«فردا» گزارش می‌دهد:

واکنش‌های غرب و شرق به حمله حماس علیه اسرائیل

کد خبر: 1249423

حمله حماس به اسرائیل واکنش‌های بسیاری را از غرب و شرق عالم برانگیخت که در این گزارش مهم‌ترینِ آنها را بررسی می‌کنیم.

واکنش‌های غرب و شرق به حمله حماس علیه اسرائیل

گروه سیاست سایت فردا: عملیات نظامی حماس علیه اسرائیل با عنوان «طوفان‌الاقصی» بسیاری از معادلات صهیونیست‌ها را تغییر داد. آنها به هیچ وجه فکر نمی‌کردند حماس بتواند چنین عملیات گسترده‌ای را عملیاتی کند. از سوی دیگر این حمله بر دنیا آشکار کرد که اسرائیل در تمام این سال‌ها درباره گنبد آهنین صرفا لاف سیاسی-نظامی می‌زده است و قدرت امنیتی-نظامی‌اش پوشالی‌تر از چیزی است که همه فکر می‌کردند.

پس از حمله حماس اسماعیل هنیه در پیامی گفت: «این طوفان از غزه آغاز شده و به کرانه باختری و خارج از کشور و تمام مکانی که مردم و امت ما در آن حضور دارند، سرایت خواهد کرد».

واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به این عملیات این بود که «روز سختی برای همه بود و چیزی که روی داد، بی‌سابقه بوده است».

علاوه بر این، آریل کالنر، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی از حزب لیکود با محکوم کردن عملیات طوفان الاقصی، خواستار اخراج دسته جمعی فلسطینی‌ها و جلوگیری از تکرار به گفته او «روز نکبت» شد.

مقامات ایران هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، چند روز پیش در سخنانی فرمودند: « البته ما پیشانی و بازوی جوانان فلسطینی و طراحان مدبر و هوشمند فلسطینی را می‌بوسیم و به آن‌ها افتخار می‌کنیم، اما این یاوه‌گویی‌ها اشتباه و این محاسبه غلط است و کسانی که می‌گویند ضربه اخیر فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است، ملت بزرگ فلسطین را نشناخته‌اند و دست‌کم گرفته‌اند».

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم شنبه شب عملیات طوفان الاقصی را حرکت خودجوش گروه‌های مقاومت و ملت مظلوم فلسطین در دفاع از حقوق مسلم و انکارناپذیر خود و واکنش طبیعی آنان نسبت به سیاست‌های جنگ افروزانه، تحریک‌آمیز و آتش افروزانه صهیونیست‌ها به‌وژه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر افراطی و ماجراجوی رژیم غاصب صهیونیستی خواند.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان وزیر امروز خارجه شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه حرکت مقاومت را نتیجه جنایات مستمر صهیونیست‌ها خواند و بر ضرورت همبستگی و انسجام کشورهای مسلمان در حمایت از قدس و ملت مظلوم فلسطین تأکید کرد.

سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در پیامی به مناسبت عملیات طوفان الاقصی نوشت: «طوفان الاقصی کابوس فروپاشی رژیم صهیونیستی را برای سران این رژیم به یقین تبدیل و ثابت کرد برخی تلاش‌های مذبوحانه مانند نمایش مضحک روند عادی سازی، قادر نخواهد بود روند رو به افول و فروپاشی خانه عنکبوت را کُند یا به تأخیر بیندازد».

سرلشکر صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوا، گفت: «ما از عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند».

وزارت خارجه عمان هم در واکنش به این عملیات با انتشار بیانیه‌ای، ضمن دعوت طرف‌های درگیر به خویشتنداری، خواستار دخالت فوری جامعه بین‌المللی برای توقف تنش‌ها شد.

وزارت امور خارجه مصر در همین زمینه با صدور بیانیه‌ای نسبت به تشدید تنش‌ها بین صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها هشدار داد و از طرف‌های درگیر خواست تا خویشتنداری نشان دهند و غیرنظامیان را در معرض خطر قرار ندهند. سامح الشکری وزیر خارجه مصر هم در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روسی خود نقش شورای امنیت برای توقف جنگ در فلسطین را بررسی کرد.

وزارت خارجه قطر با اشاره به کارشکنی‌ها و تخلفات رژیم صهیونیستی، این رژیم را مسؤول تنش‌های جاری در فلسطین اشغالی خواند.

بحرین هم به این عملیات واکنش نشان داد و وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای از تحولات فلسطین و پیامدهای آن بر امنیت منطقه ابراز نگرانی کرد. این وزارتخانه همچنین جامعه بین‌الملل را به عمل به مسؤولیت خود برای متوقف کردن درگیری دو طرف، حمایت از غیرنظامیان، پیشبرد تلاش‌های مربوط به روند مسالمت‌آمیز و تشکیل کشور فلسطین بر اساس راه‌حل دو دولتی و قطعنامه‌های بین‌المللی فراخواند.

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، هم ضمن اعلام حمایت این کشور از حقوق ملت فلسطین، تصریح کرد: عملیات ملت فلسطین، نتیجه طبیعی سرکوبی هدفمندی است که چندین سال است توسط رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد؛ رژیمی که هیچ گاه به قطعنامه‌های بین‌المللی پایبند نیست.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق، گفت که با وحدت میادین، باید از پیروزی تاریخی حماس حمایت کرد و آن را به آزادسازی قدس و سراسر فلسطین تبدیل کرد.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه، هم از تماس‌‌ها با صهیونیست‌ها، فلسطینی‌ها و همچنین اعراب برای کاهش تنش‌ها بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: «روسیه در حال تماس با مصر و سایر کشورهای عربی برای کاهش تنش بین اسرائیل و فلسطین است. تشدید تنش بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تحولی بسیار خطرناک در مناقشه است و طرف‌ها باید به میز مذاکره بازگردند. روسیه از طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی می‌خواهد تا فوراً آتش‌بس برقرار کنند».

 وزارت امور خارجه چین هم نسبت به تشدید تنش‌ها و خشونت‌ها در فلسطین و اراضی اشغالی عمیقا ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره اعلام کرد: «از همه طرف‌ها می‌خواهیم که آرامش خود را حفظ کنند و با خویشتنداری به خشونت‌ها پایان بدهند و از غیرنظامیان حمایت کنند».

عربستان سعودی هم خواستار خویشتنداری طرفین درگیر و توقف فوری اقدامات تنش‌زا شد. در همین خصوص نیز فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان برای ادامه تلاش‌ها به منظور بازگرداندن اوضاع به حالت قبلی در فلسطین، با مقامات اتحادیه اروپا، آمریکا، قطر، مصر و اردن رایزنی کرد و خواستار توقف درگیری‌ها شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، هم در اظهاراتی از طرف‌ها خواست از تشدید تنش‌ها بپرهیزند و گفت: از همه طرف‌ها دعوت می‌کنیم منطقی عمل کرده و از گام‌های نسنجیده که تنش را افزایش می‌دهد، خودداری کنند.

وزارت خارجه اردن نیز خواستار پایان دادن به تنش‌های خطرناک در غزه و اطراف آن شد و نسبت به وخامت بیشتر اوضاع هشدار داد.

سوریه نیز به این عملیات واکنش نشان داد و وزارت خارجه سوریه هم در این خصوص بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «گروه‌های مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی ضد رژیم نژادپرست صهیونیستی، حماسه جدیدی در راستای حقوق ثابت و غیرقابل تصرف فلسطین، خلق کردند. این دستاورد درخشان ثابت می کند که تنها راه برای دستیابی به حقوق مشروع ملت فلسطین مقاومت در همه اشکال آن است».

صدور بیانیه از سوی نمایندگان پارلمان کویت در حمایت قاطع از عملیات طوفان الاقصی از دیگر تحولاتی بود که رخ داد و نمایندگان پارلمان کویت در این بیانیه این عملیات را پاسخ طبیعی به تجاوزات صهیونیست‌ها دانستند.

وزارت خارجه پاکستان هم ضمن محکوم کردن رفتار وحشیانه صهیونیست‌ها با فلسطینی‌ها، خواستار برقراری آتش‌بس فوری در اراضی اشغالی شد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در خصوص هزینه‌های انسانی تشدید اوضاع نگران هستیم». عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان، هم خواستار آتش‌بس فوری در اراضی اشغالی شد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «صلح بدون محکومیت غصب، وحشیگری اسرائیل با حقوق و مردم فلسطین قابل تحقق نیست». ا. در ادامه اقدامات رژیم صهیونیستی برای «الحاق مستمر اراضی فلسطینی‌ها» را محکوم کرد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، هم ضمن تبریک آغاز عملیات «طوفان الاقصی» از سوی حماس، از ملت‌های مسلمان خواست که در این نبرد سرنوشت‌ساز، از مقاومت فلسطین حمایت کنند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین  هم در اظهاراتی گفت دلیل اصلی تشدید اوضاعی که امروز در منطقه شاهد آن هستیم، بسته بودن افق سیاسی است.

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق، در عراق هم روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نتیجه عملیات طوفان الاقصی، نفوذ [مقاومت به اراضی اشغالی]، به اسارت درآوردن اشغالگران غاصب و همچنین حملات موشکی بی‌سابقه دلیران مقاومت اسلامی فلسطین به محل تجمع دشمن اشغالگر صهیونیست، دل ما و دل تمام مؤمنان، رزمندگان مقاومت و آزادگان سراسر این کره خاکی را از صبح امروز خنک کرد؛ اشغالگرانی که اکنون در برابر شجاعت و دلاوری‌های ملت فلسطین و مقاومت آن‌ها عاجز است».

جنبش کتائب حزب الله عراق هم از عملیات «طوفان الاقصی» استقبال و آن را نشانه ضعف رژیم صهیونیستی برشمرد. در بیانیه این جنبش آمده بود: «به ملت و مقاومت فلسطین و آزادگان جهان، آغاز جان دادن رژیم صهیونیستی را تبریک می‌گوییم که به وضوح امروز خود را در جنگ طوفان الاقصی نشان داد. طوفان الاقصی، روحیه مضاعفی برای ملت‌های آزاده است و معادلات نظامی را تغییر داد؛ به نحوی که زمنه را برای تحقق بازدارندگی راهبرد جنگ علیه محور صهیونیستی-آمریکایی نشان داد».

محمد الهندی، معاون دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، هم در اظهاراتی گفت که فلسطین شاهد یک روز تاریخی و شاهد صحنه‌های بی سابقه‌ای است و افزود: «مقاومت رژیم اشغالگر را با موشک در هم کوبید و ده‌ها رزمنده مرزها را رد کرده و ده‌ها کیلومتر نفوذ کردند و پس از آن با نظامیان صهیونیست درگیر شده و آن را به اسارت گرفته و غنائم جنگی بسیاری به دست آوردند».

علاوه بر این، جنبش نُجَباء عراق با صدور بیانیه‌ای از این عملیات حمایت و تقدیر کرد. در این بیانیه آمده بود: «امروز امت اسلامی یکی از ایام‌الله را تجربه کرد که مجاهدان فلسطینی آن را رقم زدند، مجاهدان فلسطینی امروز نشانه‌های پایان این غده سرطانی و این رژیم رو به احتضار و زوال را در سرزمین مبارک ترسیم کردند و افتخار آفریدند».

اکرم‌الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء، گفت که هرگونه تلاش صهیونیست‌ها و حامیان آمریکایی و غربی اسرائیل برای گسترش جبهه درگیری، با پاسخ قاطع مقاومت از نقاط مختلف مواجه خواهد شد.

سوسیال دموکرات‌های آمریکا که شش عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گروه «جوخه» را هم شامل می‌شود هم اعلام کردند که روز یکشنبه، تجمعی را در حمایت از آرمان فلسطین برگزار خواهند کرد و در این تجمع از حقوق ملت فلسطین دفاع می‌کنند. (جزئیات بیشتر)

در این میان شاهد واکنش‌های حمایتی غربی‌ها و به ویژه آمریکا از رژیم صهیونیستی و محکومیت عملیات طوفان الاقصی بودیم.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه با اشاره به تماس تلفنی خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت که آمریکا در کنار اسرائیل است. وی افزود: «به تیمم گفتم که با سران منطقه و شرکای‌مان در اروپا در ارتباط باشند».

استفانی هالت، کاردار سفارت آمریکا در قدس اشغالی، در پیام‌هایی ضمن محکوم کردن عملیات طوفان الاقصی، از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و گفت: «ایالات متحده در کنار اسرائیل می‌ایستد».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم در این خصوص با وزرای خارجه عربستان، مصر و ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرده و ضمن تکرار حمایت این کشور از حق تل‌آویو برای دفاع از خود، خواستار تلاش آنها برای توقف حملات حماس شد.

بلینکن در تماس تلفنی با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، گروگان‌ها را نجات دهد و از شهروندانش محافظت کند». وی در گفت‌وگو با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز از این کشور به عنوان «یک واسطه مهم» بین رژیم صهیونیستی و حماس خواست تا به دنبال راهکاری برای پایان درگیری‌ها باشد. وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان ضمن تکرار حمایت آمریکا از حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود، خواستار تلاش عربستان برای توقف حملات حماس شد».

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، نیز در واکنش به این عملیات گفت که دولتش در همبستگی کامل با اسرائیل در مقابل این حملات است.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، با بیان اینکه از این حملات عمیقا بهت‌ زده شده، گفت که هند در این «لحظات دشوار» با اسرائیل اعلام «همبستگی» می‌کند.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین شنبه شب در تماس با نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان خواستار توقف درگیری‌ها و در گفت‌وگو با ایلی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از حملات این رژیم به نوار غزه حمایت کرد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، هم در پیامی این حملات را محکوم و با رژیم صهیونیستی اعلام همبستگی کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح غرب آسیا، عملیات «طوفان الاقصی» را محکوم کرد و خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر شد.

علاوه بر این، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، حمله حماس را محکوم کرده و خواستار تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش آن شده است.

در این ارتباط ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز به این عملیات واکنش نشان داد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه همزمان با گفت‌و‌گو با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حملات گروه‌های مقاومت به صهیونیست‌ها را محکوم کرد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «امروز خبرهای وحشتناکی از اسرائیل می‌رسد. ما عمیقا از شلیک موشک از غزه و تشدید خشونت‌ها شوکه شده‌ایم. آلمان حملات حماس را محکوم می‌کند و در کنار اسرائیل می‌ایستد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم حملات مقاومت فلسطین در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها را «تروریستی» خواند و افزود: «ایمان داریم نظم برقرار خواهد شد و تروریست‌ها شکست خواهند خورد. وی افزود: «تمام جزئیات مربوط به این حمله تروریستی باید فاش شود تا جهان همه کسانی که از این حمله حمایت و برای انجام آن کمک کردند را بشناسد و پاسخگو کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها