«فردا» گزارش می‌دهد؛

در ایران همه‌چیز به دعواهای جناحی منتهی می‌شود؛ حتی انتخابات ترکیه!

کد خبر: 1221494

نیروهای سیاسی متعاقب برگزاری دور اول انتخابات ترکیه سعی می‌کنند آن انتخابات را در راستای منافع جناحی خود تعبیر و تفسیر کنند.

در ایران همه‌چیز به دعواهای جناحی منتهی می‌شود؛ حتی انتخابات ترکیه!

گروه سیاست سایت فردا: در ایران همه‌چیز جناحی و سیاسی تعریف می‌شود؛ تا حدی که حتی انتخاباتی در یک کشور دیگر می‌تواند منجر به بالاگرفتن بگومگوهای جناحی شود. برای مثال بعد از برگزاری دور اول انتخابات ترکیه اصلاح‌طلبان شروع کردند به بهره‌برداری سیاسی از این انتخابات و گفتند که باید از انتخابات ترکیه درس بگیریم زیرا برخلاف ایران در این کشور شاهد انتخابات آزاد هستیم. محمدرضا عارف یکی از آن افراد است که در روزنامه «اعتماد» درباره این موضوع نوشته است: «امروز دموکراسی در ترکیه به چنان درجه‌ای رسیده که احزاب مختلف به‌ طور آزاد و با عبور از دخالت نظامیان، برنامه‌های خود را برای اتخاذ رای مردم در عرصه عمومی مطرح می‌کنند و انتخاب آزاد مردمان آزاد و برابر کشورشان را با احترام می‌پذیرند. این رخداد مهم می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد. ما نیز می‌توانیم با ایجاد زمینه مشارکت شهروندان ایران، فصل جدیدی از تاریخ سیاسی کشورمان را رقم بزنیم».

عباس عبدی هم با ادبیاتی دیگر اما با همان مضمونی که عارف مطرح می‌کند، نوشته است: «این انتخابات فارغ از اینکه اردوغان یا رقیب او برنده شوند، سرمایه بسیار گرانسنگی برای حکومت و‌ مردم ترکیه است.  چیزی که ما نیز تجربه آن را در سال 76 و 92 داشتیم. انتخابات ترکیه بدون مداخله خارجی، ولی با حضور ناظران خارجی و تقریبا با کاربرد ادبیاتی متعارف از سوی دو نامزد رقیب».

اصلاح‌طلبان با طرح مقدمه‌ای درست مبنی بر اینکه در ترکیه به نحو خوبی انتخابات برگزار شد، نتیجه‌ای نادرست می‌گیرند؛ اینکه در ایران شاهد آزادی انتخابات نیستیم. این سخن از آنجا محل اشکال است که اصلاح‌طلبان آشکارا خود نتوانستند در دو انتخابات اخیر رأی نیاوردند که دلیل هم نوع عملکرد دولت مورد حمایتشان بود؛ موضوعی که در ترکیه مشاهده نمی‌شود و فارغ از آنکه موافق یا مخالف اردوغان باشیم و با در نظر داشتن تمام فرازونشیب‌های اردوغان اما به هر روی مردم ترکیه تأثیر اقدامات دولت بر زندگی‌شان را مشاهده کردند و حداقل اردوغان آنها را از در شرایطی قرار نداد که تصور کنند با هر انتخابی تغییری حاصل نمی‌شود. بنابراین اصلاح‌طلبان نباید از یک انتخابات در کشوری دیگر با مختصات خودش ماهی خود را از آب بگیرند و سعی در سیاه‌نمایی در حوزه انتخابات بزنند.

به موزات روزنامه کیهان هم از این سمت انتخابات ترکیه را عاملی برای شرمندگی اصلاح‌طلبان دانسته و نوشته است: «تفاوت آراء میان اردوغان و قلیچدار اوغلو اگرچه 2/5 میلیون رأی بیشتر نبود اما حامیان قلیچدار اوغلو ادعای تقلب در انتخابات نکردند و دست به آشوب و اغتشاش نزدند. انتخابات ترکیه و نوع رفتار هواداران قلیچدار اوغلو ذهن را به انتخابات سال 88 کشورمان می‌برد».

این هم سخنی سیاسی است؛ چه آنکه اساسا ارتباط دادن انتخابات ترکیه به انتخاباتی که 14سال پیش در ایران برگزار شده، محل بحث این روزهای ما نیست. افزون بر این اکنون همه باید بر مشارکت حداکثری مردم تأکید کنیم؛ سخنی مقام معظم رهبری نیز همواره بر آن تأکید داشته‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها