پروازی که اسیر شیوخ عرب شد/تصاویر

کد خبر: 373788

استمرار پدیده قاچاق پرندگان شکاری و قاچاق آنها به آن سوی آبهای حکایت تکراری محیط زیست این دیار است تا پرواز پرنده هایی که سهم آسمان ایران هستند اسیر دست شیوخ عرب شود.

پروازی که اسیر شیوخ عرب شد/تصاویر
مهر: فصلهای ابتدایی پاییز که می شود پای شکارچیان و قاچاقچیان پرندگان به دشت های استان لرستان باز می شود، شکارچیانی که از استانهای جنوبی کشور به طمع زنده گیری این پرنده ها کیلومترها راه را آمده اند تا وسیله تاراج داشته های طبیعی این مرز و بوم باشند. از دلیجه و شاهین گرفته تا عقاب و سارگپه هر کدام به چشم ابزاری که می تواند پول میلیونی به جیب شکارچیان واریز کند دیده می شوند، در حالیکه هر کدام از این گونه ها ذخائر ارزشمند حیات وحش این دیار هستند. انتشار اخبار دستگیری این افراد طی سالهای گذشته همواره در صدر اخبار حوزه محیط زیست بوده است ولی همواره پای این پرسش در میان است که چرا تدبیری جدی برای مقابله با این معضل صورت نمی گیرد، معضلی که می رود نسل پرنده های شکاری را چالش جدی مواجه کرده و چرخه طبیعت را مختل کند. محموله های پرنده های زنده گیری شده هر کدام برای خود قیمتی دارند، بستگی به نوع پرنده و کمیاب بودن آن نرخ گذاری روی این پرنده ها صورت می گیرد و به دست قاچاقچیان راهی مناطق شیخ نشین خلیج فارس می شود. جالب آنجاست که زنده گیری و قاچاق این پرنده ها صرفا به عنوان ابزاری برای سرگرمی و تفریح شیوخ عرب محسوب می شود تا به نوعی در رقابتی با هم هر کدام پرنده خاص و کمیاب تری را اسیر دست سرگرمی خود کنند.
روش زنده گیری پرندگان شکاری
طی هفته های اخیر در استان لرستان شاهد دستگیری چندین نفر متخلف زنده گیری پرندگان شکاری بودیم به طوریکه در اوایل مهرماه تیم چهار نفره شکارچیانی که از بوشهر برای زنده گیری این پرندگان راهی لرستان شده بودن تحویل دستگاه قضایی در خرم آباد داده شدند. این افراد نخستین متخلفان در این زمینه نبوده و نیستند تا طی هفته گذشته نیز متخلفی که از جنوب کشور به طمع پولدار شدن از راه زنده گیری و قاچاق پرنده ها آمده بود در شهرستان الشتر دستگیر شود. استان لرستان به سبب موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی کوهستانی خود یکی از زیستگاههای اصلی پرندگان شکاری است و به همین دلیل بسیاری از قاچاقچیان این پرندگان راهی این دیار می شوند تا بلکه بتوانند از این محل به نان و نوایی برسند، غافل از اینکه آنچه به تاراج می رود سرمایه ارزشمندی است که با هیچ رقمی قابل جبران نیست. مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه با اشاره به آخرین موارد تخلف کشف شده در این زمینه می گوید: در روز پنح شنبه هفته گذشته در جریان گشت و کنترل ماموران محیط زیست در منطقه تیمور سوری الشتر یک نفر متخلف زنده گیری پرندگان شکاری شناسایی و دستگیر شد. وی ادامه می دهد: از این فرد متخلف دو بهله دلیجه، سه قطعه کبوتر کوهی به همراه سه رشته تور زنده گیری پرندگان و لوازم کامل حفر و ایجاد "کومه" کشف و ضبط شد.
فتحی بیرانوند یادآور می شود: پس از دستگیری این فرد متخلف با هماهنگی قاضی کشیک این فرد که اهل یکی از استانهای جنوبی کشور است به ناحیه انتظامی فیروزآباد تحویل و بازداشت شد. مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان یا یادآوری اینکه متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد حضور متخلفین در زمینه صید و زنده گیری پرندگان شکاری در شهرستانهای مختلف استان هستیم اضافه می کند: عمده این افراد از سایر استانها هستند که به نظر می رسد یکی از دلایل آن عدم آگاهی و آشنایی این افراد با قوانین زیست محیطی و اهمیت تنوع زیستی منطقه باشد. فتحی بیرانوند با اشاره به دستگیری افراد و تیم های مختلف در این زمینه یادآور می شود: طی سالجاری بارها محموله های زنده گیری پرندگان از این افراد کشف و پرنده ها در طبیعت رها سازی شدند. مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان با یادآوری اینکه گاهی در جریان زنده گیری این پرندگان حوادث تلخی برای آنها اتفاق می افتد و زخمی می شوند می گوید: برخی پرندگانی هستند که با آسیب های وارد هیچ گاه دیگر قادر نخواهند بود به طبیعت بازگردند. وی از مردم استان می خواهد که در صورت مشاهده موارد مشکوک در زمینه تخلفات زیست محیطی از جمله زنده گیری پرندگان موارد را به این اداره کل گزارش دهند.
کامران سپه وند کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان نیز در این رابطه می گوید: متاسفانه برخی از افراد زنده گیری پرندگان شکاری را یکی از ورزش ها و سرگرمی های خود در زندگی روزمره قرار داده اند. وی با اشاره به پیگیری های قضایی صورت گرفته و ارائه هشدارهای زیست محیطی در این زمینه ادامه می دهد: این گونه پرندگان گوشت قابل ملاحظه ای ندارند و فقط به عنوان یک نوع هوس بازی بیهوده و سرگرمی شکار و زنده گیری می شوند. سپه وند با یادآوری اینکه شکار و زنده گیری این پرندگان باعث برهم خوردن هرم غذایی در میان گونه جانوری و انسانها شده است معتقد است که شکاربی رویه پرنده ای مانند کبک باعث ازیاد نسل ملخ ها و آفات در سطح مزارع شده است. وی ادامه می دهد: از سوی دیگر افزایش این آفات خود موجب پدیده خشکیدگی درختان بلوط زاگرس به سبب وجود سوسکهای چوب خوار شده تا این زنجیره ادامه پیدا کند. کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با یادآوری اینکه خود کبک نیز یکی از طعمه های پرندگان شکاری است، تصریح می کند: استمرار پدیده شکار موجب به بهم خوردن هرم غذایی پرندگان شکاری شده و این زنجیره دچار اختلال می شود. سپه وند با تاکید بر تشدید نظارت ها توسط محیط زیست برای برخورد با متخلفان صید و زنده گیری پرندگان شکاری، از معرفی افراد متخلف به دستگاه قضایی خبر می دهد.
وی با بیان اینکه چندین پرونده حقوقی در این زمینه برای متخلفان تشکیل شده است، می گوید: متخلفان در زمینه شکار و صید پرندگان شکاری برای مجازات با استناد به ماده های 10 و 12 قانون شکار و صید به دادسرا معرفی شده اند. کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان البته معتقد است که تناسبی میان جرم و مجازات در این زمینه وجود نداشته و جرایم زیست محیطی در حد مطلوب بازدارندگی خاصی را به همراه ندارد، از مسئولین مرتبط می خواهد که نسبت به بازنگری این جرایم اقدام کنند. بنابر این گزارش شکارچیان پرندگان شکاری برای زنده گیری این پرندگان نسبت به حفر "کومه" اقدام می کنند و ساعت ها در آن می نشینند و و چشم به آسمان دارند تا پرنده مورد نظر به دام بیفتد. اگر "کومه" نشین خوش شانس باشد شکار آن روزش عقاب می شود ولی گاه هم دلیجه و سارگپه سهم کیسه ای می شود که برای سرمایه طبیعی ایران دوخته شده است. تفاوت قیمت این پرندگان شکاری برایش چند میلیونی می شود ولی فرقی نمی کند چه سارگپه باشد و چه دلیجه و چه عقاب پرطلایی شکارچی به فکر پولهای میلیونی است که می تواند از محل این تجارت بی دردسر به دست آورد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها