بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها/ اصلاح‌طلبانی که وقتشان را تلف می‌کنند/ صدای مردم سی‌سخت

کد خبر: 1052747

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها/ اصلاح‌طلبانی که وقتشان را تلف می‌کنند/ صدای مردم سی‌سخت

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» «برخورد تند مجلس با دولت» را که در پی توافق با آژانس صورت گرفت، تیتر یک کرده و نوشته است: «دیروز صحن علنی مجلس بار دیگر به میدان مناقشه میان بهارستان و پاستور تبدیل شد و نمایندگان مجلس برای چندمین‌بار فرصت حمله به دولت را غنیمت شمردند و نه تنها ورود دولت به مجلس را ممنوع کردند، معرفی روحانی به قوه قضائیه را نیز تصویب کردند. بهارستان‌نشینان ناامید از استیضاح روحانی، مدت‌هاست به دنبال معرفی او به قوه ‌قضائیه هستند تا شاید بتوانند این‌گونه مانع از ادامه کار رئیس‌جمهور شوند، بنابراین دیروز با اکثریت‌ آرا در زمانی کمتر از یک دقیقه معرفی رئیس‌جمهوری و کلیه مستنکفین از اجرای قانون لغو تحریم‌ها را به قوه قضائیه تصویب کردند. ‌از زمان انتشار بیانیه مشترک ایران و‌آژانس انرژی اتمی، موجی از مخالفت‌ها از سوی نمایندگان مجلس حواله دولت شده است و نمایندگان مجلس خود را نگران عدم اجرای قانون لغو تحریم‌های اخیرالتصویب خود نشان می‌دهند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی نیز دارد با علیرضا علوی تبار پیرامون «استراتژی نوسازی گفتار سیاسی». این تحلیل‌گر اصلاح‌طلب در این گفت‌وگو تاکید می‌کند: « اگر بپذیریم دو گرایش راست مدرن و چپ مدرن درون اصلاح‌طلبان وجود دارد می‌توان در درون جبهه اصلاح‌طلبان نیز به تدریج دو فراکسیون راست مدرن و چپ مدرن داشت. این فراکسیون‌ها باید به تدریج به‌سوی ادغام و یگانه‌سازی احزاب و تشکل‌های خود بروند. به‌طوری‌که در میان‌مدت ما چند حزب اصلی داشته باشیم و از تفرق منابع جلوگیری کنیم.»

شرق 5 اسفند

«اعتماد» امروز صفحه یک شلوغی دارد. انگار پرخبری دیروز انتخاب عکس و تیتر را کمی سخت کرده بوده است. برای همین هم از تفاهم ایران و آژانس گفته شده و هم اعتراضاتی که از سوی مجلس بیان شد را جنجال نامیده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین هم حدادعادل را به خاطر پاسخش به احمدی‌نژاد و بگومگوی اخیر و هم محمدرضا باهنر را به خاطر موضع انتخاباتی وی در صفحه نخست مورد توجه قرار داده و از «آخرین چالش‌های اصولگرایان» نوشته است.

اعتماد همچنین در گفت‌وگوهایی با زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران و طیبه سیاوشی نماینده پیشین تهران از فضاهای شهری و امنیت زنان نوشته است.

اعتماد 5 اسفند

«آفتاب یزد» آخرین تحول در پرونده هسته‌ای یعنی توافق با آژانس را «هنر دیپلماسی مقتدرانه» خوانده و به نقل از عبدالرضا فرجی راد نوشته است: «اصلا مصوبه‌ی مجلس بود که غربی‌ها را به تکاپو انداخت و اگر خوب به موضوع دقت کنیم خواهیم دید عین مصوبه‌ی مجلس رعایت شده با این تاکید که در دیپلماسی نمی‌توان به یک باره تمامی درب‌ها را بست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب از بین سخنان دیروز رهبری نیز آن بخشی که تاکید کردند «حد غنی‌سازی ایران 20 درصد نیست» را انتخاب و تیتر کرده است.

آفتاب یزد در سرمقاله امروز نیز به مدیریت بحران و ضعف‌های آن در کشور ما پرداخته است. امیرمحمود حریرچی در این یادداشت نوشته است: «در حال حاضر مردم سی سخت بعد از زلزله شرایط سختی را می‌گذرانند به خصوص آنکه با سرمای وحشتناکی هم روبه‌رو هستند اما هنوز کانکسی در اختیارشان قرار داده نشده است فقط برخی از مسئولین به منطقه می‌روند وبه آن‌ها وعده و وعید‌های بی‌عملی می‌دهند و باز می‌گردند. به طوری کلی مشکل اینجاست که برخی مسئولان صدای مردم را نمی‌شنوند و فقط توجیه‌گری می‌کنند.»

آفتاب یزد 5 اسفند

«آرمان ملی» توافق با آژانس و واکنش‌ها به آن که روز گذشته در مرکز توجه بود را تیتر یک کرده است. همچنین گفت‌وگویی دارد با صادق زیباکلام که اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

*هم آمریکایی‌ها می‌خواهند یک توافق ضمنی، تنش‌زدایی با ایران صورت بگیرد و هم ایران مایل است.

*ما یک هدف کوتاه‌مدت داریم که تحریم‌ها کاهش پیدا کند و وضع اقتصادی دولت خوب شود که از وضعیت بحران اقتصادی بیرون بیاییم. اما غربی‌ها اهداف بلندمدت در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌سازی و حضور در کشورهای دیگر دارند.

*به نظرم آقایان محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان همه وقتشان را تلف می‌کنند.

* بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان، هنوز تصمیم به مشارکت نگرفته‌اند.

*اصلاح‌طلبانی که اصرار به مشارکت فعال در انتخابات دارند تتمه و باقیمانده آبرو و حیثیت اجتماعی اصلاح‌طلبان را با شرکت در انتخابات از بین می‌برند.

آرمان ملی 5 اسفند

«وطن امروز» عکس خود را به دیدار دیروز رهبری و اعضای خبرگان اختصاص داده اما بیشتر روی آن بخش از سخنانشان تمرکز کرده از افزایش توان هسته‌ای «حتی غنی‌سازی 60 درصد» تاکید کردند.

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کناری خود نیز به استقبال اتفاق امروز یعنی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل هسته‌ای رفته است. در این گزارشی به سفر گروسی، توافق ایران و آژانس و تفسیرها از این توافق که روز گذشته حواشی به همراه داشت، شرح داده شده است.

وطن امروز همچنین در گزارشی با عنوان «مدیریت مردود پایتخت» به نقل از رئیس شورای عالی استان‌ها می‌نویسد: «شهروندان تهرانی در دوره پنجم مدیریت شهری هیچ خدمات قابل توجهی از شهرداری و شورای شهر دریافت نکردند».

وطن امروز 5 اسفند

«کیهان» سخنان دیروز رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان را تیتر یک و به نقل از ایشان تاکید کرده که «قانون مجلس به دقت عمل شود ممکن است غنی‌سازی به ۶۰ درصد هم برسد».

این روزنامه اصولگرا همچنین با اشاره به اینکه «مقاومت بار دیگر نتیجه داد» از توقف اجرای پروتکل الحاقی متوقف و گام دوم ایران برای لغو تحریم‌ها نوشته است. 

حسین شریعتمداری نیز در یادداشت امروز با عنوان «برد قطعی ما و باخت حتمی حریف» اعتراضات دیروز نمایندگان مجلس را نالازم دانسته و نوشته است: «نگرانی نمایندگان معترض در حالی بود که در توافق آژانس و سازمان انرژی اتمی کشورمان، خودداری ایران از اجرای پروتکل الحاقی به سه ماه بعد موکول نشده بود، بلکه ما به کاهش تعهداتمان مطابق آنچه در مصوبه مجلس آمده است ادامه می‌دادیم و اگر آمریکا و اروپا طی ۳ ماه آینده همه تحریم‌ها را لغو می‌کردند، به تعهداتمان باز می‌گشتیم و اگر همچنان به نقض تعهدات خود ادامه می‌دادند، ما نیز کاهش تعهداتمان را تا پایان تمامی آنها دنبال می‌کردیم. بنابراین اختلاف پیش آمده به آسانی قابل حل بود و با پوزش از نمایندگان محترم مجلس، به این حجم از اعتراض نیازی نداشت.»

وی افزوده است: «و بالاخره گله دوستانه‌ای از نمایندگان معترض در میان است! و آن اینکه توافق مورد اشاره اگرچه امضای رئیس ‌سازمان انرژی اتمی را در پای خود دارد ولی باید می‌دانستند که مسئله‌ای با این اهمیت نمی‌تواند بدون دخالت و نظر شورای عالی امنیت ملی تهیه شده باشد. بنابراین ضمن تاکید بر حق نمایندگان محترم در اعتراض به آنچه نا‌صواب تلقی کرده‌اند، اعتراض علنی، آنهم در آن حجم که شاهد بودیم می‌توانست به اعتراض و درخواست بررسی در جلسه غیر‌علنی منتقل شود.»

کیهان 5 اسفند

«جوان» ترکیب صفحه نخست خود را بهم ریخته و با عکسی بزرگ از رهبری تاکید کرده است که «تا غنی‌سازی ۶۰ درصد هم پیش می‌رویم». البته این روزنامه اصولگرا فرازهای دیگری از سخنان دیروز رهبری را نیز شایان توجه یافته است. مثلا آنجایی که فرمودند «دولت باید به قانون خوب برجامی مجلس به دقت عمل کند».

جوان 5 اسفند

«ایران» عکسی تمام قد از رهبر انقلاب انتخاب و تاکید کرده است که «دو صدایی نباشد». این توصیه و تاکید رهبری در جلسه دیروز به دولت و مجلس بود و در پی حواشی مربوط به توافق ایران و آژانس بیان شد.

این روزنامه دولتی همچنین بیانیه هیات دولت در خصوص اجرای قانون مجلس و استقبال از دستور رهبری برای ایجاد یکصدایی در مسیر رفع تحریم‌ها را تیتر یک کرده و نوشته است: «توافقات با آژانس کم هزینه‌ترین شیوه برای اجرای مصوبه مجلس است».

ایران علاوه بر این، از «توافق با کره و ژاپن برای بازگشت ارزهای بلوکه شده» خبر داده و نوشته است: « رئیس کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران، در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره‌جنوبی برگزار شد، در خصوص نحوه جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند. در این جلسه، توافق‌های لازم در خصوص انتقال منابع به مقاصد مورد نظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی در خصوص حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد. سفیر کره‌جنوبی در ایران اعلام کرد که کشورش آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد. »

ایران 5 اسفند

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها