فضائلی: انتخابات رقابتی لزوما افزایش مشارکت به همراه ندارد/ اگر انتخابات ایران را با ترکیه مقایسه می‌کنید، بلوغ سیاسی احزاب را هم قیاس کنید

کد خبر: 1221748

فضائلی گفت: اگر میزان مشارکت در ادوار مختلف ریاست جمهوری را از ابتدای پیروزی انقلاب تا به حال مرور کنیم می بینیم رابطه الزاما معنی داری بین رقابت و مشارکت نیست.

فضائلی: انتخابات رقابتی لزوما افزایش مشارکت به همراه ندارد/ اگر انتخابات ایران را با ترکیه مقایسه می‌کنید، بلوغ سیاسی احزاب را هم قیاس کنید

گروه سیاست سایت فردا - چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی جریانات سیاسی به بهانه مشارکت مردم در انتخابات ترکیه این طور موضعگیری می کنند که انتخابات در ایران کاریکاتوری است.

مهدی فضائلی در برنامه تلویزیونی وارونگی در پاسخ به کسانی که انتخابات ایران را کاریکاتوری می خوانند، گفت: اگر میزان مشارکت در ادوار مختلف ریاست جمهوری را از ابتدای پیروزی انقلاب تا به حال مرور کنیم می بینیم رابطه الزاما معنی داری بین رقابت و مشارکت نیست. در بعضی ادوار انتخابات ریاست جمهوری رقابتی نداشتیم اما مشارکت بالایی داشتیم مثل انتخابات دور سوم ریاست جمهوری که بعد از شهادت شهید رجایی برگزار شد و مقام معظم رهبری در آن دوره نامزد ریاست جمهوری بودند ولی با وجودی که رقیب خاصی نداشتند، بیش از 70 درصد میزان مشارکت مردم در آن دوره رخ داد.

وی افزود: تجربه این را هم داشتیم که رقابت مثل انتخابات ریاست جمهوری سال 88 خیلی بالا بود که مشارکت مردم نیز حدود 85 درصد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در دومین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا با وجودی که تفکرات مختلف سیاسی در صحنه حاضر شدند، حتی کسانی که تصور نمی کردند روزی بتوانند وارد عرصه انتخابات در جمهوری اسلامی شوند، به میدان آمدند اما پایین ترین میزان مشارکت را در آن دوره رخ داد. وی افزود: کسانی که انتخابات ایران را با انتخابات ترکیه مقایسه می کنند، آیا حاضرند بقیه موضوعات دیگر نظیر بلوغ سیاسی خودشان را با بلوغ سیاسی سیاستمداران و احزاب ترکیه مقایسه کنند. یادمان نرود که ترکیه از جمله کشورهایی است که انتخابات اجباری دارد که این فاکتور را نیز باید در تحلیل ها مورد توجه قرار داد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها