دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اصلاح طلبان و عبور از خاتمی!

کد خبر: 1232261

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اصلاح طلبان و عبور از خاتمی!

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: فرصت اقتدار را نظام فراهم کرد وگرنه کشور را فروخته بودید

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران گفته که تمرکز قدرت در ایران در طول تاریخ بی‌نظیر است و مردم هزینه یکی از قدرتمندترین نظام‌های سیاسی را پرداخت می‌کنند بدون این‌که از مواهب آن استفاده کنند.

کیهان در واکنش به وی نوشته: اگر ایران امروز به قدرت منطقه‌ای تبدیل شده، دستاورد نظام جمهوری اسلامی است و اگر خیالات یا نقشه‌های دیکته شده غرب به غربگرایان در زمینه اعتماد به آمریکا و اروپا کامل پیش می‌رفت، آمریکا و متحدانش، ویرانی‌هایی چند برابر بیشتر از افغانستان و عراق و لیبی و سوریه، به ایران تحمیل می‌کردند. فرصت‌های بزرگی که امروز برای کشورمان در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی پدید آمده، حاصل راهبرد حکیمانه رهبر انقلاب و از خودگذشتگی خدمتگزارانی مانند شهید سلیمانی است و این فرصت‌ها درست زمانی تدارک شد که جریان غربگرا در حال واگذاری منابع اقتدار ایران با برجام 1 و 2 و 3 بود! رهبر انقلاب بیشترین اختیارات را به دولت مدعی اعتدال دادند چنان‌که سعید لیلاز عضو مرکزیت کارگزاران به یورونیوز گفت اگر اختیارت روحانی را چوب خشک داشت، وضعیت اقتصاد کشور بهتر از وضعیت دوره مدیریت روحانی بود. با این وجود مرعشی گویا ماموریت دارد به نیابت از عقده‌های آمریکا و انگلیس و اسرائیل، رهبری را متهم کند.

 

بی‌توجهی اصلاح‌طلبان رادیکال به گزینه خاتمی و سرنوشت تعلیقی رئیس جدید جبهه اصلاحات

گماردن آذر منصوری بر صندلی ریاست جبهه اصلاحات هم اصلاح‌طلبان را از سرگشتگی خارج نکرده چرا که علاوه بر نامشخص بودن امکان قانونی ادامه ریاست وی مشخص شده که اختلافات درونی‌شان به حدی رسیده که حرف خاتمی را هم که زمانی فصل‌الخطابشان بود را زمین انداختند.

روزنامه جوان در این ارتباط نوشته: جدیدترین اخبار به دست آمده از محافل جبهه اصلاحات بیانگر آن است که گرچه تأکید محمدخاتمی مبنی بر انتخاب یک زن به عنوان رئیس جبهه اصلاحات ایران مورد توجه قرار گرفته، اما در فرایند مصداق آن، گزینه اصلی و مورد خاتمی مورد بی توجهی اصلاح‌طلبان ساختاری قرار گرفته است. گفته می‌شود، نظر خاتمی برای ریاست جبهه اصلاحات ایران شهیندخت مولاوردی بوده، اما با تأکید و هدایت تاج‌زاده و از طریق همسرش فخری محتشمی‌پور اصلاح‌طلبان ساختاری، آذر منصوری را برگزیده و عملاً استیلای رادیکال‌ها را نه تنها تثبیت کرده، بلکه نشان دادند اصلاح‌طلبان ساختاری در چارچوب هژمون ساختن برنامه‌های‌شان حتی حاضر به تمکین به توصیه‌های خاتمی نیستند. شکاف و اختلاف شکل گرفته در میان اصلاح طلبان به حدی است که حتی خاتمی در دیدار آذر منصوری، وی را به توجه به خردجمعی و رجحان ندادن دیدگاه‌های حزب متبوع خود به ملاحظات کلیت جبهه اصلاحات دعوت کرده بود. اکنون باید دید با توجه به سابقه محکومیت آذر منصوری آیا او از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، صلاحیت این تصدی را احراز خواهد کرد یا خیر.

 

بررسی اختلاف تاکتیکی آمریکا و صهیونیست‌ها در جام جم

در ماههای اخیر و به‌ویژه پس از تغییر مناسبات ایران و عربستان و تحولات منطقه موضع‌گیری مقامات آمریکا و رژیم صهیونستی علیه یکدیگر تامل‌برانگیز شده است.

روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: بعد از این‌که جو بایدن از نتانیاهو و کابینه وی خواست برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع اسرائیل از طرح تغییرات قضایی عقب‌نشینی کنند صهیونیست‌ها هجمه تندی علیه بایدن آغاز کردند چنان‌که خود نتانیاهو و وزرای او همانند ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به بایدن هشدار دادند که اسرائیل مستقل بوده و تحت دیکته و فشار هیچ طرف خارجی قرار نمی‌گیرد؛ حتی اگر این طرف از بهترین دوستانش باشد. روابط اسرائیل و آمریکا در هم تنیده است و به‌سادگی تفکیک‌پذیر نیست. اختلافات اخیر بین سران آمریکا و اسرائیل در خصوص برخی از سیاست‌ها، روش‌ها و اولویت‌هاست. اولویت سیاست‌گذاران آمریکا در حال حاظر تمرکز روی جنگ اوکراین و مهار چین است.غرب آسیا و تحولات مربوط به آن در دایره عملیاتی و تاکتیکی آمریکا در کوتاه مدت کمرنگ شده است. این در حالی‌ است که بهبود روابط ایران و کشورهای عربی، اسرائیل را بیش از پیش هراسان کرده است. اختلافات موجود در روابط آمریکا و اسرائیل نمی‌تواند راهبردی باشد و باید این‌گونه مورد تحلیل قرار گیرد که بخشی از هیات حاکمه اسرائیل با بخشی از هیات حاکمه امریکا دچار اختلاف شده‌اند که البته شدت آن نسبت به گذشته افزایش داشته است. گرچه اتحاد استراتژیک دو طرف در اتخاذ روش و تاکتیک‌ها دچار اختلال شده اما هر لحظه ممکن است با روند تحولات، دستخوش تغییر شود.بنابراین به‌رغم آن‌که تشدید اختلافات و شکاف در روابط اسرائیل و آمریکا کم سابقه به‌شمار می‌آید اما نمی‌توان آن را تغییر استراتژیک و راهبردی قلمداد کرد.

 

کیهان: جوخه‌های ترور امید علیه نشاط مردم فعال‌اند

براندازان و تجزیه‌طلبانی که در آنسوی آبها مشغول خوشگذرانی‌اند به کوچک‌ترین لبخندی از سوی مردم ساکن ایران واکنش عصبی نشان می‌دهند. از نظر آنان مردم نباید خوشحال باشند چرا که دشمنان ایران نتوانستند به اهدافشان برسند.

روزنامه کیهان در این خصوص با اشاره به برگزاری جشن غدیر نوشته: ملت ما دشمنانی عنود دارد. دشمنانی که حال و روز خوبی ندارند و در میانه پریشان حالی، از این که ملت ایران را پرنشاط ببینند، دو‌چندان کلافه می‌شوند.  مشکلات و مضیقه‌ها کم نیست. دشمنان هم در جنگ اقتصادی و جنگ اعصاب کم نمی‌گذارند. اما مشکلات و معارضه‌ها، باعث نشده که مردم در تعظیم شعائر کم بگذارند. بر دشمن حَرَجی نیست که از این حضور میدانی و نشاط اجتماعی دردش بیاید. عجیب آن است که برخی نشریات داخلی، از جلوه ایمان و امید و همدلی ملت ایران ناخرسند شوند و در سانسور، همان‌گونه رفتار کنند که مثلا BBC و VOA یا اینترنشنال صهیونیست رفتار می‌کنند. جریان سیاسی و رسانه‌ای نفاق، دشمن شادی ملت ایران است، چون ماموریت دارد «انگیزه و امید و نشاط» -پیشران پویش عمومی پیشرفت- را هدف بگیرد. برخی از این عناصر نگون‌بخت، مقارن اغتشاشات پارسال مدعی شدند مردم باید قیافه عزادار به خود بگیرند و مطلقا شادی نکنند! گفتند سیاه بپوشید و کسب و کار‌ها و بازار و اقتصاد را به تعطیلی بکشانید؛ اگرهم تیم ملی در جام جهانی گل زد و پیروز شد، یا شب یلدا و عید نوروز فرارسید، مطلقا شادی نکنید!

 

جوان عنوان کرد: ‌کاسبی علینژاد با پول مردم

دادگاهی در آمریکا به علینژاد اجازه داده از اموال مردم ایران میلیون‌ها دلار برداشت کند.

روزنامه جوان در این باره گزارش داده: مسیح علی‌نژاد که «اپوزیسیون کاسب» عنوان مناسبی برای اوست و بار‌ها از تریبون‌های بین‌المللی فریاد می‌زند که «به ایران رحم نکنید»! و همچنین به هر بهانه و در هر فرصتی خواهان تحریم و انزوای کشورمان می‌شود و معاش و کیفیت زندگی مردم را نشانه می‌گیرد، این بار با دزدی از اموال مردم وطن فروشی خویش را اثبات کرده است. پس از آنکه علی‌نژاد در روندی مخدوش و ادعایی دروغین، پرونده‌ای علیه ایران در دادگاه فدرال تشکیل داد، این دادگاه به نفع او رأی داد و مبلغ ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار از اموال ایران به دلایلی واهی و بر مبنایی موهوم تحت عنوان غرامت به وی پرداخت کرد. این رقم چیزی معادل ۱۷۰ میلیارد تومان است. «سالومه» خبرنگار «من‌‎وتو» نیز پیش از این از دلالی مسیح علی‌نژاد پرده برداشته و خبر داده بود که او برای یک فایل صوتی، خواهان مبلغی معادل ۱۰ هزار پوند شده بود. مجموع این اخبار حاکی از آن است که علی‌نژاد بر خلاف شعار‌هایی که پشت تریبون می‌دهد و متن‌هایی که مقابل دوربین می‌خواند، نه تنها به فکر حقوق مردان و زنان ایرانی نیست بلکه صرفاً منافع مالی و اقتصادی خود را دنبال می‌کند. حتی اگر به قیمت آن باشد که به وضوح دست خود را در جیب ملت فرو کند.

 

صبح نو: دستور کار گروسی شانتاژ سیاسی است؟

از چند ماه پیش که تفاهماتی میان ایران و آژانس رخ داد به‌نظر می‌رسید تغییر رویه آژانس نسبت به ادعاها علیه ایران محسوس‌تر باشد اما گویا گروسی همچنان قصد دارد به عنوان یک مهره سیاسی عمل کند‌. «رافائل گروسی» مجددداً بنای بدعهدی با ایران گذاشته و در اظهاراتی مدعی شده است «همکاری آژانس با ایران ادامه دارد اما نه در سطحی که دوست دارم، باشد.» او همچنین تاکید کرده که «وضعیت توافق هسته‌ای با ایران «دشوار» است و تلاش‌ها در خصوص توافق هسته‌ای در حال حاضر به بن‌بست رسیده است.»

 روزنامه صبح نو با اشاره به این مطلب نوشته: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به جای آنکه مسیر مذاکرات را هموار سازد، شانتاژ و سیاسی‌کاری را در دستور کار قرارداده است . آژانس بارها ثابت کرده است به‌عنوان ابزار دولت‌های غربی عمل کرده و هرگاه آمریکا و اروپا خواسته‌اند ایران را وادار به عقب‌نشینی و یا قبول خواسته‌ای بکنند از طریق آژانس این فشار را به ایران وارد می‌سازند. تاکنون ایران هیچ یک از بندهای برجام را نقض نکرده است، اما درصورت تغییر در محتوای حقوقی برجام، ایران این حق را دارد که سطح غنی‌سازی خود را افزایش داده و برنامه‌های متنوع‌تری برای فعالیت‌های هسته‌ای خود داشته باشد.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها