

این رابطه قطعا دستاورد مثبتی هم برای فضای امنیتی و اقتصادی منطقه خواهدداشت و ایجاد همگرایی بین ایران و کشورهای عربی یکی از این مسائل است.

چین هم خودش بهره اول را از این توافق خواهندبرد؛ زیرا تلاش دارد در دهه آینده به کشور اول اقتصادی جهان تبدیل شود و از این رو به انرژی فسیلی سیال و آرام در غرب آسیا نیاز دارد.

حتی آمریکایی‌ها هم روشی ملایم‌تر در پیش گرفتند و جدیدا سیگنال‌هایی برای بازگشت به برجام ارسال کردند.

کیهان: چین در توافق ایران و عربستان به‌عنوان قدرت سامان‌بخش جلوه کرد

در جریان توافق ایران و عربستان، نقش چین از سوی کارشناسان و رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

کیهان در این خصوص نوشته: این توافق در «پکن» صورت گرفته و غربی‌ها اهمیت مکانی توافق را از باز‌سازی رابطه عربستان و ایران مهم‌تر می‌دانند.

به گذشت زمان نیاز است تا معلوم شود عربستان سعودی واقعاً در پی فعال‌‌سازی رابطه با ایران و خروج از رویه امنیتی قبلی است. آنچه قیمت واقعی توافق پکن را معلوم خواهد کرد، التزام طرفین به بندهای آن است.

پشتیبانی یکپارچه جریانات انقلابی در منطقه اعم از فلسطینی‌ها، لبنانی‌ها، یمنی‌ها، عراقی‌ها و... توافقات ایران و عربستان در پکن دو موضوع را به خوبی نشان داد؛ یکی ضرورت توافق تهران و ریاض و دیگری تأثیر مثبت آن بر روند مقاومت در منطقه.

جالب این است که چین در این مذاکرات بیش از نقش «کمک‌کننده» و «تسهیل‌کننده» نداشت و آنچه توافق شد حاصل مذاکرات دوجانبه میان ایران و عربستان سعودی بود. این در حالی است که مدل مذاکراتی که با حضور یا میزبانی آمریکا و یا انگلیس برگزار می‌شد، مبتنی بر جدول و دستورکار تنظیمی خود آنان و نه کشورهای اصلی طرف مناقشه بود.

چین در این صحنه به‌عنوان یک قدرت «سامان‌بخش» جلوه کرد. مذاکرات بین ایران و عربستان در پکن با فاصله کمی از ارائه طرح دوازده ماده‌ای چین برای توقف جنگ اوکراین شکل گرفت و این موضوع برای غرب معنای خاص خود را دارد.

صبح نو: تعریض، مصادره و چین‌زدگی ویژگی‌های مواجهه اصلاح‌طلبان با توافق ایران و عربستان است

برخلاف توافق‌دوستی همیشگی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، این‌بار از موضعی متفاوت به استقبال توافق ایران و عربستان رفته‌اند.

صبح نو در این رابطه نوشته: نوع مواجهه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با توافق ایران و عربستان، ابعاد مختلفی را در برمی‌گیرد که سیاست‌زدگی و جناحی نگریستن به یک اتفاق ملی، وجه مشترک تمامی آن‌هاست. تعریض، یکی از وجوه مهم مواجهه اینان با عادی‌سازی روابط تهران و ریاض، است.

علاوه بر تعریض، سیاست «مصادره» وجه دیگری از واکنش اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به توافق پکن را شکل می‌دهد. برای نمونه روزنامه «سازندگی»، رسانه حزب کارگزاران سازندگی ایران در فردای توافق، تیتر «بازگشت به راهبرد هاشمی» را در صفحه اول خود کار کرد.

علاوه بر تعریض و مصادره، «چین‌زدگی» نیز از دیگر ابعاد مواجهه جریان حامی دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. به بیان بهتر از نگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، آنچه موجب شد ایران پای میز توافق با سعودی‌ها بنشیند، نه خرد و تدبیر مستقل خودش، بلکه قرارداشتن ذیل اراده چینی‌ها بوده است.

اگر منافع ملی برای اصلاح‌طلبان واجد ارزش بود، بی‌شک باید از توافق در پکن استقبال می‌کردند و فارغ از اینکه تمایلات سیاسی دولت مستقر چیست، به استقبال ثبات و صلح در منطقه غرب آسیا می‌رفتند.

صبح نو عنوان کرد: تولید نارضایتی‌ با قرعه‌کشی

با وجود طرح‌ها و وعده و وعیدهای گوناگون اما بازار خودرو همچنان به‌سامان نیست. از تفاوت قیمت کارخانه و بازار گرفته تا معمای خودروهای وارداتی و پدیده عجیب قرعه‌کشی مسائل مبتلابه این حوزه هستند.

صبح نو در این ارتباط نوشته: طنز تلخ قرعه‌کشی خودرو یکی از پایه‌های اساسی تولید نارضایتی اجتماعی شده است و شوربختانه متولیان صنعت خودرو اقدام درخوری برای رفع این عارضه نکرده‌اند.

وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو یارای اداره امور را ندارد و طی حداقل یک‌سال گذشته چندین وعده برای حل مسئله داده، ولی آنها محقق نشده‌اند.

وزارت صمت انگار توان ایستادن در مقابل ذی‌نفعان صنعت خودرو را ندارد. طبق این فرضیه، وزارت صمت اردیبهشت امسال اقدام به ایجاد «سامانه یک‌پارچه فروش خودرو» کرد و همه خودروسازها موظف شدند صرفا از طریق این سامانه اقدام به فروش خودرو کنند.

ماجرا به این‌جا ختم نشد چه آنکه خودروسازها در ظاهر امر موافقت کردند، ولی عملا به مخالفت با اقدام وزارت صمت برخاستند.

ناگهان خبر آمد سامانه یکپارچه فروش خودرو در سکوت خبری جمع‌آوری شده است. هرچند اخیرا با ورود شورای رقابت، صمت مکلف به احیای آن سامانه است.

اینکه برای خرید فلان خودرویی که نوع،مدل، قیمت و… آن مشخص نیست، باید پیش‌پیش ۵۰۰ میلیون تومان به حساب حضرات واریز شود، نه فقط اشکال بیع کالی به کالی دارد بلکه کارخانه تولید نارضایتی تراشی است.

فرهیختگان مطرح کرد: ضرورت اصلاح رویکردهای رسانه‌ای در ماجرای مسمومیت‌ها

هرچند به‌نظر می‌رسد که به تدریج عوامل و انگیزه‌های پشت پرده بروز مسمومیت‌ و بدحالی دانش‌آموزان در برخی مدارس در حال آشکار شدن است اما همچنان نوع مواجهه رسانه‌ها با این موضوع محل تأمل است.

فرهیختگان در این رابطه نوشته: لی‌رغم آنکه بیش از 3 ماه از گزارش نخستین موارد مسمومیت جمعی دختران دانش‌آموز در قم می‌گذرد، اما متاسفانه حتی پس از مشاهده موارد مکرر حساسیت چندانی درخصوص پیگیری علت حادثه شکل نگرفت و آنقدر در پیگیری این موضوع تعلل شد که هم عاملان و مسببان این جنایت بزرگ گستاخ‌تر شده و بر گستره عملیات‌شان افزودند.

«ورود دیرهنگام به موضوع»، «سکوت»، «عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع»، و «فقدان یک تبیین قابل‌قبول از جانب حکمرانی رسانه‌ای»، چهارستون بنای شایعه و تحریف و روایت‌سازی کذبند.

اطلاع‌رسانی به‌موقع و سخن گفتن با مردم و پاسخ صادقانه و معقول به چراهایی که پیرامون وقایع مبهم ایجاد می‌شوند و گاه حتی عذرخواهی و پوزش از قصورهای ناخواسته، باطل‌السحری است که جادوی رسانه‌ای دشمن را در این نبرد نرم بی‌اثر و اعتبار و مرجعیت را به رسانه‌های داخلی بازمی‌گرداند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها