دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

انتظار تغییر ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی

کد خبر: 1198845

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

انتظار تغییر ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جوان: «تبیین» اساس است و «باتوم» اضطرار

تاکنون درباره جهاد تبیین تحلیل‌ها و برداشت‌های گوناگونی ارائه شده و هر رسانه و کارشناسی از زاویه دید خود به واکاوی این موضوع پرداخته است.

روزنامه جوان نیز در این خصوص نوشته: لایه یا سطح امنیتی یعنی ظهور و بروز قوه قهریه. اینجاست که سخن از کاربرد «باتوم» هم مطرح می‌شود چراکه برای برقراری امنیت و ایجاد ثبات در جامعه اگر لازم باشد «باتوم» می‌تواند راهگشا باشد.

ماموری که برقراری امنیت از وظیفه ذاتی اوست در راستای وظیفه خود از قوه قهریه و باتوم هم استفاده کند. اما وظیفه نخبگان جامعه حتی در این مرحله این است که برای جدا کردن صف مردم عادی که تحت تأثیر هیجانات کاذب قرار گرفته اند، با تبیین شرایط و هشدار نسبت به جریان آشوبگر و عوامل پشت صحنه داخلی و خارجی، صف این مردم را از آشوبگران جدا کند.

اینجاست که باید گفت سخنان رهبری به‌درستی باید فهم شود و بین دوگانه «تبیین» و «باتوم» نمی‌توان یکی را تأیید و دیگری را رد کرد. هرچند اولویت با تبیین است و اساس عمل باید تبیین باشد، ولی نمی‌توان و نباید باتوم را به عنوان یک ابزار منفی برای همیشه از دستور کار خارج کرد. در این دوگانه نباید فراموش‌کرد که «تبیین» اساس است و «باتوم» اضطرار.

جام‌جم از دلایل ناترازی گازی گزارش داد: تعلل وزارت نفت دولت روحانی در سرمایه‌گذاری و انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی

مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده تا همزمان با شدت برودت هوا و تشدید مصرف گاز، ناترازی گازی در زمستان امسال خودنمایی کند.

در این راستا روزنامه جام جم نوشته: این روزها شاهد کاهش ناترازی در بخش گاز هستیم که ریشه آن تعلل وزارت نفت دولت حسن روحانی در عدم سرمایه‌گذاری کافی در وزارتخانه متبوعش از جمله در توسعه ذخیره‌سازی گاز بوده است.

تصمیم برای انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سال۹۷ اجرا شد. در روزهای گذشته افت دما در همه استان‌های کشور اتفاق افتاد به‌طوری که ۱۴۳شهر ایران دمای منفی صفر داشتند.

وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه توسعه ذخیره‌سازی گاز، نه‌تنها هیچ اقدامی انجام نشد، بلکه حتی یک قرارداد بالادستی هم به امضا نرسید.

در بسیاری از کشورهای دنیا بین ۱۰ تا ۱۲درصد گاز مصرفی را ذخیره‌سازی می‌کنند؛ اقدامی که با هدف ذخیره‌سازی انرژی برای کنترل «اوج مصرف گاز» صورت می‌گیرد.

صبح نو مطرح کرد: در انتظار تغییر ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی

پس از مدتی گمانه‌زنی سرانجام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر کرد و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه جایگزین حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی در این جایگاه شد. شورایی که این روزها انتظار و مطالبه تغییر و تحول در آن پررنگ‌تر از همیشه است.

صبح نو در این خصوص نوشته: با توجه به مواضع پیشین خسروپناه در باب موضوعات مختلف، بسیاری این انتخاب را آنطور که باید و شاید متناسب و منطبق با تحولات فرهنگی روز جامعه نمیدانند و‌ معتقدند که امکان انتخاب گزینه های دیگر هم وجود داشت. این امر اما باعث نمی‌شود تا از خسروپناه که از معتقدان به گفتمان انقلاب اسلامی است، انتظاراتی در جهت تطبیق با منویات رهبر انقلاب و درک تحولات جاری فرهنگی در کشور نداشته باشیم.

درک صحیح از فاصله نسلی و لزوم پرکردن آن با کار ایجابی، از موضوعاتی است که شورایعالی انقلاب فرهنگی در دوره دبیری خسروپناه باید رویکردی نوگرایانه به آنها مبذول بدارد و با نسخه‌های مطرود و متروک، به دنبال حل پدیده‌های نو نباشد.

داشتن چشم انداز درباره مسائلی چون حجاب، نسل جدید، تحولات ارزشی، فضای مجازی، سلبریتی ها و هنرمندان، فضای دانشگاه و آموزش و پرورش از جمله مسائلی هستند که نیازمند تغییرات ساختاری در نگرش و رویکرد هستند.

صبح نو: علت اصلی کاهش تولید گاز، کمبود منابع مالی است

پس از هفته‌ها آلودگی هوا و فقدان ریزش نزولات آسمانی حالا زمستان دارد خودی نشانمان می‌دهد. این ماجرا اما به بروز مشکل در تامین گاز منجر شده است.

صبح نو در این رابطه نوشته: برای رفع ناترازی گازی بایستی افزایش تولید و کاهش مصرف داشته باشیم. از نظر ذخایر کمبودی نداریم، ولی مشکل پیش رو، کاهش تولید است. هرچند این موضوع هم می‌تواند ریشه‌ها و علل گوناگونی داشته باشد، اما علت اصلی آن کمبود منابع مالی است.

طبق اعلام منابع رسمی، تا انتهای سال گذشته، به ۹۵درصد کشور گازرسانی شده و باعث شده مصرف گاز در ۱۰سال اخیر به‌شدت صعودی شود. آمارها نشان می‌دهد به‌طور میانگین مصرف گاز سالانه ۱۰درصد رشد داشته است. همچنین بایستی درنظر داشت که مصرف ما مصرفی استاندارد و بهره‌ور نبوده که همین مسئله باعث رشد تصاعدی مصرف گاز شده است.

از شیوه‌ مصرف خانگی گرفته تا صنعتی و همچنین تجهیزات و زیرساخت‌هایی که استاندارد نیستند، زمینه‌ساز رشد بی‌رویه‌ مصرف شده است. این ناترازی مصرف بالا و تولید پایین که فاصله‌ بسیاری با هم دارد، عمق مشکل را نشان می‌دهد. مشکلی که اگر به‌صورتی فوری و کارآمد برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، می‌تواند به بحرانی با عواقب بسیار بدل شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها