خبر به روایت «فردا»

دست اروپا زیر سنگ روسیه/ مرگ دریاچه / جهان خسته

کد خبر: 1173467

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دست اروپا زیر سنگ روسیه/ مرگ دریاچه / جهان خسته

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ دریاچه جان می‌دهد

«اعتماد» در گزارشی که امروز عکس یک کرده به بهانه تحقیق و تفحص مجلس، حیات و ممات دریاچه ارومیه را بررسی می‌کند و نوشته: «از دریاچه ارومیه فقط 980 کیلومتر مربع باقی مانده است».

این روزنامه اصلاح‌طلب مجلس را به گروکشی‌ سیاسی در این قضیه متهم کرده و نوشته: « با افشای رقم هزینه‌کرد 5700 میلیارد تومانی ستاد احیای دریاچه ارومیه و ابهام در اثر‌گذاری این رقم کلان برای احیای بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران آن‌هم در حالی که امروز فقط کمتر از 980 کیلومتر مربع از دومین دریاچه شور دنیا باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان حتی احیای آن‌هم غیر ممکن شده و دریاچه ارومیه به خاطره‌ای در ذهن‌ها تبدیل شود، تحقیق و تفحص مجلس از ستاد احیای دریاچه جدی‌تر موضوعیت بیشتری پیدا کرده چنانکه طبق گفته سمیه رفیعی؛ رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، در حال حاضر گزارش‌های ارسالی دیوان محاسبات درباره هزینه‌های انجام‌شده برای احیای دریاچه ارومیه در حال بررسی است.»

اعتماد

جوان/ سقوط غرب با «سقف قیمت»!

«جوان» پوتین را عکس یک کرده و با تیتر «سقوط غرب با «سقف قیمت»!» نوشته:« در شرایطی که غربی‌ها سعی دارند برای تحت فشار قرار دادن روسیه و محروم کردن این کشور از درامد‌های انرژی برای فروش نفت و گاز آن سقف تعیین کنند، اما ولادیمیر پوتین نسبت به این اقدام تحریک آمیز هشدار داده و گفته که با اجرایی شدن این طرح عرضه انرژی را به طور کامل قطع خواهد کرد. درحالی که اروپایی‌ها شش ماه است با بحران انرژی بر سر بحران اوکراین دست و پنجه نرم می‌کنند و از زمستانی که پیش رو است وحشت دارند، اما با این حال امریکا دلش به حال متحدانش نیز نمی‌سوزد و قصد دارد تا طرحی را اجرایی کند که تبعات آن نه تنها اروپا بلکه کل جهان را دربر خواهد گرفت. پس از آنکه کشور‌های غربی اعلام کردند که می‌خواهند برای فروش منابع نفت و گاز روسیه سقف تعیین کنند تا خریداران با همان قیمت این منابع را خریداری کنند این اقدام خشم مقامات مسکو را در پی داشته است.»

جوان

شرق/ جهان خسته

«شرق» به بررسی وضعیت اقتصادی کشورهایی در  دنیا پرداخته و در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «جهان خسته» نوشته: «پس از شیوع کرونا، چندی است که بحران جنگ روسیه و اوکراین دامان اقتصادهای جهان را گرفته است. با شروع جنگ جهش قیمت غذا در بازارهای جهان خبرساز شد و کشورهای ثروتمندی مانند چین به ذخیره‌سازی حجم درخور‌توجهی از غذای موجود در بازارها روی آوردند و سازمان جهانی خواروبار کشاورزی یا فائو پیش‌بینی کرد که کمبود مواد غذایی در کشورهای فقیرتر و رشد بیشتر قیمت غذا در این کشورها موجب تشدید سوءتغذیه در مناطقی از جهان خواهد شد. در گزارش فائو شمال آفریقا و خاورمیانه از‌جمله مناطقی است که فائو برای تشدید ناامنی غذایی در آن ابراز نگرانی می‌کند. اما بحران جنگ روسیه و اوکراین به بازارهای غذا خلاصه نشد و حالا بازار انرژی متلاطم شده است. ... بنا بر گزارش رویترز تورم انگلیس پس از چهار دهه دو‌رقمی شده و از ۱۰ درصد عبور کرده است. همچنین اکونومیست نوشته است که نشانه‌های نگران‌کننده درباره فضای اقتصادی دنیا به چشم می‌خورند.»

شرق

کیهان/ اخطار کتبی

«کیهان» امروز بیشتر خبری است، مثلا در تیتر یک به نقل از سرلشکر باقری از «اخطار کتبی ایران به کشورهای میزبان ارتش آمریکا و اسرائیل در منطقه» نوشته و آورده که « رئیس ستاد کل نیروی‌های مسلح در پیامی به ارتش آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای میزبان آنها درخصوص تهدید امنیت کشورمان هشدار داد و نوشت: توصیه ما به کشورهای همسایه عدم اتکا به بیگانگان است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری از «راه‌اندازی 1500 واحد اقتصادی در یک‌سال» خبر داده و نوشته: « رئیس جمهور راه‌اندازی ۱۵۰۰ واحد اقتصادی در یک سال گذشته را خبری مسرت‌بخش و امیدآفرین برای مردم دانست و با تاکید بر تداوم روند فعال‌سازی واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور، اطلاع‌رسانی و تبیین این دستاورد را برای افکار عمومی ضروری خواند.»

کیهان همچنین عکس یک خود را به مراسم راهپیمایی اربیعن اختصاص داده و تیتر زده: «اندک اندک جمع مستان می‌رسند».

کیهان

آرمان ملی/ ‌فرزند رفت، پدر هم برود

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «‌فرزند رفت، پدر هم برود» واکنش رئیسی به گرفتن ویزای تحصیلی از سوی فرزند یکی از معاونان وزرا را بازتاب داده و نوشته: «هنوز عیان نشده که فرزند کدام معاون وزیر مدنظر است اما شایعات درباره فرزند وزرا و برخی معاونان رئیس‌جمهور منتشر می‌شود! به نظر می‌رسد آنچه دیروز به نقل از رئیسی منتشر شد نوعی از گشت مدیران است که او در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری وعده داده بود.»

آرمان ملی در شماره امروز گفت‌وگویی هم با سهیلا جلودارزاده، نماینده پیشین مجلس دارد که می‌گوید «ما با مدیرانی در حوزه زنان مواجه هستیم که در فضای فکری خودشان مطالبات زنان را دنبال می‌کنند. به همین دلیل نیز تاکنون مطالبات اصلی زنان در دستور کار دولت‌ها و مجالس قرار نگرفته است.» او در این مصاحبه عملکرد نمایندگان زن مجلس را نقد کرده و می‌گوید: «امروز زنان جامعه با مشکلاتی مواجه هستند. این در حالی است که نمایندگان مجلس اقدام موثری برای حل مشکلات زنان انجام نمی‌دهند.»

آرمان ملی

ایران/ چشمک یونسکو به ژئوپارک ارس و قشم

«ایران» امروز شماره هشت هزارم خود را منتشر کرده و علاوه بر اشاره به این موضوع در صفحه نخست یک ویژه‌نامه هم دارد معلوم شود که روزنامه‌نگاری هدف است یا وسیله. 

این روزنامه دولتی در عکس یک امروز خود به یک موضوع محیط زیستی پرداخته و با عنوان «چشمک یونسکو به ژئو پارک ارس و قشم» نوشته: «چهاردهم شهریورماه جلسه شورای عالی شبکه جهانی یونسکو که در کشور تایلند برگزار شده بود به پایان رسید. در این جلسه ضمن ارائه کارت سبز به ژئوپارک قشم، ژئوپارک ارس نیز رأی اکثریت اعضای شورا را به‌عنوان ژئوپارک جدید جهانی ایران گرفت. در واقع می‌توان گفت که این تأییدیه مهم‌ترین مرحله پذیرش ژئوپارک بوده اما هنوز نهایی نشده است. به همین دلیل باید شورای اجرایی یونسکو در زمستان نیز برپا شده و اعضای آن هم جهانی شدن ژئوپارک ارس را تأیید کنند. پس از آن، ژئوپارک ارس در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ رسماً جهانی خواهد شد و حکم رسمی آن ابلاغ و اعلام می‌شود. با تأیید نهایی جهانی شدن ژئوپارک ارس، ایران دومین ژئوپارک خاورمیانه را از آن خود خواهد کرد.»

ایران

هم میهن/ تهدیدهای پوتین

«هم‌میهن» پوتین را عکس روی جلد کرده و نوشته: «رئیس جمهور روسیه کشورهای اروپایی را به قطع گاز، نفت و زغال سنگ تهدید کرد».

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله نیز با عنوان «خواب زمستانی» به تهدیدهای پوتین اشاره کرده و نوشته: «این سخنان طبعا باعث خشنودی محافلی در ایران می‌شود که این روزها دل در گروی زمستان دارند ... آنها تصویری از مناسبات جهانی جدید پس از جنگ اوکراین تصویر می‌کنند که در آن ، دست اروپا زیر سنگ روسیه است، آنها این تصویر را در قابی بزرگ‌تر هم بازنمایی می‌کنند ... در این قاب بزرگ‌تر، از «شرق» بلوک قدرت نوینی را به نمایش می‌گذارند که روسیه، چین و قدرت‌ها نوپدیدی را در بر می‌گیرد که ایران از مهم‌ترین و موثرترین آنها است ... توصیه به تاخیر و تعلیق مذاکرات و امید بستن به زمستان و بحران انرژی اروپا هم که در این روزها از سوی محافل تندروی داخلی تئوریزه و توصیه می‌شود یکی از این بیراهه‌هاست و جز به خواب زمستانی بردن دستگاه دیپلماسی و تصمیم گیرندگان حاصلی ندارد.»

هم میهن

وطن امروز/ دنبال بازار ایران

«وطن امروز» پوتین را به بهانه سخنان دیروزش در مجمع اقتصادی شرق، عکس یک کرده و با عنوان «دنبال بازار ایران» نوشته: «در شرایطی که بر اثر تحریم گاز و نفت روسیه، شاهد افزایش سرسام‌آور هزینه انرژی در اروپا و حتی آمریکا- که خود صاحب منابع عظیم گاز و نفت است- هستیم، حالا در روندی باورنکردنی، این پوتین است که به طور یک طرفه همان شیر گاز نیمه‌باز به سوی غرب را می‌بندد تا اروپا حتی قبل از آغاز یکی از سخت‌ترین زمستان‌هایش، حس بازگشت به عصر یخبندان را داشته باشد. در حالی که بحران اقتصادی آشکارا گلوی اروپایی‌ها را می‌فشارد»

در ادامه این گزارش تاکید شده: «آمریکا نمی‌تواند ناظمی باشد که نظم را بر هم می‌زند. پوتین دیروز در مجمع شرقی اقتصاد بر اساس همین نتیجه‌گیری گفت: «منزوی کردن روسیه در وضعیت کنونی غیرممکن است و مسکو به تقویت امنیت در بخش صنایع و اقتصاد خود ادامه می‌دهد. روسیه در ورود به بازارهای ایران و خاورمیانه به دنبال فرصت‌های بیشتر است». لازم نیست اشاره کنیم که چرا پوتین مشخصا نام ایران را در طرف برنده نظم جدید پساآمریکایی ذکر کرده است.»

وطن امروز

سازندگی/ نه به کمونیسم

«سازندگی» امروز به اوضاع و احوال شیلی پرداخته و با تیتر «نه به کمونیسم» نوشته: «نزدیک به 70 درصد مردم شیلی در همه‌پرسی قانون اساسی با حاکم شدن قوانین سوسیالیسم، کمونیسم و آرمانشهر خیالی از سوی رئیس جمهور چپ این کشور مخالفت کردند.»

در این گزارش آمده است: «نه قاطعانه شیلیایی‌ها به آرمان‌شهر خیالی چپ‌ها و غیرممن کردنش، نشانی بود بر بلوغ مدنی مردمان این کشور. این نه قاطع برای بوریک، رئیس جمهو چپ‌گرا شیلی و رهبر پیشین اعتراض‌های دانشجویی که در پیش‌نویس رد شده سرمایه سیاسی زیادی را برای خود تعریف کرده بود، شکست بزرگی را رقم زد. در پیش نویس اعطایی هویجی با ظاهر جذاب وعده داده شده بود، دولت بر اساس این متن پیشنهادی موظف بود که خدمات درمانی، آموزشی و مسکن را برای همگان تامین کند ... با این همه شیلیایی‌ها که با مشکلاتی چون افزایش تورم، کاهش سرعت رشد اقتصاد و چالش‌های بی‌شمار دست به گریبان هستند، این دیدگاه آرمان شهری را واقعیتی  غیر عادی قلمداد کردند ... این نه برای کشورهای چپ‌ همسایه گران تمام شد.»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ سه خوان پیش روی برجام

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به بررسی آخرین تحولات حول محور مذاکرات هسته‌ای پرداخته و نوشته: « یک روز پس از اظهارات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام درخصوص دور شدن نظرات طرفین مذاکره‌کننده و خطر از دست رفتن توافق هسته‌ای، سه مقام دولت بایدن در اظهاراتی همسو با اشاره به موانع و سختی‌های مذاکرات احیای برجام از کاهش تعهد آمریکا به تحقق توافق هسته‌ای سخن گفتند. از جمله سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه شب اعلام کرد که همچنان شکاف‌هایی با ایران وجود دارد و بایدن هرگز توافقی را که در راستای منافع آمریکا نباشد، امضا نمی‌کند. آمریکا و ایران در دو هفته اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به «متن پیشنهادی اتحادیه اروپا» برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به ادعای جوزپ بورل آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای برجام است. در این شرایط سه بازه زمانی نشست سپتامبر شورای حکام آژانس، انتخابات اکتبر اسرائیل و انتخابات نوامبر آمریکا پیش روی مذاکره کنندگان برای احیای برجام یا کور کردن گره توافق هسته‌ای است.»

مذاکرات

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها