گفت‌وگوی «فردا» با عباس سلیمی‌نمین

ایراد اصلاح‌طلبان آن است که با افراد جنجالی خود مقابله نمی‌کنند/ زیاده‌خواهی هم در اصلاح‌طلبان و هم در اصولگرایان وجود دارد

کد خبر: 1238883

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند از نظام خارج شوند، واقعا این کار را بکنند تا دم هر انتخابات دنبال امتیازگیری نباشند.

ایراد اصلاح‌طلبان آن است که با افراد جنجالی خود مقابله نمی‌کنند/ زیاده‌خواهی هم در اصلاح‌طلبان و هم در اصولگرایان وجود دارد

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا بهزاد نبوی در سخنانی صریح گفته است که گروه‌ها و افرادی در میان اصلاح‌طلبان «چپ‌روی بچگانه» دارند. او حتی گفته که برخی اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند «کار تمام است» و به همین دلیل دنبال تحریم انتخابات هستند.

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره طیف‌شناسی سیاسی اصلاح‌طلبان به «فردا» گفت: «بحث سهم‌خواهی را به عنوان یک آفت در جریانات سیاسی باید ببینیم و نسبت به آن اقداماتی جدی صورت دهیم. اینکه گروه‌های سیاسی ما سهم‌خواه شده‌اند یا به تعبیری امتیازطلب شده‌اند، منحصر به اصلاح‌طلبان نیست و در اصولگرایان هم وجود دارد و در اصولگرایان به نوعی بروز و ظهور می‌یابد و در اصلاح‌طلبان به شکل دیگری؛ اینکه شاهدیم برخی اصلاح‌طلبان دنبال زیاده‌خواهی هستند و تلاش می‌کنند در مقاطع مختلف امتیازاتی را از مجموعه نظام اتخاذ کنند که این شرایط منحصر به اصلاح‌طلبان نیست؛ بنابراین برخی از اصلاح‌طلبان از این سمت بوم و برخی از اصولگرایان آن سوی بوم افتاده‌اند. اکنون برخی گروه‌های اصولگرا هم تن به قاعده‌مندی نمی‌دهیم و امتیاز بیشتری می‌خواهند. تندروهای اصلاح‌طلبان هم می‌گویند که از نظام خارج می‌شویم تا امتیاز بیشتری بگیرند و چنین القاء می‌کنند که اگر در انتخابات حاضر نباشیم، نظام دچار بحران مشروعیت می‌شود، پس باید به ما امتیاز بدهد. واقعیت این است اصلاح‌طلبان یا باید درون نظام فعالیت کنند یا خارج از نظام. اگر می‌خواهند از نظام خارج شوند، واقعا این کار را بکنند تا دم هر انتخابات دنبال امتیازگیری نباشند».

او ادامه داد: «آنچه که آقای بهزاد نبوی گفته است، ارزیابی درستی از اصلاح‌طلبان است و فقط مربوط به این دوره هم نیست و در دوره‌های گذشته هم برخی اصلاح‌طلبان همین روش امتیازگیری را در پیش‌ می‌گرفتند که با واکنش آقای نبوی هم مواجه شدند. این مشکلی است که در تشکل‌ها وجود دارد. تشکل‌هایی مانند جبهه پایداری یا مؤتلفه همین‌قدر امتیازطلب هستند که اصلاح‌طلبان هستند. آقای بادامچیان می‌گوید ما 400نیرو برای نامزدکردن داریم؛ یعنی بیش از مجموع نمایندگان مجلس. در این حرف چیزی جز زیاده‌خواهی می‌بینیم؟ او به نوعی تهدید می‌کند اگر سهم بیشتری به ما ندهید این امکان را داریم که خودمان حتی بیش از نیاز نیروها معرفی کنیم و لیست بدهیم. به نظرم دوره فعالیت سیاسی این‌ها گذشته است و وقتی نمی‌توانند مؤثر باشند امتیازطلبی می‌کنند. وقتی این‌ها دنبال امتیازگیری هستند، چرا اصلاح‌طلبان نباید دنبال گرفتن امتیاز باشند؟ این رویکردها آفت تشکل‌هاست».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «نظام می‌تواند افراد مناسب را پرورش دهد. در مؤتلفه افراد پاک و خوش‌فکر هستند اما این افراد رشد نمی‌یابند. مؤتلفه قفل شده است بر افرادی که کارایی لازم را ندارند. نظام سیاسی می‌تواند به افراد کارآمد میدان دهد. می‌تواند از جریان‌های مختلف شناسایی کند تا در رسانه‌ها آنها را مطرح کند و به تدریج پرورش دهد. نظام می‌تواند در ارتباط با جریانات سیاسی کارکرد داشته باشد ولی این کارکرد بسیار ضعیف است و همیشه در آستانه انتخابات شاهد زیاده‌خواهی‌ها بوده‌ایم. وحدت اصولگرایان بر هم می‌خورد به دیلل زیاده‌خواهی‌ها یا مؤتلفه در انتخابات گذشته هم رفت سمت جامعه روحانیت و هم آمد سمت ائتلاف اصولگرایان. اینها غیر از زیاده‌خواهی است؟ این مسائل مقوله‌های تازه‌ای نیست. آقای بهزاد نبوی درباره عناصر امتیازطلب خودشان سخن گفته است که یا در چارچوب قانون می‌خواهند عمل کنند یا می‌خواهند مخالف باشند که در حالت دوم دیگر گلایه درباره ردصلاحیت نباید داشته باشند. هیچ نظامی برانداز خودش را در جایگاه قانون‌گذاری قرار نمی‌دهد. یا می‌توانید مثل یک آدم معقول سیاسی عمل کنید یا عبور کنید. ما باید با زیاده‌خواهی مقابله کنیم. اولین راهش معرفی زیاده‌خواهان به جامعه است و آقای بهزاد نبوی و چهره‌های دیگری مانند آقای دکتر عارف هم این کار را کرده‌اند و گفته‌اند اصلاح‌طلبان یا داخل نظام عمل کنند یا تکلیف را روشن کنند و در قالب برانداز عمل کنند».

سلیمی‌نمین در پایان گفت: «تشکل‌های سیاسی تحت تأثیر جریانات زیاده‌خواه قرار دارند. یک بار آقای عارف به من گفت که نمی‌توانیم با افراد جوساز درگیر شویم. مثلا آقای تاجزاده خیلی وقت است که از نظام فاصله گرفته است اما در عین حال طوری سخن می‌گوید که نظام باید به او فرصت رقابت بدهند. خب حرف بی‌ربطی می‌زند. یکی از ایرادات جدی به اصلاح‌طلبان این است که حاضر نیستند با افراد جنجالی خودشان درگیر شوند و مقابله کنند. در اصولگرایان هم همین است. یک سری افراد جنجالی هستند که در مثلا در مقوله حجاب جنجال‌آفرینی می‌کنند. اصلاح‌طلبان هم همین‌طور هستند. افرادی وجود دارند که در دل اصلاح‌طلبان رعب ایجاد می‌کنند که درگیر نشویم. اینها افرادی پرده‌در هستند و در اصولگرایان هم همین تیپ‌های شخصیتی را داریم که متأسفانه همین‌ها میدان‌دار می‌شوند که نه فهم درستی از مسائل دارند و نه می‌توانند دیگر سلایق را با خود همراه کنند و فهم بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی را ندارند اما بسیار جنجالی، پرده‌دری می‌کنند و تهمت‌ می‌زنند مانند همین آقای تاجزاده که مانند توپخانه‌ای است با یک کارکرد؛ تهمت‌پراکنی».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها