حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: حوادث اخیر سوریه نتیجه پیوند قدرت و جهالت است

کد خبر: 1248424

امام جمعه موقت تهران گفت: نهادهای بین المللی خاموش در برابر این جنایتی که در سوریه اتفاق افتاد بیدار شوند و اجازه ندهند آمریکا یک سرزمین را اشغال کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: حوادث اخیر سوریه نتیجه پیوند قدرت و جهالت است

نمازجمعه این هفته تهران، ۱۴ مهر ماه در دانشگاه تهران، به امامت حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی آغاز شد.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌ در خطبه‌های اول این هفته نماز جمعه در دانشگاه تهران با اشاره به فرمان امیرالمومنین به مالک اشتر به عنوان یک شخصیت تراز و یک مدیر لایق و توانمند، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) به مالک فرمودند؛ مالک قلب خود را از محبت به انسان‌ها قرار بده.

وی خطاب به مدیران، مسئولان، خادمین، نیروهای نظامی و انتظامی، فرماندهان، درجه‌داران، افسران، سربازان و کارکنان متعهد فراجا گفت: این فرمان علی (ع) به مالک اشتر است، اگر کسی وارد یک پاسگاه می‌شود از رفتار و سخن و برخورد فرماندهی و کارگزاران، وی احساس کند که به او عشق می‌ورزند و او را دوست دارند و این دوستی و محبت آنان را در این جایگاه و مسئولیت قرار داده است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: وقتی فردی با مسئولی روبرو می‌شود و یا وارد اداره ای می‌شود برخورد کارگزاران باید با محبت باشد نه خدایی ناکرده سجایای اخلاقی ناشایست و فرد در رفتار او (مدیر) رحمت و محبت و لطف را ببیند.

حجت‌الاسلام ابوترابی تصریح کرد: آن فرد قانون‌شکن و متخلف هم باید بداند که مسئولان و نیروهای فراجا با او هرگز دشمنی ندارند و او را هم دوست می‌دارند و دغدغه هدایت و سعادت او را دارند اما مسئولیت حفاظت از حقوق شهروندان و مسئولیت مهم پاسداری از امنیت اجازه نمی دهد که در برابر متخلف بی‌اعتناد عبور کنند و به مسئولیت قانونی خود عمل نکنند.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه قرآن و نهج البلاغه درباره شیوه حکمرانی خاطرنشان کرد: دغدغه قرآن و نهج البلاغه این است که باید قدرت با علم و اخلاق گره بخورد و ولایت فقیه یعنی پیوند قدرت و فقاهت و عدالت و این پیوند باید در همه بدنه مدیریت و در همه سطوح متناسب با وظایف دیده بشود.

وی افزود: اگر قدرت با علم و ادب و انسانیت گره نخورد صاحبان قدرت در اروپا جنگ جهانی اول و دوم را بر کل بشریت تحمیل می‌کنند و صدها هزار نفر را قتل عام می نمایند.

حجت‌الاسلام ابوترابی یادآور شد: این حوادث اخیر سوریه، این ویرانه‌ای که به دست مزدوران استکبار جهانی پدید آمد دستاورد پیوند قدرت و جهالت است قدرت و شیطنت است قدرت و دوری از فضائل اخلاقی است.

وی افزود: اگر حمایت آمریکا نبود کدام قدرتی جسارت داشت که آسمان سوریه را مورد تهدید قرار بدهد.این آمریکاست که با صهیونیست‌ها اجازه می‌دهد که هر لحظه اراده کردند این کشور مسلمان و مبارز را مورد تهاجم قرار بدهند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حادثه تروریستی روز اخیر در سوریه گفت: ده‌ها دانش آموخته شایسته‌ای که اراده خلق امنیت داشتند در حمس به شهادت رسیدند و این اتفاق فاجعه ای جانسوز برای امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام ابوترابی ضمن تسلیت به دولت سوریه و ارتش قهرمان سوریه ابراز امیدواری کرد که نهادهای بین المللی خاموش در برابر این جنایتی که در سوریه اتفاق افتاد بیدار شوند و اجازه ندهند آمریکا یک سرزمین را اشغال کند.

ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رفتار خارج از قواعد و اصول دینی با انسان و حتی انسان مجرم فروریختن شخصیت انسانی است لذا در بیانات فرماندهی مقتدر فراجا شنیدیم که تاکید داشتند با مجرمین در چارچوب قانون برخورد می‌کنیم.

وی عنوان کرد: یک سرباز وظیفه برخوردی خارج از چارچوب قواعد داشت که اولاً افراد متخلف بازداشت و ثانیاً رئیس پاسگاه عزل و ثالثاً فردی که شخصیت انسانی او رعایت نشده است به زیباترین روش توسط فرماندهی فراجا مورد دلجویی قرار گرفت این یعنی پلیس در تراز انقلاب اسلامی است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: امیدوارم فراجا در آراستگی به نام دولت اسلامی که نظر رهبر معظم است پیشگام و پیشرو باشد.

ابوترابی مطرح کرد: حضرت علی (ع) خطاب به مالک فرمودند گاهی لغزش و خطا مشاهده می‌شود، مردم گرفتار خطا می‌شوند، ناملایماتی بر آنان عارض می‌شود؛ چنانچه دوست داری خدا بر تو ببخشاید بر خطاهایشان منگر و از گناهشان در گذر. یعنی مالک تا آنجا که قواعد و قوانین اسلامی اجازه می‌دهد و برای تو مجال گذشت تعریف شده است بگذر. آنجا که قانون و مصلحت اجازه نمی‌دهد بر اساس قانون به وظایف خود عمل کن. بنابراین چنین نگاهی در حکمرانی اسلامی است که در حوادث سال گذشته این رحمت اسلامی را در یکی از بالاترین سطوح مشاهده کردید.

وی ادامه داد: هفته نیروی انتظامی را محضر سربازان سبز پوش ملت بزرگ ایران و نظام اسلامی تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم فراجا به مثابه یک نهاد مهم و بنیادین اجتماعی و امنیتی که دارای وظایف حساس در فرایند تأمین امنیت پایدار و همه جانبه برای ملت ایران است در انجام شایسته وظایفش از بهترین توفیقات بهره مند باشد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: پلیس امروز به عنوان نماد مبارزه با ظلم و قانون گریزی وظایفی را عهده دار می‌باشد و خدمات ارزنده‌ای را به ملت ایران عرضه می‌نماید. جایگاه ممتاز فراجا از مأموریت‌های خطیر او الهام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: امیدوارم با راهبردی که فرماندهی محترم فراجا با الهام از اصول و قواعد تعریف شده از سوی فرماندهی کل قوا دارد، راه را برای افزایش اقتدار برآمده از قانونمداری و ارتقا صیانت سازمانی و سطح دانش و تخصص برای یکایک افسران و درجه داران و سربازان در این نیرو، هموار نماید تا زمینه ساز افزایش رضایتمندی مردم شریف باشد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به ایام میلاد پیامبر (ص) و هفته وحدت عنوان کرد: نخست اینکه شایسته است توجه کنیم که حضرت علی(ع) وظیفه خطیر انبیا الهی را فراهم کردن زمینه رشد عقلانی جامعه می‌داند و می‌فرماید: هر کس عاقل‌تر است به پیامبر نزدیک‌تر است یعنی عقل نخست برگزیده شده است تا سطح عقلانیت را در جامعه ارتقا ببخشد.

وی بیان کرد: این است که وجود مبارک امام عصر (عج) در اولین حرکت سازنده انسانی خود سطح عقلانیت برترین سربازان خویش را ارتقا می‌بخشد. یعنی عقل پرورده شده با علم، شخصیت انسان و شخصیت جامعه در تراز را سامان می‌دهد و البته پیام همه انبیا و پیام روشن خاتم النبیاء همین است. 

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: امام بزرگوار و ملت بزرگ ایران این نظام را به پا داشتند و امروز رسالت من و شما و همه مسئولان آن است که با عمل به آموزه‌های وحیانی، این نظام را استحکام ببخشیم. 

وی ادامه داد: انبیا آمده‌اند که حول حیات علمی، معرفتی ، ایمان و فضایل اخلاقی، جامعه به وحدت برسد. انقلاب اسلامی یک پیام برای امت اسلام مخابره کرد و آن پیام اقیموالدین، یعنی بازگشت به هویت اسلامی، دینی، قرآن و بازگشت به سنت پیامبر (ص)، تحکیم پیوند با اهل بیت علیهم السلام بود که فرمود بازگشت به قرآن یعنی بازگشت به این حقایق. 

ثمره بازگشت به هویت دینی و اسلامی، وحدت و مقاومت است

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه ثمره بازگشت به هویت دینی و اسلامی، تحکیم صفوف امت اسلامی و محور مقاومت است و دو دستاورد برجسته و بارز در عین بازگشت مشاهده می‌کنیم، گفت: نخست شناخت دشمنانی که در طول قرن‌های گذشته هویت، شخصیت و منافع ملت‌های منطقه را غارت کرده‌اند. بعد از جنگ جهانی اول و دوم امت اسلامی را پاره پاره و تقسیم کردند، میراث‌دار ثروت‌های ملل منطقه شدند. بازگشت به اسلام یعنی شناخت دشمن، دفاع از منافع ملی و این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بازگشت به هویت اسلامی است.

وی گفت: دستاورد دوم وحدت امت اسلامی است. در تاریخ اسلام بعد از پیامبر اکرم (ص) تا امروز در هیچ مقطعی از تاریخ اسلام شاهد این سطح از وحدت میان امت اسلامی نبوده‌ایم. امروز در حالی که همه سرویس‌های اطلاعاتی و مزدوران بیگانه تلاش می‌کنند تا در دنیای اسلام شاهد تفرقه و جدال و جنگ باشند، می‌بینید که امروز ملت اسلام در کنار هم در یک جبهه واحد ایستاده‌اند.

امام جمعه موقت تهران افزود: شما از حلقوم پاک قهرمانان فلسطین، مقاومت حزب‌الله، حشدالشعبی، مردم یمن و عراق و سوریه شرق و غرب و جنوب آسیا یک شعار می‌شنوید و آن شعار، دفاع از ملت قهرمان فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی و آمریکای جهانخوار است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد بیان کرد: ملت شریف ایران و برادران و خواهران اهل سنت در سراسر ایران در کنار برادران و خواهران شیعه خود در اوج مسالمت و دوستی زندگی می‌کنند.

انقلاب اسلامی جایگاه امت اسلامی را در نظم نوین جهانی ارتقا داد

وی بیان داشت: من در ایام هفته وحدت در استان هرمزگان بودم علمای اهل سنت این استان قلبی لبریز از محبت به پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم السلام و محبت نسبت به امت اسلامی، ملت ایران، نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب دارند. باید به این استان‌ها توجه کرد.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: ما در مدیریت آنگونه که باید به وظایفمان عمل نکرده‌ایم. باید قدرشناس این حماسه ملی و اسلامی بود. 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با برافراشته کردن پرچم اسلام و بازگشت به قرآن، جایگاه امت اسلامی را در نظام نوین جهانی ارتقا بخشید و راه را برای خلق قدرتی دیگر هموار کرد.

وی یادآور شد: امروز دنیای اسلامی و امت اسلامی در حوزه مسائل اصلی جهان اسلامی صدای واحد و بازگشت به قرآن، مدرسه رسالت و نبوت و الهام از مدرسه عاشورا را دارند.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان گفت: ایستادگی در کنار ملت قهرمان فلسطین و تبدیل شدن آزادسازی سرزمین‌های اشغالی به مساله نخست جهان اسلامی دستاورد مهم انقلاب اسلامی است و فلسطین فراموش شده و هضم شده امروز استخوان‌های رژیم صهونیستی را خرد می‌کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها