خبر به روایت «فردا»

پیام بهارستان به مذاکره‌کنندگان/ پیشروی اومیکرون / نگرانی‌ از مسدوسازی

کد خبر: 1131037

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پیام بهارستان به مذاکره‌کنندگان/ پیشروی اومیکرون / نگرانی‌ از مسدوسازی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

ایران/ توافق بدون تضمین ممنوع

«ایران» دیدار مذاکره کننده ارشد کشورما با انریکه مورا عکس یک کرده و از قرار داشتن مذاکرات در مرحله پایانی می‌گوید. در عین حال به نقل از مقامات دیپلماتیک تاکید می‌کند که اکنون نوبت آمریکا است تا اراده واقعی برای دستیابی به توافق را نشان دهد. روزنامه دولت همچنین نامه‌ای که دیروز 250 نماینده مجلس خطاب به رئیسی نوشته بودند را مورد توجه قرار داده و با تیتر «توافق بدون تضمین معتبر ممنوع» نوشته: «قانونگذاران مجلس با اعلام اینکه «بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نشوید» ضمن اعلام تأکید بهارستان بر صیانت از حقوق هسته‌ای و اقتصادی کشور، هوشیاری خود را برخلاف آنچه در مجلس نهم و تصویب 20 دقیقه‌ای برجام رخ داد، نشان دادند . امری که نشان از آن دارد که مواضع عملیاتی ایران در مذاکرات و وفاق داخلی آن به منظور تحقق تام و تمام منافع اقتصادی ایران در چهارچوب مذاکرات اعلام شده است.»

ایران 2 اسفند

سازندگی/ امضای بایدن

«سازندگی» کارتونی از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را روی جلد شماره امروز خود آورده و تیتر زده «امضای بایدن». این روزنامه اصلاح‌طلب با طرح این سوال که «تضمین معتبری که ایران از آمریکا می‌خواهد چیست؟» نوشته: «یک مقام آگاه به سازندگی گفت ایران تاکید دارد که حتما رئیس‌جمخور آمریکا امضای خود را پای این قرارداد بگذارد. درخواستی که در زمان برجام، ایران از اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا داشت اما او چنین نکرد. ... تهران بر ضمانت‌های حقوقی و قانونی در ارتباط با برجام تاکید دارد. درحالی که آمریکا می‌گوید که برجام توافق سیاسی است و نه یک معاهده. با این همه تیم آمریکایی تلاش کرد خواست ایران را تا حدودی محقق کند؛ یکی از گام‌های که در این راستا برداشته شد ضمانت‌نامه‌های وزارت خزانه‌داری در باب لیستی توافق‌شده از بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی است؛ ضمانتی که در چارچوب تعهد سیاسی قابل تبیین است نه تعهد حقوقی.»

سازندگی 2 اسفند

وطن امروز / مجلس در مقابل کنگره

«وطن امروز» عکس از هیات رئیسه مجلس انتخاب کرده تا از نقش پارلمان در روند مذاکرات برجامی و توافق با غربی‌ها گزارش دهد. این روزنامه اصولگرا با تیتر «مجلس در مقابل کنگره» به نامه دیروز 250 نماینده مجلس خطاب به رئیسی اشاره کرده و نوشته است: «توافق مطلوب برای ایران که هدف آن لغو تحریم‌هاست، در صورتی معنادار و دست‌یافتنی است که تحریم‌هایی که قرار بوده ساختار فشار اقتصادی بر کشورمان را تثبیت کند، به طور عملیاتی لغو شود. ...  مداخله مجلس در روند مذاکرات و توافق احتمالی، یک پشتوانه قوی برای دولت در حفظ دستاوردهای هسته‌ای است که دست تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین را برای کسب منافع ملی بازتر می‌کند، آن هم در روزهایی که واشنگتن تلاش می‌کند در مذاکرات مخالفت و مانع‌تراشی‌های کنگره این کشور را به عنوان یک امتیاز به ایران بفروشد.»

وطن امروز 2 اسفند

آرمان ملی/ رابطه اقتصادی با آمریکا

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با صباح‌زنگنه، تحلیلگر مسائل بین‌المللی که با تیتر «بروید سمت رابطه اقتصادی با آمریکا» عکس یک شده است. صبح‌زنگنه در این مصاحبه می‌گوید: «با رسیدن به توافق ایران می‌تواند با دست بازتری در عرصه بین‌المللی در زمینه سیاسی و اقتصادی فعالیت کند و گزینه‌های بیشتری برای کسب و تأمین منافع در اختیار داشته باشد. برای آمریکا نیز این شرایط به وجود خواهد آمد که به‌جای پرداخت هزینه‌های زیادی برای جلوگیری از رشد ایران این هزینه‌ها در داخل آمریکا و برای مردم این کشور مورداستفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر می‌تواند در آینده به یک همکاری اقتصادی با ایران امیدوار باشد. یکی از چشم‌اندازهای پس از احیای برجام همین موضوع است که ایران و آمریکا بتوانند در آینده باهم رابطه اقتصادی داشته باشند.»

او با اشاره به شریط جهانی و بحرانی‌هایی که آمریکا درگیر آن است، از اراده آمریکا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌گوید و حتی معتقد است که این توافق می‌تواند به‌صورت موقت صورت بگیرد.

آرمان ملی 2 اسفند

کیهان/ انتظارات مجلس از مذاکرات

«کیهان» نامه‌ای روز گذشته 250 نماینده مجلس درباره ضرورت اخذ تضمین در مذاکرات هسته‌ای برای رئیسی نوشتند را تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان «دولت بدون اخذ تضمین‌های لازم هیچ توافقی را نپذیرد» به نقل از احمد نادری، نماینده تهران نوشته است: «آنچه مجلس از تیم مذاکره‌کننده انتظار دارد رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و همچنین بحث بازگشت پول‌های ماحصل از فروش نفت کشورمان است. ایجاد یک سازوکار عادی که در آن فروش نفت و بازگشت پول آن به کشور به سهولت انجام پذیرد خود یکی از تضمین‌هایی است که باید به ایران داده شود.» نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر نیز به «کیهان» گفته است: «اگر به نامه نمایندگان کنگره آمریکا نگاهی داشته باشیم دقیقاً متوجه می‌شویم که با چه کشوری رو‌به‌رو هستیم؟ کشوری که کنگره‌اش با نامه‌ای به‌صورت علنی از دولت بایدن می‌خواهد همان مسیر بدعهدی را دنبال کند. لذا مجلس شورای اسلامی لازم دید که در این‌باره با صدور بیانیه‌ای به تیم مذاکره‌کننده این پیام را برساند که پای مواضع بحق خودشان محکم و ثابت بایستند.»

کیهان2 اسفند

شرق/ عبور از وضع موجود

«شرق» امروز پر از گفت‌وگو است. احمد غلامی، سردبیر این روزنامه با علیرضا رجایی درباره عبور از وضع موجود گفت‌وگو کرده. زینب اسماعیلی، خبرنگار حوزه دیپلماسی نیز  گفت‌وگویی دارد با شمس الحق آرینفر، مسئول بنیاد احمد شاه مسعود که تیتر یک شده. 

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم با غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی سابق فدراسیون فوتبال که یکی از چهره‌های پرسروصدای هفته‌های اخیر است، دارد. او در واکنش به فایل صوتی که پیش‌تر از او منتشر شده بود، ادعا می‌کند که « به نظرم موضوع فایل صوتی یک طراحی برای عزل رئیس فدراسیون فوتبال از روی سناریو و برنامه‌ریزی قبلی بوده که از روی اغراض و حب و بغض‌های شخصی و سهم‌خواهی و نیز یکی، دو دلیل دیگر که دوست ندارم وارد آن مقوله بشوم، طراحی شده بود.»

شرق 2 اسفند

جوان/ اومیکرون جلوتر از مدیریت اپیدمی

«جوان» از دوز سیاست کاسته و بخش اعظم صفحه یک امروز خود را به مدیریت اپیدمی در کشور اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «اومیکرون جلوتر از مدیریت اپیدمی حرکت می‌کند!» به نقل از حمید سوری، رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا نوشته: «ویروس به طبیعت خودش دارد رفتار می‌کند. یکی از مشکلاتی که ما داریم همین است که متأسفانه وزارت بهداشت برنامه‌ای برای کنترل و مهار اپیدمی ندارد. طرح شهید سلیمانی هم که در سال گذشته کارنامه خوبی از خودش بر جا گذاشت به دلایل نامعلومی اجرا نمی‌شود. بنابراین ما در اپیدمی نه نقشه راهی برای خودمان داریم و نه طرح شهید سلیمانی را به عنوان طرحی که مورد اجماع و اتفاق‌نظر بوده‌است، به اجرا در می‌آوریم.» او تاکید می‌کند که « اگر دست روی دست بگذاریم و هیچ مداخله‌ای انجام ندهیم، پیک ششم حالا حالا‌ها هست، چون عملاً پوشش واکسیناسیون کامل در کشورمان هنوز خیلی بالا نیست.»

جوان 2 اسفند

اعتماد/ پیاده سازی مسدوسازی

«اعتماد» به نگرانی‌هایی که این روزها درباره وضعیت اینترنت و مسدوسازی‌های جدید وجود دارد، پرداخته و نوشته: «سرعت اینترنت هر روز در ایران کندتر می‌شود و به‌رغم همه اعتراض‌ها و شکایت‌ها از این موضوع، وزیر ارتباطات کاهش پهنای باند را «فیک‌نیوز» می‌داند. اگرچه که نگرانی‌ها درخصوص کندی سرعت نت در یک ماهه اخیر بیشتر شده اما آنچه کاربران را بیش از پیش نگران کرده احتمال بروز مشکلاتی در اتصال به اینترنت جهانی است. گفته می‌شود در صورت تصویب طرح ضد اینترنتی در مجلس، دسترسی به سرویس‌های کلاود و وب از سمت ایران را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد که این امر در تضاد آشکار با آن چیزی است که در برنامه ششم توسعه برای بخش ارتباطات درنظر گرفته شده است. ... به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت منتظر هستند تا زمان برنامه ششم توسعه به پایان برسد و بعد در حالی که قرار بود دسترسی به پهنای باند فوق سریع برای برخی بخش‌های کشور صورت پذیرد، ورق را به نفع افزایش محدودیت‌ها برگردانند.»

اعتماد 2 اسفند

صبح‌نو / از بهارستان به وین

«صبح نو» جلد امروز خود را به مذاکرات و دیدار علی‌باقری با انریکه مورا اختصاص داده تا پیام و درخواست نمایندگان مجلس به تیم مذاکره‌کننده را بازتاب دهد. این روزنامه اصولگرا با تیتر از «از بهارستان به وین» تاکید کرده که «نمایندگان در بیانیه‌ای اعلام کردند؛ بعد از تایید مجلس نسبت به رفع تحریم‌ها دولت می‌تواند تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای را اجرایی سازد».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم ماجرای فایل صوتی و واکنش‌ها به آن را ادامه داده است و طی گزارشی به بررسی همگرایی دو طیف رادیکال به بهانه این فایل پرداخته است. 

صبح نو همچنین در گزارشی به جلسه دیروز نمایندگان مجلس و دولت درباره بودجه و ارز ترجیحی پرداخته و تیتر زده «دو خط قرمز مجلس در حذف ارز دولتی».

صبح نو 2 اسفند

آفتاب یزد / شبیه فردوسی‌پور

«آفتاب یزد» امروز دلاوری را عکس یک کرده، او را تنها مجری منتقد تلویزیون دانسته و نوشته: «در میان مجریان تلویزیون، عادل فردوسی‌پور تنها کسی بود که صریح و ورای مستطیل سبز به مسائل ورزشی و اجتماعی می‌پرداخت و با همین رویه توانسته بود جلوی بسیاری از اتفاقات را بگیرد. همین مسئله هم بر محبوبیتش افزود تا اینکه او رفت و دیگر شاهد یک برنامه جذاب تلویزیونی که بتواند بازگو‌کننده مشکلات مردم و منتقد برخی از مسئولان باشد نبودیم. ... حالا بعد از مدت‌ها، تلویزیون، مجری متفاوت دیگری را به خود دیده است. نامش محمد دلاوری است که مجری برنامه تهران ۲۰ است. ... منتقد است و رک و بی‌پرده مشکلات و انتظارات مردم را به مسئولی که روبه رویش نشسته یا از تلویزیون نظاره‌گر اوست، بازگو می‌کند و در پاره‌ای از موارد با سوال‌هایش مسئولان را به چالش می‌کشاند. ... مجری صدا وسیماست اما از این سازمان هم انتقاد می‌کند ... همین رفتارها از او یک مجری متفاوت ساخته که امیدواریم تا آخر همین رویه را ادامه دهد.»

آفتاب یزد 2 اسفند

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها