تفاوت لیزر کات ( برش لیزر ) و حکاکی به وسیله لیزر چیست؟

کد خبر: 1132516
تفاوت لیزر کات ( برش لیزر ) و حکاکی به وسیله لیزر چیست؟

 

 

برش لیزری و کاربردهای وسیع آن بدون شک در سال‌های اخیر دنیای صنایع گوناگون را تحت‌تاثیر قرار داده و متحول نموده است. از حکاکی روی اشیاء مختلف تا برش آنها در دو بخش فلزی و غیر فلزی، این مجموعه توانسته ظرافت و دقت را در بالاترین سطح به‌نمایش بگذارد.

با وجود گسترش فراوان صنایع وابسته به این پرتوها و کاربرد وسیع برش لیزر در زمینه‌های مختلف، هنوز در بسیاری موارد آگاهی‌های لازم درباره تنوع کاربردی تجهیزات وابسته به آن و تفاوت بین دستگاه‌های برش و حکاکی لیزری وجود ندارد.

در نوشتار پیش رو به تشریح این موضوع می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

8

 

  برش لیزری و کاربردهای وسیع آن...

اگر به صنعت و هنر علاقمند باشید، بی‌شک تاکنون درباره کاربرد پرتوهای لیزر در این موارد شنیده یا نمونه‌هایی از عملکرد دستگاه‌های انجام دهنده این موارد را دیده‌اید.

تنوع و ظرافت کار با این نوع تجهیزات به‌حدی بالاست که از برش اشیاء بسیار ظریف مانند کاغذ و پارچه تا سخت‌ترین فلزات مانند برش لیزری آلومینیوم را در خود گنجانده است.

هم‌چنین حکاکی بر روی متریال گوناگون بخش مهمی از عملکرد این دستگاه را تشکیل داده و از آن استفاده‌های وسیعی می‌شود.

اما تفاوت بین این دو یعنی لیزر کات و حکاکی با پرتو لیزر چیست؟ آیا صرفا به عملکرد تجهیزات مصرفی مربوط می‌شود یا تنظیمات این دستگاه نیز در آن نقش دارد؟

در ادامه مطلب به تشریح این موضوع می‌پردازیم.

9

برش لیزری و تفاوت‌ آن با حکاکی توسط لیزر!

اصلی‌ترین تفاوت بین برش لیزری و حکاکی لیزری، نوع لنز استفاده شده در دستگاه مورد نظر است.

حکاکی که به نقش‌ بستن ظریف و استادانه نقوش بر روی اشیاء اطلاق می‌شود، نیازمند دقت عمل بسیار بالا و ظرافت مثال‌زدنی در کار بوده و تنها با لنزی دقیق و دارای فاصله کانونی کوتاه امکان‌پذیر است.

این مورد توسط برش لیزر با لنز قوی و دارای فاصله کانونی بلند صورت می‌گیرد.

در واقع عملکرد لنز حکاکی، اعمال حرکت بسیار ظریف و حساب شده پرتو لیزر بر روی اشیاء قابل حکاکی است، به‌نحوی که تنها اثری ظریف و ملایم بر روی شیء بر جا بگذارد.

این مورد در برش لیزری، با لنز قوی و فاصله کانونی بلند به برش‌های عمیق منجر می‌شود. تا جایی که با توجه به ضخامت اشیاء فلزی یا غیر فلزی تنظیم شده و بر آنها اثر می‌گذارد. به همین دلیل برش لیزری استیل بازار کار خوبی برای خود دست و پا کرده است.

یکی دیگر از تفاوت‌های برش لیزری فلزات با حکاکی توسط لیزر در تفاوت سرعت عمل بین این دو مورد است.

حکاکی لیزری با سرعت کمتر و بسیار ظریف اجرا می‌شود. در حالی که برش با لیزر از سرعت و قدرت بالاتری برخوردار بوده و تا عمق اشیاء نفوذ می‌کند.

ضخامت و جنس مواد مختلف فلزی و غیر فلزی نیز مانع از عملکرد تجهیزات برش نشده و مواردی مانند برش لیزری مس توسط این دستگاه به‌راحتی قابل انجام است.

دستگاه حکاکی لیزر چه کاربردهایی دارد؟

شیوه حکاکی از قدیم به‌عنوان یک شاخه از هنر و صنعت مطرح بوده و از ایجاد نقوش و اشکال تا صنایع دستی و هنری کاربرد داشته است. اما حکاکی لیزری شیوه‌ای جدید است که درهای تازه‌ای را به روی صنعت و هنر گشوده و نمونه‌های بی‌نظیر و تکرار نشدنی از ظرافت را در قالب حکاکی به‌نمایش می‌گذارد.

کاربرد این دستگاه بر روی اجسام فلزی، چرم و پلاستیک، چوبی، شیشه‌ای و حتی کاغذی قابل اجرا بوده و امکانات وسیعی در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار داده است.

از حک نقوش هندسی و گرافیکی تا تزئیناتی از این جنس بر روی اشیاء تبلیغاتی مانند خودکار، لیوان، فندک و دیگر لوازم مورد استفاده عموم امروزه به‌عنوان بخشی از مشاغل حرفه‌ای و حتی خانگی مطرح بوده و ایجاد درآمد می‌کند.

10

سخن پایانی...

تفاوت بین حکاکی لیزری و برش با لیزر امروزه به فصل تفکیکی در انجام این دو و موارد کاربرد آن در صنایع و هنرهای گوناگون تبدیل شده است.

با استفاده از تفاوت در لنز و فاصله کانونی دستگاه برش با لیزر، می‌توان به عملکردی متفاوت در زمینه کاربردهای آن دست یافت.

علاوه بر جلوه‌های زیبای تولید شده توسط این پرتوها در برش فلزات و غیرفلزات، حکاکی توسط لیزر نیز امروزه طرفداران زیادی یافته و نقش پررنگی در ایجاد حرفه‌های گوناگون و مشاغل در سطوح مختلف ایفا می‌کند.

قابلیت تعویض لنز و تنظیم فاصله کانونی، امکان استفاده از هر دو نوع این موارد را برای کاربران فراهم آورده است.

شما نیز می‌توانید در هر یک از این موارد مشغول به کار شده و با تولید محصولاتی خلاقانه درآمدزایی نمایید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها