دکه/ سعید آجرلو مطرح کرد

بزرگترین مانعِ مقابل ناامنی‌ها و دشمنی‌ها

کد خبر: 1211210

سعید آجرلو در یادداشتی نوشت: بزرگ‌ترین مانع مقابل ناامنی و هرج و مرج در کشور و تبدیل کردن ملت ایران به دشمنان یکدیگر، حضرت آیت الله خامنه‌ای بودند

بزرگترین مانعِ مقابل ناامنی‌ها و دشمنی‌ها

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: سود و زیان در روابط بین‌الملل ایجاب می‌کند که دو کشور یک روز دشمن هم باشند و روز دیگر دوست 

کفه استقبال از توافق ایران و عربستان در داخل و خارج بسیار سنگین‌تر از وزن منتقدین و مخالفانش بوده است.

روزنامه کیهان در این زمینه با اشاره به اهمیت این توافق نوشته: اگرچه برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی زرد در کشور تلاش کردند، با پیش کشیدن مباحث زرد و تحلیل‌های تا نوک دماغی، از اهمیت آن کاسته و طبق معمول، آب به آسیاب دشمن بریزند اما در هر صورت، آنها نیز به‌رغم اینکه عصبانی‌اند، لااقل در ظاهر نتوانستند اصل موضوع، یعنی توافق بین دو کشور مهم منطقه را زیر سؤال ببرند.

 این روزها در کنار توافق ایران و عربستان که به دنبالش، توافقاتی با سایر کشورهای نزدیک به سعودی مثل امارات در حال شکل گیری است، تحولات مهمی هم در سوریه رخ داده است.

درباره توافق بین ایران و عربستان، مثل هر توافق دیگری باید گفت که «سود و زیان» مهم‌ترین منطق پذیرفته شده در روابط بین‌الملل است. این منطق یک روز ایجاب می‌کند دو کشور دشمن هم باشند و روز دیگر ایجاب می‌کند با یکدیگر دوست شوند. خلاصه این که سیاست، دو دو تای چهارتای خودش را دارد و خوش‌بینی مفرط بد بینی مفرط جایی در این حوزه ندارد.

تحلیل مدیرمسئول صبح نو از تبدیل تهدیدها به فرصت و بزرگترین مانعِ مقابل ناامنی‌ها و دشمنی‌ها

سعید آجرلو، مدیرمسئول روزنامه صبح نو در رابطه با تحولات امسال نوشته است: سال 1401 را شاید بتوان ذیل سه اتفاق و رویداد، بهتر و جامع تر تحلیل کرد؛ حذف ارز ترجیحی، ناآرامی‌های پس از فوت خانم مهسا امینی، توافق ایران-عربستان در پکن.

در پاییز 1401 با یک ناجنبش بورژوایی مبتنی بر مثلث سکولاریسم، آزادی و اومانیسم مواجه شدیم که گرچه نتوانست فراگیر و بزرگ شود اما علاوه بر فعال کردن برخی شکاف های قومیتی و مذهبی و اجتماعی در سطح بین الملل، فشار بی سابقه ای را به کشور وارد کرد.

در این دوران تقریبا 6 ماهه با فقیهی مقتدر و مدبر، مومن به راه و مسیر انقلاب اسلامی، با نگاهی پدرانه به مردم مواجهیم که هوشمندی و تدبیرشان بزرگ تر از وسعت و همه‌جانبه بودن و پیچیدگی ناآرامی ها بود.

بزرگ‌ترین مانع مقابل ناامنی و هرج و مرج در کشور و تبدیل کردن ملت ایران به دشمنان یکدیگر، حضرت آیت الله خامنه‌ای بودند که گرچه از سوی معدود افرادی مورد هتک قرار گرفتند اما از چنان تقوایی برخوردار بودند که آن اهانت ها را وقعی ننهادند که ریشه آن اهانت ها چیزی جز حرص و خشم دشمن از این فقیه و مجتهد متقی نبود و بر همین اساس با عفو عمومی پس از یک دوره سخت و پرآشوب برای جلوگیری از تداوم التهاب موافقت کردند. 

اتفاق سوم که پس از عفو عمومی و دستور قاطع رهبری برای برخورد با مسمومیت دختران دانش آموز روی داد را باید بخشی از منظومه رهبر انقلاب دانست که در حوزه سیاسی مبتنی بر جمع بندی و تصمیم گیری، در سطح سیاست خارجی مبتنی بر نقش مهم ایران در منطقه پساآمریکا و در عرصه اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر کم شدن دوقطبی ها و بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم استوار است.

سال 1401 بدون یک جمع‌بندی و تصمیم‌گیری درست و قاطع در سطح سیاست می‌توانست عوارض بزرگی همراه داشته باشد. امیدوارم در سال آینده این روند تبدیل شدن تهدیدها به فرصت که مورد توجه و اهتمام رهبری قرار گرفت، با حرکت دستگاههای اجرایی به سوی کارآمدی، سامان یافتن مدیریت اجرایی، به حاشیه رفتن رادیکال‌های دوقطبی آفرین در هر دو جناح و بازسازی عقلانی و انقلابی در سطح نهادی و اندیشه‌ای موجب بیشتر به حاشیه رفتن اپوزیسیون، واقع‌گرایی غرب به‌جای رمانتیسم و گشایش های بزرگ برای اقتصاد کشور شود.

رسالت عنوان کرد: سال 1401؛ سالی با دغدغه حکمرانی

موضوعات مبتلابه سیاسی،‌ اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی در سالی که روزهای پایانی آنرا سپری می‌کنیم مباحث فراوانی پیرامون روندهای جاری در اداره امور و شیوه حکمرانی را شکل داد.

روزنامه رسالت در این خصوص نوشته: از میان تمام رخدادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ۱۴۰۱، اتفاقات اجتماعی پررنگ‌تر بوده و مسئله حکمرانی و سیاست‌گذاری، بیش از تمام مسائل دیگر خود را نشان می‌داد. به طوری که اگر آیندگان بخواهند در مسئله حکمرانی تحقیق و پژوهش کنند، در بررسی‌های تاریخی حتما گزارش به این سال خواهد افتاد. در این سال جامعه ایران چندرنگی خود را به نمایش گذاشت و چندقله‌ای بودن خود را نشان داد. از یک طرف سرود «سلام فرمانده» را داشتیم. سرودی که باعث ایجاد اجتماعات نفس‌گیر و حیرت‌آوری از کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها می‌شد.

شاید تا حدودی بتوان آن روی سکه حماسه «سلام فرمانده» را فتنه «زن، زندگی، آزادی» خواند.

کارآمدی سیاست‌های مربوط به حجاب از سوی بسیاری عناصر انقلابی کاملا زیر سؤال بود و برخوردهای سلبی و خشونت‌بار با این پدیده، به شدت محکوم. اما به هر رو، کشته‌شدن مهسا امینی یک دروغ بود و ماجرای او به هیچ‌وجه با ماجرای جورج فلوید در آمریکا، قابل مقایسه نبود. شبه‌جنبشی که دست و پا می‌زدند تا آن را انقلاب بخوانند، اساسش زیر سؤال بود.

سلیمی نمین: برای یک انقلاب بزرگ در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند

ناآرامی‌های پاییز امسال از مهم‌ترین آوردگاههای سیاسی و اجتماعی بود که موضوع تحلیل‌ها و بررسی‌های گوناگونی قرار گرفته است.

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در این باره به روزنامه جام جم گفته: در سال ۱۴۰۱ فشارهای گسترده‌ای همراه با هزینه‌های نجومی عربستان و هم‌پیمانانش صورت گرفت تا اغتشاشات اخیر برای آنها نتیجه‌بخش باشد و زمینه فروپاشی نظام از درون را فراهم کند اما بعد از فروکش کردن ماجرا، آنها به این درک رسیدند که مجموعه اقدامات‌شان ناکام مانده و امروز عربستانی که درپی ضربه به جمهوری اسلامی بوده، دریافته که غرب و رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند امنیت منطقه را فراهم کند و بنابراین در مواجهه با ایران تغییر مسیر داد و روند تعامل را درپیش گرفت.

حتی برخی از شخصیت‌هایی که خارج از ایران زندگی می‌کنند و با حاکمیت امروز ایران همراه نیستند هم از این همه خشونت و پررنگ‌تر شدن حضور تجزیه‌طلبان احساس خطر کردند و اشاراتی به این موضوع داشتند.

برای یک انقلاب بزرگ در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند و حتی باید گفت که به لحاظ تشکیلات خوب عمل کرده بودند اما بیداری مردم و هوشیاری نظام همه توطئه‌ها را نقش بر آب کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها