صف‌کشی کارگزاران وضع موجود علیه وضع موجود!

کد خبر: 1193532

کارگزارانی‌ها به میدان آمده‌اند تا بگویند همه چیز تقصیر رئیسی و دولت او است و حتی دولت رئیسی باید کنار برود! همان کارگزارانی‌هایی که تا سال گذشته، دولت دست‌شان بود و نتوانستند کار مفیدی برای کشور انجام دهند

صف‌کشی کارگزاران وضع موجود علیه وضع موجود!

کارگزارانی‌ها به میدان آمده‌اند تا بگویند همه چیز تقصیر رئیسی و دولت او است و حتی دولت رئیسی باید کنار برود! همان کارگزارانی‌هایی که تا سال گذشته، دولت دست‌شان بود و نتوانستند کار مفیدی برای کشور انجام دهند. محسن هاشمی از سویی، ناصر همتی از سویی دیگر و حسین مرعشی از سویی تاختن به رئیسی و دولتش را همزمان رقم زده‌اند. جالب‌تر از همه در این میان، مرعشی است که معتقد است نظام دارد خودش را فدای رئیسی می‌کند! اصلاح‌طلبان همواره تلاش می‌کنند از اعتراضات مردمی و اغتشاشات دشمنان به نفع خود بهره‌ای جناحی ببرند. وقایع سه ماه اخیر کشور هم از این قاعده مستثنی نیست.

مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی به عنوان یکی از حامیان روحانی و دولتش در گفتگو با خبرآنلاین گفته «نبایستی جمهوری اسلامی، خود را فدای ابراهیم رئیسی کند، چون مدیران انتخاب‌شده از سوی رئیسی نمی‌توانند در بحران‌ها کارآمدی لازم را داشته باشند. جمهوری اسلامی تا کی قرار است پای آقای رئیسی بایستد؟ من اگر تصمیم‌گیر باشم به آقای رئیسی می‌گویم چقدر وقت می‌خواهید؟ بروید و حل کنید اگر حل کردند که هیچی، اما اگر حل نکردند... مگر قرار است که ما جمهوری اسلامی را فدای آقای رئیسی کنیم؟»

اعتماد به نفس مرعشی البته بالاتر از اینهاست؛ او خواستار آن شده که جمهوری اسلامی با کمک ظرفیت‌های درونی خود و از جمله اسحاق جهانگیری، روند اصلاح را آغاز کند. به نظر می‌رسد مرعشی نمی‌خواهد به سطح نارضایتی مردم از عملکرد روحانی و معاون اولش یعنی جهانگیری فکر کند و با اشاره به ظرفیت‌های موجود جمهوری اسلامی که می‌تواند روند اصلاح را با بهره‌گیری از نیرو‌های با تجربه در بدنه خودش که معتقد به نظام هستند، آغاز کند گفته که «همه کارشناسان کشور در خدمت جمهوری اسلامی هستند، اگر آقایان جهانگیری و علی لاریجانی را صدا کنند، آیا آن‌ها کمک نمی‌کنند؟ همه کمک می‌کنند.»

اسحاق جهانگیری تا همین یک سال و نیم پیش، هشت سالی می‌شد که معاون اول دولت بود و نحوه عملکرد او شدیداً موجب نارضایتی مردم شده بود. اوج این نارضایتی‌ها به موضوع دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی و اعلام خبر آن از سوی جهانگیری باز می‌گردد که باعث شد آن دلار به دلار جهانگیری معروف شود. موضوعی که باعث هدر رفت منابع ارزی و افزایش شدید قیمت‌ها در دولت دوم روحانی شد. اسحاق جهانگیری اگر تدبیر و مدیریتی داشت، طبعاً باید در دوران روحانی که نفر دوم دولت بود، این تدبیر، خودش را نشان می‌داد.

جالب آنکه خود مرعشی در روزنامه ارگان حزبش، در مورد این تصمیم نادرست دولت روحانی و جهانگیری صحبت کرد و ۳۰ دی ۱۴۰۰ روی تصویر بزرگی از مرعشی در صفحه یک روزنامه سازندگی، تیتر «استخوان در گلو» در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی کار شد.

اما مرعشی در این مسیر تنها نیست. هاشمی دیگر عضو کارگزاران سازندگی هم در گفتگو با روزنامه سازندگی، حملات تندی علیه سید ابراهیم رئیسی و دولتش رقم زده است. او گفته که «فهمیدن» سخنان رئیسی در مورد حرکت قطار پیشرفت در کشور برایش «دشوار» است. هاشمی بدون اشاره به نقش دولت هشت ساله روحانی در وضعیت کنونی، گفته که «آقایان باید توضیح بدهند منظورشان از پیشرفت در چه حوزه‌هایی است» و بعد شاخص‌های رشد اقتصادی را نام می‌برد و معتقد است اوضاع نسبت به دوران سازندگی و اصلاحات یعنی دولت‌های هاشمی و خاتمی و نیز سال‌های ۹۴ تا ۹۶ یعنی دو سال دولت روحانی مثبت نیست. اما خبرنگار از او نمی‌پرسد چرا سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ را مقایسه نمی‌کند! چرا نمی‌گوید روحانی کشور را در چه وضعیتی تحویل رئیسی داد.

محسن هاشمی می‌گوید پسرفت داشته‌ایم و به همین دلیل دشمنان طمع کرده و روی موج اعتراضات سوار شده‌اند. در حالی که اعتراضات قبل از رئیسی را رسماً در سخنان خود سانسور کرده و اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌کند.

همتی، رئیس بانک مرکزی دولت روحانی در روزنامه کارگزارانی دیگر، یعنی «هم‌میهن» عکس یک شده است با تیتر «شما هم نتوانستید». همتی از سخنانش روشن است هنوز از اینکه در دوران مسئولیتش مورد انتقاد قرار می‌گرفته، دلخور است و حتی شکست رقابت انتخاباتی را هم فراموش نکرده است. جملاتش را ببینید: «امروز که به عملکرد مسئولان نقد وارد می‌کنیم، به این جهت است که وعده دادند اگر بیایند همه چیز را درست می‌کنند. به این دوستان می‌گویم شما هم نتوانستید درست کنید. ما این حق را به خودمان می‌دهیم که از شما انتقاد کنیم. شما صبح تا شب عملکرد دولت را مورد شدید‌ترین نقد‌ها قرار می‌دادید. امروز هم من پاسخ شما را می‌دهم و می‌گویم شما هم حرف‌های بی ربط زدید و وعده‌های نادرست به مردم دادید. شما به مردم گفتید پول ایران را بعد از یورو و دلار قوی‌ترین پول منطقه خواهیم کرد. شما گفتید تورم را تک‌رقمی می‌کنید. شما گفتید جلوی استقراض از بانک مرکزی را می‌گیرید. مگر آقای رئیسی این‌ها را نگفت؟ مگر آقای رضایی نگفت؟ مگر تمام پوششی‌هایی که همراه آقای رئیسی آمده بودند این‌ها را نگفتند؟ این ادعا‌ها چه شد؟»

مسیری هم که پیشنهاد کرده، کنار رفتن رئیسی است. آن‌ها نمی‌خواهند رئیسی رئیس جمهور باشد، به همین سادگی: «حالا مدام می‌گویند گذشتگان بانی وضع موجود هستند. پس شما برای چه آمدید رئیس‌جمهور شدید؟ من پیشنهاد می‌دهم اگر واقعاً گمان می‌کنید قبلی‌ها وضع را خراب کرده‌اند و شما نمی‌توانید آن را درست کنید، استعفا دهید و کنار بروید. بگذارید انتخابات جدید با مشارکت اکثریت مردم برگزار شود...»

همتی سال گذشته رقیب انتخاباتی رئیسی بود و آرایش به دو و نیم میلیون هم نرسید؛ و حالا که نتوانسته رقیب را در رقابتی سالم شکست دهد، از هر فرصتی برای تخریب رئیسی استفاده می‌کند.

همتی سه سال رئیس بانک مرکزی بوده و یکی از سازندگان رکورد‌های منفی در دولت روحانی است؛ از جمله تورم ۳/۵۹ درصدی که بالا‌ترین نرخ ۷۸ سال اخیر است. میزان نقدینگی در سه سال مدیریت او بیش از صد در صد افزایش یافت. همچنین، قیمت دلار در مرداد ۱۳۹۷، حدود ۸۳۹۲ تومان بود. اما در خرداد ۱۴۰۰، بیش از دو و نیم برابر گران شد و به ۲۲۸۳۸ تومان رسید. این نرخ در دولت روحانی تا بالای ۲۷ هزار تومان هم افزایش یافت و در مقطعی، به ۳۳ هزار تومان هم رسید. افزایش قیمت ارز، یکی از نتایج میراث تورم ۳/۵۹ درصدی است.

رئیسی که یک سال و اندی است دولت را دست گرفته است، پیش از او و در دولت مورد حمایت امثال مرعشی و هاشمی و همتی نرخ‌ها و تورم چگونه بود؟ اعتراضات چگونه بود؟ و الان چقدر از اعتراضات متوجه ابراهیم رئیسی است؟ از قضا نظام پای روحانی ایستاد، وگرنه او صدباره حکم عدم کفایت از مجلس گرفته بود و دولتش به انتها نمی‌رسید. حالا همه تقصیر‌ها را گردن دولت رئیسی می‌اندازند و اصرار بر رفتن او دارند؟!

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها