دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

آثار مخرب استمرار فیلترینگ در کشور

کد خبر: 1210752

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

آثار مخرب استمرار فیلترینگ در کشور

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: شایعه‌پردازان «سختی صعود به قله» را «رنج سقوط از دره» جا می‌زنند

سالی که روزهای پایانی آن سپری می‌شود آکنده از رویدادها و تحولات گوناگون بود. رویدادهایی که هر یک آموزه‌ای را در دل خود جای داده بودند و هر یک از جریان‌ها و رسانه‌ها نیز سعی کرده‌اند از دیدگاه خود آنها را تشریح کنند.

کیهان در این خصوص نوشته: همان‌طور که یک مبارز اسیر و وحشت‌زده، تحت فشار ممکن است اسامی رفقایش را لو دهد و از باورهایش روگردان شود، جوامع تحت فشار نیز ممکن است از چیزهایی که در حالت عادی سرسختانه از آنها محافظت می‌کردند، دست بردارند.

در نیمه دوم سال 1401 ما دست‌کم شاهد سه موج از فشار بودیم. موج اول با آشوب‌های مهر و آبان شروع شد. خرابکاری در بازار ارز ایران را می‌شود موج دوم دانست و پرونده‌‌سازی کشف اورانیوم ٨۴ درصدی در تأسیسات هسته‌ای با هدف فعال‌‌سازی مکانیسم ماشه شاید موج سوم فشار بر ایران باشد.

اصلی‌‌ترین درسی که از ٦ ماه پایانی سال ١٤٠١ گرفتیم باید این باشد: «آنچه در ذهن‌ها رخ می‌دهد به اندازه آنچه در زمین اتفاق می‌افتد مهم است.

[برخی] از مسئولان در یک خطای شناختی تساهل با دروغ‌سازان و شایعه‌پردازان را در خوشبینانه‌‌ترین حالت مدیریت آنها و در بدبینانه‌‌ترین حالت آزادی بیان قلمداد می‌کنند. این خطا چتری حمایتی برای کارخانه‌های تولید دروغ و شبکه توزیع‌شان ایجاد کرده است که در سایه آن آزادند هر بلایی بر سر حقیقت بیاورند؛ آنها «سختی صعود به قله» را «رنج سقوط از دره» جا می‌زنند.

جام جم: جامعه با شناخت روایت‌ها از کج‌روایت‌ها دچار گرداب نخواهد شد

چنگ روانی با اسامی و الگوهای تازه همچنان ابزاری در دست دشمنان و بداندیشان برای تهاجم به جامعه است. اگر این ابزار در دهه‌های گذشته در اولویت دوم و سوم منازعات بود اکنون به اولویت و ابزار درجه یک تبدیل شده و در پیشانی اتفاقات قرار گرفته است.

جام جم در این باره نوشته: جنگ شناختی، می‌خواهد ذهن‌ها را وارد بازی طراحی‌شده خویش کند و جامعه را در برابر حاکمیت بنشاند و به نفع خویش، بسیج کند اما اگر جامعه، اسیر کج‌روایت‌های رسانه‌ای نشود و بتواند در مواجهه با هر مسأله و مشکلی، هم به فهم مستقل دست یابد و هم روایت‌ها را از کج‌روایت‌ها بازشناسد، دیگر دچار اصطکاک و گرداب نخواهد شد.

جامعه سطحی و زودباور که روایت اول به‌راحتی در ذهنش جاسازی می‌شود، همواره از بیرون خویش، صورت‌بندی و جهت‌دهی می‌شود و زمام و عنانش در دست دیگری است. هر اندازه که فکر و اندیشه‌ورزی در جامعه کمیاب‌تر شود، ضربه‌پذیری جامعه نیز بیشتر خواهد شد و تهاجم‌های روایتی، تکانه‌ها و تنش‌های بزرگ‌تری را می‌آفرینند.

هم باید تبیین و روشنگری کرد و گره‌های ذهنی را گشود و با روایت‌ها، کج‌‎روایت‌ها را در ذهن‌ها کنار زد و هم باید جامعه را به سوی تفکر سوق داد و از سطحی‌نگری و ناپختگی در فهم و دنباله‌روی ذهنی دوری کرد.

فرهیختگان: فیلترینگ و برخوردهای زننده اجتماعی ضد حس پیشرفت است/ نمی‌توانیم مانع دسترسی مردم به ابتدائیات زندگی شویم

چند ماهی می‌شود که یک دغدغه مهم به فهرست مسائل و ذهن‌مشغولی‌های مردم اضافه شده است. اینکه نحوه اتصال و کیفیت ارتباط اینترنتی‌شان طی ساعات مختلف چگونه است و آیا در پی هر دیسکانکتی، کانکتی دوباره را تجربه خواهند کرد یا خیر؟

فرهیختگان در این ارتباط نوشته: همان‌طور که ما انتظار داریم که ایرانی، مفهوم «دشمن» را همان‌طور که هست باور کند، نیاز داریم که تساهل و تسامح در ارتباطات انسانی که مقدمه امر به خوبی و نهی از بدی است، به جای تندی و تندخویی بنشیند.

اگر انتظار داریم که مردم واقعیت پیشرفت‌های جامعه ایرانی را ببینند و به آن افتخار کنند، نمی‌توانیم با رفتارهای احمقانه آنها را در مضیقه‌هایی قرار دهیم که مانع از دسترسی آنان به ابتدائیات زندگی شود. با این توصیف، فیلترینگ  (به شکل امروزش) ضد حس پیشرفت است.

برخوردهای زننده اجتماعی با کسانی که بی‌حجاب یا بدحجاب خوانده می‌شوند، ضد حس پیشرفت است، دست‌اندازی‌های باندی و جناحی به محیط‌زیست ضد حس پیشرفت است.

برای عبور از این مضیقه‌ها، نیازمند عقلانیتی سیستماتیک و اتفاقا انقلابی هستیم. عقلانیتی که به همه‌ «جمهوری اسلامی ایران» آری بگوید. امروز تنها اجتماع حول مفهوم «ایران» است که به حفظ جمهوری اسلامی می‌انجامد و تنها «جمهوری اسلامی» است که می‌تواند «ایران» را حفظ کند.

صبح نو: توافق ایران و عربستان، منشور اپوزیسیون را خفه کرد

تعدادی از عناصر اپوزیسیون و برانداز به‌تازگی از منشوری رونمایی کردند که عملا با بی‌اعتنایی و بی‌توجهی مواجه شد و حتی در میان براندازان و معاندین نیز با برخوردهای منفی روبرو شد.

صبح نو در این ارتباط نوشته: این منشور دقیقاً در روزی منتشر شد که خبر توافق میان ایران و عربستان بیرون آمد و همین موضوع، عامل مهمی در شکست نتایج حاصل از این منشور بود.

خبر توافق میان تهران و ریاض آن‌قدر بزرگ بود که موجب خفگی صدای منشور شد. در فضای مجازی نیز خبر توافق ایران و عربستان، بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفت.

داده‌های توئیتری نشان می‌دهند که توافق ایران و عربستان در فضای توئیتر به مراتب بیشتر مورد توجه بوده و تعداد توئیت، ریتوئیت و لایک بیشتری دریافت کرده است. این درحالی است که در ماه‌های اخیر، اخبار مربوط به اپوزیسیون برانداز در توئیتر بیشتر جلب توجه کرده بود.

توافق ایران و عربستان علاوه بر اینکه فضای سیاسی فی‌مابین ایران با سایر کشورهای منطقه به‌ویژه دولت‌های عربی را مثبت کرد، در حوزه جریان براندازی نیز واجد اثرات شگرفی بود و به حاشیه رفتن مطلق آنها را به‌دنبال آورد.

توصیف صبح نو از 1401: سال عبرت‌ها

رویدادهای امسال آنقدر پرشمار و متوالی بودند که در اصطلاح فرصت تنفس نیز مابین‌شان وجود نداشت اما همه این تحولات و پدیده‌های گوناگون در صورت واکاوی و درک دقیق می‌تواند یاری‌رسان موثری برای آینده باشند.

صبح نو در این رابطه نوشته: سال 1401 در حالی به پایان می‌رسد که انبوهی از رخدادهای تلخ وشیرین و البته عبرت‌‍آموز با خود همراه دارد و طبعاً اگر مدیران اجرایی بر مدار کارآمدی گام بردارد، چراغ راهی برای 873 روز باقی مانده خواهد بود.

هنوز رایحه دلنشین اردیبهشت ماه تمام نشده بود که چگونگی و شیوه حذف ارز ترجیحی کام دغدغه‌مندان سفره مردم را تلخ کرد و فریاد مکرر آنها کار بجای نبرد.

چندی نگذشته بود که خبر درمان رایگان بیماران نیازمند «کاشت حلزون» التیامی برآلام درد بیمارانی شد که زخم‌خورده تفکرات نئولیبرالی هستند.

فوت یک دختر هموطن در فرایندی که رسانه‌ای شد، موضوعی نیست که نتوان از آن به عنوان «نقطه عطفی» در فضای سیاسی کشور یاد کرد.

پاییز با همین رویداد تلخ به پایان نرسید بلکه نتیجه آن در بازار ارز و سفره مردم خودنمایی کرد تا جایی که دلار به کانال 60 هزار تومان رسید و از طرفی بازار خودرو و لوازم خانگی زیر سایه ناکارآمدی وزارت صمت، بهم ریخت.

احیای روابط ایران و عربستان پس از هفت سال که با میانجی‌گری چین پیرو سفر رئیس جمهور به این کشور، صورت گرفت در کنار اقدامات دولت از جمله راه‌‎انداز مرکز مبادله طلا و ارز باعث کنترل بازار ارز شد و دلار را به کانال حوالی  40 هزارتومان رساند.

چهارمین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و رفع گره‌های کورمانده نیز به تلطیف فضای سیاست خارجی ایران منجر شد و خبرهای رسیده برای مبادله زندانیان آمریکایی با دلارهای ایرانی در کشورهای مختلف، پیام مثبتی به بازار داده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها