دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

مسیر واحد شارلی ابدو و تجزیه‌طلبان در برلین

کد خبر: 1197854

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

مسیر واحد شارلی ابدو  و تجزیه‌طلبان در برلین

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: زنان بسیاری در جهان دلداده نگاه مترقی اسلام به زن هستند

تقابل دو رویکرد اسلامی و غربی در حوزه زنان در ماه‌های اخیر بیش از گذشته آشکار شده است، موضوعی که برای واکاوی آن به گفت‌وگوها و مباحث کارشناسی جدی نیاز است.

کیهان در این باره نوشته: جذاب بودن حقوق و نگاه ارزشی اسلام برای زنان بود که سردمداران نگران فرهنگ غربی را به فکر استحاله جوامع اسلامی و شبیه ساختن زن مسلمان به زن غربی ‌انداخت.

انقلاب اسلامی بر خلاف غرب که چندین دهه است زن را در مسیر سراشیبی سقوط جایگاه و ارزش قرار داده و با نگاه پست ناشی از شهوت و ثروت، به جای ارتقای مقام زن آن را به کالایی مصرفی و درجه 2 تبدیل کرده است، زن آسیب‌دیده از سرایت ویروس زندگی غربی را با نسخه‌ای شفابخش از کتاب درمانگر قرآن و دین نجات‌بخش اسلام به جایگاهی قریب به جایگاه ارزشمند و رفیع خود رسانده است.

آن عده ‌اندکی که در مسیر خوشایند دشمن قرار گرفته‌اند باید از خود بپرسند آیا با کنار گذاشتن روسری و حجاب طمع دشمنان این سرزمین به کشاندن زنان و دختران به ورطه منحط زندگی غربی پایان می‌پذیرد یا این ابتدای یک پایان تلخ و شوم است؟

جوان: تفکرات خود را در قالب شخصیت هاشمی القا نکنید

رسانه‌های اصلاح‌طلب همزمان با سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی به بازخوانی تفکرات و رویکردهای وی پرداخته‌اند به‌گونه‌ای که در برخی موارد میان آنچه آنها روایت می‌کنند با آنچه دیگران دیده‌اند تفاوت‌هایی وجود دارد.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: روزنامه سازندگی و اخیراً روزنامه هم‌میهن مستمراً یادداشت‌هایی به قلم محسن هاشمی و حسین مرعشی و برخی دیگر با این عنوان و مضمون که «اگر هاشمی الان بود، چه می‌کرد» منتشر می‌کنند.

درباره ادعای پرهیز از افراط آقای هاشمی در حوادث اخیر که بهانه‌اش حجاب بود، بهتر است پشت سر درگذشته حرف نزنند و مطلب وارونه از قول او به مردم القا نکنند. مرحوم هاشمی همانی بود که در سال‌های جنگ که مسئله حجاب اصولاً در ایران مطرح نبود، آن قدر به این مسئله حساس بود که در خطبه‌های نماز جمعه به آن اولویت داد.

از خودتان و اندیشه‌های خودتان بگویید، شاید مردم پذیرفتند. پروبال دادن به شخصیت‌های سیاسی بعد از مرگ‌شان و صاف و صوف کردن تناقضات متقدم و متأخر آنان، مناسب سیاست‌ورزی روشنفکرانه و اندیشمندانه نیست.

مرحوم هاشمی بدون جانبداری‌های شما برای مردم ایران خاطر‌ه‌انگیزتر است تا با القای تفکرات شما در قالب شخصیت او. خود دانید!

فرهیختگان: اثر هتاکی شارلی ابدو شبیه همان اثر بلند کردن پرچم تجزیه‌طلبان در برلین است

اهانت مجله فرانسوی به مرجعیت دینی و سیاسی و ارزش‌های مردم ایران و دیگر مسلمانان جهان واکنش‌های منفی فراوانی را برانگیخته است.

فرهیختگان در این زمینه نوشته: پروژه شارلی هیچ اثر داخلی مثبتی برای آشوب‌طلبان ندارد. خروجی این هتاکی در داخل ایران تنها متحد کردن بیشتر مردم داخل کشور و ایران‌دوستان است. شبیه همان اثری که بلند کردن پرچم تجزیه‌طلبان در برلین داشت. در خارج از مرزهای ایران هم قطعا در طیف روشنفکران، دانشگاهیان و آزادیخواهان واقعی فرار از منطق و پناه بردن به هجو اثری مثبتی نخواهد داشت.

تنها کارکرد چنین اقدامی تنفس مصنوعی روحی-روانی به رادیکال‌های خارج‌نشین است. یک آورده‌ حداقلی و البته با هزینه‌ای بالا برای دولت مکرون، که حتما هم در منطقه‌ جنوب‌غرب آسیا و هم دورتر از آن، حسابش را خواهد پرداخت.

خراسان: صنعت گیم در خطر نابودی است

اختلالات اینترنتی و تشدید فیلترینگ نه‌تنها بر امور روزمره و عادی شهروندان اثر مخربی گذاشته بلکه عرصه را بر کسانی که به‌طور حرفه‌ای در حوزه‌های وابسته به اینترنت فعال‌اند تنگ‌تر کرده است.

روزنامه خراسان در این رابطه نوشته: فیلترینگ و اختلال اینترنت هزاران فرصت شغلی مربوط به بازی های ویدئویی در ایران را با خطر نابودی روبه رو کرده است.

بسیاری از فعالان این حوزه به مرور یا بیکار خواهند شد یا ناچار به مهاجرت. درحالی‌که طبق پیمایش‌های چند وقت قبل، بیش از 30 میلیون ایرانی، ساعتی از روزشان را صرف انواع گیم می‌کنند.

در چند وقت اخیر علاوه بر مشکلات قبلی مثل تحریم و نبود سرمایه‌گذاری و توجه لازم، کُندی اینترنت و فیلترینگ هم این صنعت و فعالان آن را با چالش مواجه کرده است. اهمیت ماجرا این است که کم رنگ شدن بازی‌های داخلی باعث جولان گیم‌های خارجی با محتواهایی می‌شود که سنخیتی با فرهنگ ما ندارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها