خبر به روایت «فردا»

بدهکاران و بیکاران / مشکل اصل اقتصاد / سیگنال منفی جام‌جم / از تنش آبی تا قهر زمین

کد خبر: 1142859

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 بدهکاران و بیکاران / مشکل اصل اقتصاد / سیگنال منفی جام‌جم / از تنش آبی تا قهر زمین

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

کیهان/ همت و تدبیر دولت

«کیهان» با اشاره به آخرین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور تیتر زده « همت و تدبیر دولت جواب داد کاهش فوتی‌های کرونا از 709 نفر به 13 نفر» این روزنامه اصولگرا نوشته: «رسیدن به نقطه آرامش بخش امروزی در کشور به راحتی نبوده و در این راه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. کافی است به تابستان سخت سال گذشته و روزهایی که مهار افسار ویروس چموش کرونا بسیار سخت شده بود برگردیم. ... در شرایطی که همراه با افزایش تلفات کرونایی، واردات واکسن به کشور به یک مطالبه جدی مردم تبدیل شده بود و هنوز تولید واکسن‌های داخلی قوام لازم را پیدا نکرده بود و واکسیناسیون عمومی به کندی پیش می‌رفت، کار دولت دوازدهم در نیمه مرداد 1400 به پایان رسید. آن روزها برخی مسئولان و نزدیکان دولت از رئیس‌جمهور گرفته تا عده‌ای دیگر، دلایلی همچون بدعهدی طرف‌های مورد توافق برای تامین واکسن و همچنین تحریم‌ها و نپیوستن ایران به FATF را از جمله دلایل موفق نبودن در واردات عمده واکسن بیان می‌کردند.»

کیهان

شرق/ دوسویی در همسویی

«شرق» باز هم مجلس را هدف گرفته و مشخصا هیات رئیسه را . این روزنامه اصلاح‌طلب مدعی است که برخی نمایندگان اصولگرای مجلس برای استیضاح وزرا  تلاش می‌کنند و هیئت رئیسه از پذیرش آن ممانعت می‌کند! این روزنامه برای اثبات ادعای خود نقل قولی از احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس آورده که می‌گوید: «مجلس یازدهم نمی‌تواند استیضاحی را اعلام وصول کند و اگر هم این اتفاق بیفتد، اکثر نمایندگان از عزل‌شدن وزیر موردنظر جلوگیری خواهند کرد. یکپارچگی پررنگی بین مجلس و دولت وجود دارد» نقل قولی خود ناقض ادعای «شرق» و بیانگر نظر اکثریت مجلس و نه هیات ئریسه است. این روزنامه انتقاداتی که محمودزاده و سیاهکلی به هیات رئیس کرده‌اند را شاهد آورده درحالی که آصفری در همین گزارش توضیح داده که هیچ یک از استیضاح‌های مورد بحث به حد نصاب نرسیده است.

این اما تنها گزارش علیه مجلس «شرق» نیست. این روزنامه در گزارش دیگری هم شخص قالیباف را هدف گرفته و مدعی است که رئیس مجلس به دلیل حواشی اخیر پیگیر حادثه ورزشگاه مشهد که وعده‌اش را داده است، فراموش کرده! 

شرق

وطن امروز/ خواب ایربگ‌ها

«وطن امروز» به بهانه تصادف اخیر در اتوبان همت تهران و باز نشدن ایربگ خودروی داخلی مروری دارد بر چالش‌های صنعت خودرو و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «ایربگ‌ها خواب هستند!» نوشته: « چالش‌های مدیریتی، تحمیل سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی، قیمت‌گذاری دستوری محصولات، چالش‌های ساختاری، عدم صرفه به مقیاس، بی‌اعتنایی به تحقیق و توسعه، چالش‌های کلان اقتصادی و نظام تأمین مالی از اصلی‌ترین مشکلات کنونی صنعت خودرو است و نتیجه این ناکارآمدی‌ها در صدر تا ذیل صنعت خودرو، در مواردی مانند تصادف اخیر اتوبان همت یا برخورد زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان- رامهرمز خود را بروز می‌دهد و جان هموطنان را به خطر می‌اندازد. می‌توان امید داشت با اصلاحات ساختاری و تغییر رویه‌های مخرب در این صنعت، دیگر شاهد چنین رویداد‌های تلخی نباشیم.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک امروز خود را نیز صرف ورزش و ابراز خوشحالی از اینکه «تیم کشتی آزاد ایران با اقتدار قهرمان آسیا شد» کرده و تیتر زده: «کسب و کار طلایی».

وطن امروز

آرمان ملی / بدهکاران

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به بررسی تبعات آثار و تبعات انتشار لیست ابربدهکاران بانکی پرداخته و با عنوان « ابربدهکاران بانکی؛ دولتی ها بدهکار دولت» نوشته: « انتشار لیست ابربدهکاران بانکی از سوی بانک‌مرکزی در چند روز گذشته با بازتاب های متفاوتی داشته است به‌گونه‌ای که اگرچه کارشناسان این اقدام را گامی رو به جلو تعبیر می‌کنند اما برخی دیگر کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به سهم بالای دولتی‌ها و اشخاص حقوقی از این لیست که گاها در برخی از بانک‌ها به رشد بنگاه‌ها منجر شده به‌همراه شفاف‌نبودن اطلاعات مربوط به ابربدهکاران این اقدامبا پرسش هایی همراه است. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل ملاحظه‌ای از بدهکاران لیست فوق را وزارتخانه‌های نیرو و اقتصاد تشکیل می‌دهند که این ذهنیت را تقویت می‌کند اختصاص این وام‌ها در دولت در راستای تامین کسری بودجه صورت گرفت که در این صورت دریافت آن برای بانک‌های دولتی پرداخت کننده، به شفافیت های بیشتری نیاز دارد.»

آرمان ملی

جوان/ دولت‌های بانکدار و بدهکار

«جوان» امروز کمتر سیاسی است. تیتر یک خود را به گزارشی حول محور اقتصادسیاسی اختصاص داده و در گزارشی که عکس یک کرده هم به محیط زیست اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «دولت‌ها بانکدار و بدهکار» نوشته: « بررسی وضعیت تأمین مالی در اقتصاد، ایران نشان می‌دهد که بنیان تأمین مالی در اقتصاد بانک است، از این‌رو در اقتصاد دولتی ایران، دولت هم بانکدار است و هم وام‌خواه تا به واسطه جمع‌آوری نقدینگی موجود در اقتصاد این نقدینگی را تحت قالب تسهیلات بانکی در اختیار بنگاه‌های وام‌خواه قرار دهد. ... تقریباً ۸۰ تا ۹۰ درصد اقتصاد ایران نیاز مالی‌اش را از بانک‌ها تأمین می‌کند و سود ۲۰ تا ۳۰ درصدی تأمین مالی بانکی چندین سال است که با تورم عمومی ۴۰ درصدی اقتصادی نشان داده می‌شود و بسیاری از بنگاه‌های بورسی نیز به رغم آنکه می‌توانند از بازار سهام تأمین مالی کنند، اما از اخذ تسهیلات بانکی چشمپوشی نمی‌کنند، زیرا نرخ بهره‌اش از تورم عمومی و بخشی پایین‌تر است. »

جوان

اعتماد/ حذف‌های بی‌دلیل

«اعتماد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده از « بحران فرونشست در 18 استان کشور» می‌گوید و با عنوان «قهر زمین» نوشته: « به دنبال هشدارهایی که از دو سال قبل درباره جدی شدن خطر فرو نشست در 18 استان کشور و تبعات خشکسالی و کاهش شدید عمق آب‌های زیرزمینی مطرح بود، طی روزهای گذشته، گزارش‌هایی درباره مشاهدات میدانی و توضیح کارشناسان نشان داد که فرونشست زمین به سطح خانه‌ها و کف خیابان‌ها و بناهای تاریخی در سه استان اصفهان، گلستان و آذربایجان غربی رسیده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم دارد با علیرضا رییسیان، فیلمساز. او در این گفت‌وگو که با تیتر « حذف‌های بی‌دلیل تلویزیون» منتشر شده، می‌گوید: «تلویزیون مکانیسمی دارد که جز یک عده خاص که وارد آن سیستم می‌شوند، ... بقیه امکان فعالیت ندارند. بنابراین شما می‌بینید در یک سیکل کاملا محدود از تهیه‌کننده و نویسنده و کارگردان چندین سال است که تلویزیون امورات‌شان را می‌گذراند ... آنچه در تلویزیون می‌بینیم شباهت بسیار کمی با زندگی واقعی مردم در بیرون دارد.»

اعتماد

دنیای اقتصاد/ رکورددار «NEET»ها

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با تیتر « جمعیت خاموش بازار کار» نوشته: « بررسی‌های یک گزارش نشان می‌دهد نسبت جمعیت NEET در ایران نسبت به میانگین دنیا و کشورهای منطقه بالاتر است. جمعیت NEET افراد بدون شغلی هستند که جزو «آمار بیکارها» به حساب نمی‌آیند؛ زیرا «در جست‌وجوی شغلی» نیستند. اگر جمعیت NEET مانند افراد بیکار، برای جست‌وجوی شغل وارد بازار کشور شوند و نتوانند شغلی پیدا کنند، جمعیت «بیکارهای جوان کشور» بیش از ۶برابر خواهد شد. مطابق آمارها در سال۱۳۹۹ از جمعیت ۷/ ۱۶میلیون نفری جوان کشور، بیش از ۳/ ۶میلیون (۳۸ درصد) جزو جمیعت NEET هستند و در فرآیند تولید ملی نقشی ندارند. این نسبت در جهان ۱/ ۲۲درصد، در ترکیه ۴/ ۲۴درصد، در پاکستان ۳۱درصد و حتی در کشورهای عربی ۴/ ۳۴درصد بوده است. ... عواملی نظیر رکود اقتصادی و رشد اقتصادی پایین، عدم ثبات اقتصادی، تحریم‌های خارجی، نبود بستر لازم برای آموزش و مهارت‌آموزی و ریشه‌های فرهنگی باعث بالا رفتن این جمعیت خاموش در بازار کار ایران شده است. »

دنیای اقتصاد

صبح نو / تنش آبی

«صبح نو» سراغ یک مساله مهم محیط‌زیستی رفته و «از وضعیت آبی 30 شهر در ماه‌های گرم سال» گزارش می‌دهد. این گزارش با عنوان «تنش آبی در تابستان؟» منتشر و عکس روی جلد شده است. هشداری که اگر اعتراضات آبی سال گذشته را به یاد داشته باشیم، بسیار جدی است و باید از حالا مورد توجه قرار بگیرد. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «سوال‌هایی درباره یک تصمیم» موضوع خبرساز دیروز یعنی حذف دو معاونت مهم از کمیسیون اقتصادی دولت پرداخته است. صبح نو البته در نوار پایین صفحه یک خود به موضوعات دیگری هم اشاره دارد. مثلا عکسی از سروش صحت که اخیرا از برنامه کتاب‌باز کنار گذاشته شده را کار کرده و تیتر زده «سیگنال‌ منفی جام‌جم».

صبح نو

سازندگی/ فشار 40 درصدی

«سازندگی» حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی را عکس یک کرده تا تحلیل او درباره 6 مشکل اقتصاد ایران را پوشش دهد. او خطاب به رئیس جمهور می‌گوید: «آقای رئیس جمهور1 وقتی وزیر شما دستمزدها را 57 درصد افزایش می‌دهد، شما چگونه می‌توانید به واحدهای تولیدی دستور بدهید طبق قیمت‌های سال قبل محصولات خود را تولید کنند؟ چرا به مردم مشکلات واقعی اقتصاد را نمی‌گویید؟ چرا دائم در پشت تریبون اعلام می‌کنید که معیشت مردم را با مذاکرات گره نزده‌ایم؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب بر خلاف روال خود دو گزارش را در صفحه یک خود پررنگ کرده است لذا در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «حذف بخش خصوصی از واردات کالاهای اساسی» این سوال را مطرح می‌کند که « چرا وزارت جهاد کشاورزی دنبال دولتی کردن امور است؟ »

سازندگی

ایران/ رشد معوقات بانکی در دولت روحانی

«ایران» در تیتر یک امروز خود از جزئیات لیست منتشر شده بانک مرکزی گزارش می‌‌دهد و با عنوان « 317 هزار میلیارد تومان بدهی 10 ابربدهکار» نوشته: « 77 درصد بدهی 14 بانک متعلق به 50 شرکت و نیمی از بدهی مربوط به 10 شرکت بزرگ است». در این گزارش آمده است: « بررسی اعداد و ارقام نشان می‌‌دهد که هرچند مطالبات معوق بانکی ریشه درسال‌های دور دارد، اما در 10 سال اخیر بخصوص در دوره فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم بدهی شرکت‌ها به شبکه بانکی شتاب گرفته است. دراین مقطع نبود نظارت‌های کامل و کارآمد ازسوی نهاد ناظر یعنی بانک مرکزی و عدم اجرای دقیق آیین نامه‌های مربوطه مهمترین دلایل رشد قابل توجه بدهی شرکت‌ها به شبکه بانکی است. این درحالی است که افزایش مطالبات شبکه بانکی باعث می‌‌شود تا بخشی از منابع آنها از دسترس خارج شود و تأثیر منفی بر قدرت تسهیلات‌دهی آنها داشته باشد. درواقع به جای اینکه با بازپرداخت و بازگشت تسهیلات پرداخت شده متقاضیان دیگری بخصوص در بخش تولیدی کشور از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند، بدهکار ماندن این شرکت‌ها موجب عدم بهره‌مندی بخش دیگری از اقتصاد شده است.»

ایران

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها