خبر به روایت «فردا»

در نقطه گریز هسته‌ای/ پاسخ قاطع به تحریم‌های جدید/ مرگ تروریست

کد خبر: 1166049

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

در نقطه گریز هسته‌ای/ پاسخ قاطع به تحریم‌های جدید/ مرگ تروریست

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ سیل و گناه مردم

«اعتماد» با بهلول علیجانی، مدرس دانشگاه و بنیانگذار علم اقلیم‌شناسی سینوپتیک در ایران گفت‌وگو کرده که می‌گوید: «گناه سیلاب را به گردن بارش نیندازید، مردم و دولت مقصر هستند».

او توضیح می‌دهد که «جغرافیای زمین در ایران فرق کرده است! یعنی ویژگی‌ها و کاربری‌های زمین، پوشش گیاهی و خاک بسیار تغییر کرده است. در مورد امامزاده داوود باید بگویم، همیشه هر موقع بارشی می‌شد و آبی از بالا می‌آمد از جای خودش عبور می‌کرد و می‌رفت ولی در سال‌هایی اخیر چقدر ساخت و ساز و جاده و آسفالت، در این منطقه صورت گرفت؟! خب سیل باید از کجا عبور کند؟ معلوم است وقتی شما دره را می‌گیرید آب هم می‌آید پشت موانع جمع می‌شود و یک‌باره یک نیروی عظیمی می‌شود که قدرت تخریبی بالایی دارد. حتی اگر آب هم کم باشد وقتی جایی جمع شود در صورت آزاد شدن، قدرت تخریبی بالایی دارد. ما چنین وضعیتی را در سیل نکا در سال 1378 و در سیل آق‌قلا در 1398 و در سیل شیراز هم در سال 1398 داشتیم که مستقیما علت وقوعش دستکاری‌های انسانی بوده است.»

اعتماد

جوان/ نقطه گریز هسته‌ای

«جوان» تیتر زده ««نقطه گریز هسته‌ای» حالا صفر است!» و نوشته: «با استقبال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا از پیشنهاد جدید اروپا برای چیزی که اروپاییان آن را نجات برجام می‌خوانند، یک دور دیگر از مذاکره مجدداً در افق نمایان شده است. ایران هم به رغم همه، چون و چرا‌ها به پیشنهاد جدید، احتمالاً به نشانه حسن‌نیت، در مذاکرات شرکت خواهد کرد، ولی اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد یا نه، بحث دیگری است. همزمان، تهران در حال افزایش ظرفیت هسته‌ای خود است؛ کاری که برخی آن را تلاش برای امتیاز‌گیری پای میز مذاکره می‌خوانند و البته تهران نیز اصراری بر رد و تکذیب کردن آن ندارد. در واقع چیزی که غربی‌ها آن را نقطه گریز (Breakout) می‌نامند، چندهفته‌ای است که به صفر رسیده است.»

جوان اظهارات اخیر کمال خرازی و محمد جواد لاریجانی و البته محمد اسلامی را شاهد آورده و نوشته: «یادآوری غیرمستقیم وضعیت هسته‌ای ایران، بر اساس یک فرمول شناخته شده غربی به نام «نقطه گریز» است ... تهران همچنان تأکید می‌کند هیچ تصمیم سیاسی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.»

جوان

شرق/ اینجا زمانی آبادی بود

«شرق» تیتر یک امروز خود را به یک گزارش میدانی از حال و روز امام‌زاده داوود «5 روز پس از سیلی که آمد اما هنوز نرفته است» اختصاص داده. شهرزاد همتی در این گزارش نوشته: «بو، همان بوی متروپل است. بوی اجسادی که چند روز است پیدا نشده‌اند، تمام محوطه را برداشته. ... محمد یکی از آنهایی است که شش عزیزش را در سیل از دست داده. ... مگر به شما دستور تخلیه و هشدار نداده بودند؟ این را من می‌پرسم و او می‌گوید: «به ما که در مرکز حادثه بودیم هیچ‌کس نگفته بود. اینجا کسی تلویزیون تماشا نمی‌کند. شما حساب کنید اگر راه را می‌بستند، حداقل این همه زوار و مسافر از بین نمی‌رفت... حداقل این همه آدم کشته نمی‌شدند. حداقل الان 200 نفر آدم زیر آوار هستند. آدم‌های تکه‌تکه‌شده که آب صد بار به در و دیوار کوبیدشان. خودم حداقل چهار تا دست و پا پیدا کردم...». ... کار عملیاتی از متروپل بی‌نظم‌تر است و این شاید به وسعت تخریب بازگردد، اما به‌هرحال مردم از شرایط راضی نیستند.»

شرق

ایران/ پایان دوره «بزن در رو» هسته‌ای

«ایران» اقدام سازمان انرژی اتمی در پاسخ به تحریم‌های جدید امریکا را مورد توجه قرار داده و با تیتر «پایان دوره «بزن در رو» هسته‌ای» نوشته: «پاسخ به رویکرد تحریمی امریکا و اجرای آن فارغ از بازتابی که می‌تواند به دنبال داشته باشد، نشان می‌دهد که در مقابل سوء‌استفاده‌های امریکا و سوار شدن شرکای اروپایی‌اش بر موج ادعاهایی که پیرامون صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح است، رویکرد واکنشی ایران دیگر از موضع انفعال نیست و تصمیم گیران کشور با ابتنا به قانون راهبردی برای رفع تحریم‌ها، امکان‌های گسترده قانونی را برای تلافی اقدامات خصومت‌آمیز امریکا یافته‌اند.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری نیز از «درآمد 5 میلیارد دلاری ترانزیتی در 120 روز» خبر داده و نوشته: «آمارها از رشد 31 درصدی نسبت به سال گذشته خبر می دهد». در این گزارش آمده است: «هدف‌گذاری دولت ترانزیت 20میلیون تنی تا آخر امسال است و با توجه به آمار 4 ماهه تحقق آن ممکن است.»

ایران

آرمان ملی/ رفتن و نرسیدن

«آرمان ملی» در سالگرد تنفیذ حکم رئیسی عملکرد یک ساله دولت او را بررسی کرده و نوشته: «قرار بود شرایطی که دولت روحانی در سال آخر خود رقم زده به نحو مطلوبی تغییر پیدا کند چنانکه مردم از این تغییرات مثبت میزانی از رضایتمندی را احساس کنند و حداقل در زمینه معیشت خود دچار زحمت نشوند و سفره‌شان کوچک نشود. اما نه به گواه منتقدین دولت؛ بلکه به قرائت حامیان و موافقان دولت که عده‌ای امروز انتقاداتی را نیز به دولت روانه می‌کنند؛ دولت به رغم تلاش‌های شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نتواسته آنطور که باید عمل کند و نگاهی به افزایش قیمت‌ها فقط در مایحتاج عمومی و ضروری مردم موید این مساله است که نه تنها برخلاف وعده‌ها هنوز تغییری در وضع موجود به نفع مردم رقم نخورده ؛ بلکه اقدام دولت برای جراحی اقتصادی باعث سخت‌ شدن شرایط هم شده و افزایش یارانه‌ها نیز تاثیر خاصی در این شرایط نگذاشته است.»

آرمان ملی

کیهان/ پاسخ به تحریم آمریکا

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به یک گزارش خبری اختصاص داده و با عنوان «گازدهی به هزار سانتریفیوژ در پاسخ به تحریم‌های آمریکا» نوشته: «هنوز یک هفته از طرح پیشنهادی آمریکا و اروپا نگذشته که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد. مقامات ایران هم در واکنش به تحریم‌های جدید واشنگتن از «راه‌اندازی هزار سانتریفیوژ جدید و پیشرفته» خبر دادند و تأکید کردند «آمریکایی‌ها تصور نکنند با این اقدامات می‌توانند در میز مذاکره امتیاز بگیرند». ... مواضع و اظهارات غربی‌ها در موضوع برجام حاکی از آن است که آنها در پروسه تاکتیک‌های نخ‌نمایی چون «چماق و هویج»، «پلیس خوب، پلیس بد» و همچنین « بازی بزدل» گیر کرده و در قبال ایران در بحران نقش به سر می‌برند. آن‌ها از یک‌سو می‌خواهند با سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه و سلطه‌جویانه، از لغو تحریم‌ها فرار کنند و از سوی دیگر، مشکلات خود و بحران‌های برآمده از تحولات کنونی جهان (اپیدمی کرونا، مشکلات اقتصادی، جنگ اوکراین و بحران انرژی و...) را حل‌وفصل کنند.» کیهان معتقد است که هدف اصلی آمریکا در قبال ایران «فرار از لغو تحریم‌ها با ژست دیپلماسی» است.

کیهان

سازندگی / ترور تروریست

«سازندگی» الظواهری را عکس روی جلد کرده و با تیتر «ترور تروریست» به بررسی این پرداخته که «چرا طالبان توافق دوحه را نقض کرد؟» و اینکه «آیا با مرگ ایمن الظواهری عدالت اجرا شد؟»

در این گزارش آمده است: «ایمن الظواهری، رهبر القاعده؛ همانی که برای سرش جایزه‌ای 25 میلیون دلاری تعیین شده بود در جریان حمله هواپیمایی بدون سرنشین آمریکا و به واسطه ردیابی خانواده‌اش کشته شد. یک مقام آمریکایی گفت حمله توسط یه هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی در صبح یکشنبه به وقت محلی در کابل در حالی انجام شد که الظواهری در بالکن خانه‌اش ایستاده بود. در همین راستا جو بایدن روز دوشنبه در سخنرانی در کاخس سفید ضمن تایید این خبر گفت من اجازه این حمله را دادم تا او را یک بار برای همیشه از میدان خارجه کنم. به گفته رئیس جمهوری آمریکا، الظواهری برای پیوستن به خانواده‌اش که در مرکز شهر کابل پناه گرفته بود با استفاده از دو موشک هلفایر از پای در آمد. گفته می‌شود در زمان حمله هیچ کدام از پرسنل آمریکایی در کابل حضور نداشتند و همچنین هیچ غیرنظامی در این عملیات کشته نشده است.»

سازندگی

صبح نو/ اقدام قاطع در مقابل فشار تحریمی

«صبح نو» امیرعبداللهیان را عکس یک کرده و از «اقدام قاطع در مقابل فشار تحریمی» نوشته است. منظورش هن آغاز گازدهی سانتریفیوژهای نسل جدید در نطنز است که وزیرخارجه کشورمان دیروز از آن گفت. 

این روزنامه اصولگرا برای خبر مرگ الظواهری نیز از تیتر «ادعای کشتن رهبر القاعده در افغانستان» استفاده و به این اشاره کرده که «آمریکا برای چندمین بار مرگ ایمن الظواهری را اعلام کرد».

صبح نو در نوار پایینی به برخی دیگر از گزارش‌های امروز خود اشاره دارد. مثلا آنچه درباره سفر نانسی پلوسی نوشته و برایش تیتر زده «بازی کاخ سفید با آتش» چراکه نانسی پلوسی با وجود مخالفت و هشدار چین وارد تایوان شد. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به اختلاف اینترنتی دوشنبه گذشته که واقعا کاربران را کلافه کرده بود، پرداخته و تیتر زده «قطع کن، ولی قبلش بگو».

صبح نو

دنیای اقتصاد/ تمدید خودکار التهاب اجاره

«دنیای اقتصاد» با اشاره به «رکورد رشد هزینه اجاره‌نشینی در ماه اول اجرای «اجاره‌نامه دستوری» سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «سیاستگذار کجا اشتباه کرد؟». این روزنامه اقتصادی نوشته: « تصور سیاستگذار این بود که «تمدید خودکار» التهاب اجاره‌بها را مهار می‌کند؛ اما آمار رسمی نشان می‌دهد تیر ماه امسال یعنی ماه اول اکران این سیاست، نرخ تورم اجاره در تهران از ۴۷درصد و در کشور از ۵۲درصد گذشت. اشتباه سیاستگذار و اصرار بر این بیراهه تنظیم بازار در «غفلت از برنامه‌ریزی برای کنترل تورم عمومی» خلاصه می‌شود. اجاره‌بها تابعی از تورم عمومی و البته تورم مسکن است؛ به‌طوری‌که موجرها متناسب با تغییر سطح هزینه زندگی برای پوشش بخشی از رشد هزینه‌های خود، مبالغ اجاره را افزایش می‌دهند. به این ترتیب، تورم اجاره معلول تورم عمومی است که برای مهار اولی باید ابزار صحیح مهار دومی به‌کار گرفته شود. کنترل تورم عمومی برای همه اضلاع بازار (عرضه و تقاضا) معادله برد-برد شکل می‌دهد؛ اما اکنون دو طرف عملا باخت را تجربه کرده‌اند.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ چرخش سانتریفیوژها علیه تحریم

«جام جام» نیز مثل بسیاری از روزنامه‌ها امروز پاسخ تهران به تحریم‌های جدید آمریکا را بررسی کرده و می‌خواهد به این سوال پاسخ دهد که «تقاطع اقدامات ضد ایرانی آمریکا و راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید چه پیامی دارد؟»

این روزنامه اصولگرا نوشته: «حالا بازی از هر طرف به نفع ایران است و در سومین روز از ماه آگوست میلادی، غرب، آمریکا و عبری‌زبانان ساکن تل‌آویو با دست‌ بسته نظاره‌گر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هستند و به همان موازات هم مذاکرات رفع تحریم با ایده‌های شکلی و محتوایی ایران پیش می‌رود. ایران در بازه جدید نه‌تنها در خنثی‌سازی تحریم به‌صورت ایجابی حرکت کرده و منتظر نتیجه مذاکره نمانده بلکه به هماوردی قابل‌قبولی هم دربرابر جنون تحریم‌های جدید آمریکا رسیده. اکنون نه‌تنها تکرار حماقت‌های ترامپ علیه ایران توسط بایدن راه به جایی نبرده بلکه ایران قوی و هسته‌ای حقیقت جهان بین‌الملل است.»

جام جم

وطن امروز/ آمریکا دنبال جنگ

«وطن امروز» عکس یک خود را به سفر نانسی پلوسی به تایوان اختصاص داده و با تیتر «آمریکا دنبال جنگ» نوشته: «ارشناسان معتقدند تصمیم سفر پلوسی به تایوان مشابه رفتار آمریکا در بحران اوکراین است. اینکه آمریکا به دنبال جنگ‌افروزی در تایوان است اما  در نهایت قدرت و تصمیم حمایت و دفاع از تایوان را ندارد. ... در حالی که تحلیلگران تاکید داشتند این تایوان است که تاوان سفر پلوسی را خواهد داد، وزارت خارجه چین در پی حضور پلوسی در تایوان اعلام کرد «آمریکا» تاوان عواقب سفر به تایوان را خواهد داد. چین همچنین اعلام کرد با «اقدامات نظامی هدفمند» به سفر پلوسی به تایوان واکنش نشان می‌دهد. ظاهرا راهبرد چین محاصره تایوان است. همچنین ارتش چین اعلام کرد از روز پنجشنبه تا شنبه در چند منطقه اطراف تایوان تمرین نظامی برگزار می‌کند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیروز گفت: سیاستمداران آمریکایی که در موضوع تایوان «با آتش بازی می‌کنند»، «به پایان خوبی نخواهند رسید». 

وطن امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها