بررسی رابطه دامیننس بیت کوین و تتر

کد خبر: 1211340
بررسی رابطه دامیننس بیت کوین و تتر

 

همه فعالان در بازارهای مالی  باید تحلیل روندها در بازار را به‌عنوان یکی از اقدامات ضروری بدانند و در آن مهارت کسب کنند. برای این موضوع نیز روش‌های مختلفی همچون تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی وجود دارد که هرکدام نقاط ضعف و قوت متفاوتی دارند. با بررسی تمام این موارد، برخی از روش‌های تحلیل نسبت به بقیه آسان‌تر هستند و نتایج خوبی را به همراه دارند. یکی از این ابزارهای کاربردی شاخص دامیننس است که برای تحلیل روندها در بازار رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بزرگ‌ترین ارز دیجیتال، بیت کوین و پرکاربردترین استیبل کوین در بازار رمزارزها تتر است که با بررسی شاخص دامیننس آ‌ن‌ها می‌توانید اطلاعات مهمی را به دست آورید. در این مطلب از قصد داریم رابطه دامیننس بیت کوین و تتر را بررسی کنیم و اطلاعات مختلفی را در این مورد در اختیار شما قرار دهیم.

 

آشنایی با مفهوم دامیننس

در ابتدا بهتر است با معنی لغوی کلمه Dominance آشنا شوید. این کلمه به معنی سلطه یا تسلط است. در بازار رمزارزها می‌توان از این اصطلاح برای هر ارز دیجیتال استفاده کرد. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از دامیننس را بیان کنیم، می‌توان دامیننس را به معنی حجم بازار یک ارز دیجیتال نسبت به کل بازار رمزارزها دانست. برای مثال وقتی می‌گوییم دامیننس تتر یعنی چه میزان از نقدینگی بازار رمزارزها، در تتر وجود دارد.

این شاخص برای تمام رمز ارزها قابل تعریف است؛ اما اگر بخواهید روندهای حاکم در بازار را تحلیل کنید، باید این شاخص را در رمز ارزهایی بررسی کنید که نقدینگی زیادی داشته باشند. به این ترتیب قطعا مهم‌ترین شاخص در این بین بیت کوین خواهد بود. چراکه در این چند سال اخیر بیشتر از ۵۰ درصد کل نقدینگی موجود در بازار به بیت کوین تعلق داشته است.

آشنایی با مفهوم دامیننس بیت کوین

حال که با تعریف کلی دامیننس آشنا شدید، می‌توانید تعریف دامیننس بیت کوین را بیان کنید. این عبارت به معنی میزان حجم بازار این ارز دیجیتال در مقایسه با کل بازار رمز ارزها است. در سال‌های اولی که بیت کوین عرضه شد، این تعداد زیاد رمزارزهای مختلف در بازار وجود نداشت. به‌همین دلیل هم تا سال ۲۰۱۶ دامیننس بیت کوین معمولا بالاتر از ۷۰ درصد بود؛ یعنی میزان سرمایه‌گذاری در این رمز ارز بیش از ۷۰ درصد نقدینگی بازار محسوب شده است.

سلطه بیت کوین بر بازار بعد از سال 2016 کمی کاهش یافت. حتی دامیننس این ارز دیجیتال در بازه زمانی کمتر از ۲ سال به 35 درصد رسید.  البته این مقدار تنها در مدت زمان کوتاهی ثابت ماند و به‌سرعت به بالای 50 درصد رسید؛ اما مثل قبل نیز شاهد سلطه بیت کوین در بازار نخواهید بود. برخی افراد درمورد آینده دامیننس بیت کوین ادعا دارند که باز هم به دوران شکوه خود باز می‌گردد و برخی نیز می‌گویند هیچ‌وقت شرایط بیت کوین همانند قبل نمی‌شود.

8

آشنایی با مفهوم دامیننس تتر

دامیننس تتر به معنی حجم بازار این استیبل کوین در مقایسه با حجم کل بازار رمز ارزها است. حتما می‌دانید که اولین استیبل کوین بازار رمز ارزها، تتر است. به‌دلیل نوسانات شدید در بازار رمزارزها فعالیت در این بازار به‌سختی انجام می‌شد و برخی افراد نیز از این بازار دوری می‌کردند. اما استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر دارای قیمت ثابتی هستند که با ابداع آن‌ها افراد به سمت این بازارها کشیده شدند.

از زمان عرضه تتر تا به حال، دامیننس آن بین ۱ تا ۵ درصد نوسان داشته است. البته توجه کنید که تنها استیبل کوین بازار رمز ارزها، تتر نیست؛ ولی بیشترین میزان نقدینگی موجود در استیبل‌کوین‌ها به تتر مربوط است.

دامیننس بیت کوین و تتر را چطور باید بررسی کرد؟

پیش از اینکه به سوال اصلی مقاله که بررسی رابطه دامیننس بیت کوین و تتر بود پاسخ دهیم، می‌خواهیم بگوییم که چطور باید این شاخص را بررسی کنید. دامیننس یک شاخص دینامیک به شمار می‌آید و برای هر ارز دیجیتال به طور لحظه‌ای تغییر می‌کند. شما می‌توانید برای اینکه دامیننس ارزهای دیجیتال را مشاهده کنید به سایت‌های اینترنتی مشهوری از جمله Coinmarketcap.com و Tradingview.com مراجعه کنید. دامیننس هر ارز دیجیتال دارای نماد اختصاصی مختلفی است. برای مثال BTC.D نماد اختصاصی دامیننس بیت کوین و USDT.D نماد اختصاصی تتر است. در نتیجه برای مشاهده نمودار لحظه‌ای دامیننس رمزارزهای مختلف می‌توانید وارد سایت‌های معرفی شده شوید و نماد مورد نظر خود را جستجو کنید.

9

چه ارتباطی میان دامیننس بیت کوین و تتر وجود دارد؟

دامیننس تتر و بیت کوین یکی از شاخص‌های بسیار مهمی است که در صورت تحلیل بازار، باید به آن‌ها توجه زیادی کنید. حال کاربرد این شاخص‌ها در تحلیل روند بازار چیست؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید یک نموداری که به طور هم‌زمان دامیننس بیت کوین و تتر را درون خود داشته باشد را بررسی کنید.

در این نمودار متوجه موضوع مهمی خواهید شد؛ اینکه نسبت دامیننس بیت کوین و تتر با یکدیگر معکوس هستند. به‌عبارت‌ دیگر زمانی که دامیننس بیت کوین رو به افزایش است، دامیننس تتر رو به کاهش می‌رود و برعکس. شاید فکر کنید که این موضوع برای تحلیل بازار چه استفاده‌ای دارد؟

به‌طورکلی زمانی دامیننس یک رمز ارز افزایش پیدا می‌کند که در مقایسه با کل بازار، ورود نقدینگی به آن ارز بیشتر باشد. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت ارز رو به افزایش باشد. در نتیجه با افزایش قیمت بیت کوین، دامیننس این ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر زمانی که قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند، سرمایه‌گذاران تمام سرمایه و دارایی خود را از بیت کوین خارج کرده و برای اینکه سرمایه‌شان افت نکند، به سمت خرید تتر می‌روند. در نتیجه زمانی که دامیننس بیت کوین کاهش پیدا کند، دامیننس تتر روند افزایشی می‌گیرد. در این شرایط می‌توان برای پی‌بردن به روندهای حاکم در بازار، نمودار دامیننس بیت کوین و تتر را به طور دائم بررسی کرد.

کلام آخر درباره رابطه دامیننس بیت کوین و تتر

در این مطلب از صرافی ایرانیکارت سعی کردیم دو ابزار تحلیلی بسیار مهم در بازار رمزارزها را به شما معرفی کنیم که در کنار سادگی، بسیار فوق‌العاده هستند. این نکته را از یاد نبرید که معمولا بسیاری از ابزارهای تحلیلی بازار به‌صورت نسبی کار می‌کنند و شاید در استفاده آن‌ها به خطا برخورد کنید. اما رابطه دامیننس بیت کوین و تتر اطلاعات کاملا دقیق و صحیحی را حتی در تایم فریم‌های کوتاه مدت در اختیار شما می‌گذارد. بنابراین بهتر است برای تحلیل روندهای حاکم در بازار حتما از شاخص دامیننس این دو ارز دیجیتال استفاده کنید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها