دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

۲۲ بهمن و سیلی ملت بر گونه دشمنان نظام

کد خبر: 1204491

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

۲۲ بهمن و سیلی ملت بر گونه دشمنان نظام

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

رسالت مطرح کرد: فرصت خوبی است برای حرکت به سمت تحولات و جراحی‌های بزرگ

در دوران ناآرامی‌ها و تنش‌های سیاسی و اجتماعی امکان انجام اقدامات ریشه‌ای وجود ندارد اما در زمانه همدلی و برقراری آرامش می‌توان به‌صورتی دیگر تصمیم گرفت و عمل کرد. شرایطی که اکنون با عفو پدرانه مقام معظم رهبری و تجدید پیمان میلیونی مردم با نظام و انقلاب اسلامی فراهم آمده است.

رسالت در این باره نوشته: فرصت حضور میلیونی مردم از یک‌سو، آرامش در فضای جامعه و بازار و کسب‌وکارها از سوی دیگر و بخشش هزاران زندانی و بازگشت آن‌ها به آغوش خانواده‌هایشان، نباید به‌راحتی و با دستاوردهای حداقلی وانهاده شود. جشن چهل و چهارم انقلاب، فرصت خوبی برای حرکت به سمت تحولات و جراحی‌های بزرگ است.

فراهم آوردن امکانی برای برگزاری اجتماعات انتقادی، حضور جدی و همراه باکرامت زنان در محافل مختلف ازجمله ورزشگاه‌ها، بالا بردن کیفیت خدمات اجتماعی در نهادهای عمومی به‌ویژه شهرداری‌ها و نیروی انتظامی، نمونه‌هایی از اصلاحات موردنظر اجتماعی هستند که می‌تواند مورد انتظار باشد.

بودجه همچنان ضعف ساختاری دارد و تورم‌زاست، مؤلفه‌های کلان اقتصاد، تفاوت روشنی نداشته‌اند و بازارها افزایشی و نوسانی هستند.

اقتدار و یکپارچگی بی‌بدیل امروز، فرصت مناسبی برای آغاز جدی دور جدیدی از مذاکرات از موضع عزت و حکمت است.

کیهان عنوان کرد: سیلی ملت بر گونه سران فتنه

در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه‌های مختلفی از جانب اپوزیسیون، سران فتنه و اصلاح‌طلبان منتشر شد که اغلب مدعی کاهش اقبال مردم به جمهوری اسلامی بودند اما واقعیت در راهپیمایی 22 بهمن به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد.

کیهان در این خصوص نوشته: حضور پر شکوه و کم نظیر ملت ایران، همچنان که موجب یاس و ناامیدی آمریکا و انگلیس و اسرائیل و دیگر دشمنان شد، سران فتنه از جمله خاتمی را عزادار کرد.

این جشن بزرگ در حالی رقم خورد، که خاتمی و موسوی خوئینی‌ها اخیرا به حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) رفته بودند و خاتمی در آنجا با ادبیات منافقانه گفته بود:...امروز نمی‌دانیم آیا باید به خاطر پیروزی انقلاب جشن بگیریم و خوشحال باشیم یا آنکه به خاطر انحرافی که در مسیر آن ایجاد شده عزادار باشیم؟!

اظهارات منافقانه خاتمی در حالی است که وی در کنار موسوی، از سران فتنه شورش اشرافیت علیه جمهوریت و اسلامیت در سال 1388 (به بهانه تقلب) بود و ننگی بزرگ در همراهی با نقشه آمریکا و انگلیس و اسرائیل را در کارنامه خود به ثبت رساند.

جوان: آشوب‌ها را نباید به محرومان و مستضعفین نسبت داد

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز درباره اغتشاشات پاییز امسال گفته: «یک عده که به نظرم اکثریت هستند، در زندگی و معیشت‌شان واقعاً دچار مشکل شدند و احساس می‌کنند که ایران قرار نبود این‌گونه اداره شود.»

روزنامه جوان در واکنش به این اظهارنظر نوشته: آیا اغتشاشات بر موضوع مرگ مهسا امینی و کشته‌سازی ضدانقلاب و مباحث دینی و فرهنگی پیش رفت یا بر مبنای مشکلات معیشتی و اقتصادی؟! بسیاری از مردم انقلابی و حامی نظام مشکل معیشتی دارند و انصاری نباید آشوب‌های اخیر را به محرومان و مستضعفین گره بزند.

از نگاه انصاری هم، مانند سایر اصلاح‌طلبان، جوان فقط همانی است که به نظام اعتراض دارد یا برانداز و آشوبگر است. در همین محدوده سنی، اگر طرفدار نظام باشد و به اصلاح‌طلبان معترض شود، او را نیروی خودسر حکومتی می‌نامند و دیگر جوان ایرانی محسوب نمی‌شود!

فرهیختگان پیشنهاد داد: رفع محدودیت‌های اینترنت برای ترمیم شکاف‌های اجتماعی

سخنان رئیس‌جمهور درباره امتداد مسیر عفو موضوعی است که روزنامه فرهیختگان به آن پرداخته و با بررسی ابعاد آن نوشته: این روزها که بخش عظیمی از زندگی مردم با اینترنت گره خورده، محدود کردن دسترسی مردم به فضای مجازی و مسیر عفو باهم نه‌تنها همپوشانی ندارد بلکه متناقض نیز هست.

دولت به‌عنوان مجری اقدامات بایستی خود به مساله اینترنت ورود می‌کرد، نه اینکه وزیر ارتباطات تا مدت‌های مدیدی هیچ اظهارنظری درباره فضای مجازی و صیانت نداشته باشد و بعد از ناآرامی‌ها در کشور تمایل خود به محدودسازی اینترنت را تلویحا و کم‌کم به اطلاع افکار عمومی برساند.

هرچه دولت تلاش بکند تا زندگی مردم را بهبود ببخشد، این بهبود زمانی حس می‌شود که وابستگی زندگی مردم حتی معیشت و کسب‌وکارهای نوپا به اینترنت از سوی دولت درک شود و اقدامی از سوی دولتمردان صورت نگیرد که به این دو ضربه وارد کند.

سرعت اینترنت که باری به هر جهت بالا و پایین می‌شود و هربار دلیلی غیرقانع‌کننده از سوی دولت اعلام می‌شود، موجب شده تا مردم برخی از دیگر تلاش‌های دولت برای بهبود شرایط کشور را از آنها نپذیرند.

همشهری: راهپیمایی دیروز هم لبیک بود و هم رفراندوم

رفراندوم موضوعی است که در طول سال‌های مختلف بارها از سوی شماری از اصلاح‌طلبان و سران فتنه مطرح شده و این در حالی است که از ابتدای انقلاب تاکنون علاوه بر حضور مردم در آوردگاههای مختلف به‌منظور حمایت از نظام، انتخابات نیز به‌صورت منظم و در هر شرایطی برگزار شده است.

همشهری در این ارتباط با اشاره به 22 بهمن امسال، نوشته: همه آمدند؛ یک‌صدا به فراخوان وطن؛ به ضیافت میهن. هم بیعت است و هم لبیک و هم رفراندوم است و هم فراتر از این همه.

این مردم کم مشکل ندارند؛ هم مشکل اقتصادی و هم مضیقه‌های مختلف ناشی از ضعف‌های داخلی و دشمنی‌های خارجی اما خوب می‌دانند که دفاع از نظام امری فراتر از کم و کسری‌های سیاسی و نهادی است. دفاع از نظام، دفاع از همان حقیقت ابدی و ازلی است.

مردم در بهمن1357 ذکر‌ الله‌اکبر را مقابل دست استعمار به جلوه کشیدند و در بهمن1401 مقابل همه استعمار. یک‌بار مقابل آلت دست دشمن انقلاب کردند و یک‌بار در مقابل همه هیمنه دشمن، استقامت. استقامت فراتر از خیزش است. چه ملت‌ها که خوش درخشیدند و در ادامه راه خاموش شدند. استقامت، مردمی دیگر می‌سازد؛ فراتر از «همان مردم».

فرهیختگان: عفو رهبری نشان‌دهنده به رسمیت شناختن گفت‌وگو با منتقدان است

استقبال از فرمان عفو رهبر انقلاب از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ها همچنان ادامه دارد و در این خصوص تحلیل‌های مختلفی نیز ارائه شده است.

روزنامه فرهیختگان در این باره نوشته: عموم افرادی که در ناآرامی‌های اخیر شهرهای ایران در نقش لیدر و برنامه‌ریز دخیل بوده‌اند، توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده‌اند.

بسیاری از این افراد -فارغ از قوت یا ضعف پایه استدلال‌شان- عرصه عمومی جامعه را فضای گفت‌وگو نمی‌دانستند که پیش از رسیدن به این جمع‌بندی، بنابر زیست انتقادی خواهان به‌رسمیت شناخته شدن بودند.

چندی پس از دستگیری این افراد، رهبر انقلاب بسیاری از آنها را مورد عفو قرار دادند. این عفو منحصر به رهبر انقلاب نشده و رئیس‌جمهور نیز صبح روز گذشته در مراسم بزرگداشت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از امتداد مسیر عفو توسط دولت گفت.

این مسیر به‌طور واضح پیام «به‌رسمیت شناختن گفت‌وگو» در عرصه عمومی را می‌دهد. این امر نشان‌دهنده این است که حاکمیت قصد فراهم کردن پیش‌نیازهای گفت‌وگو در عرصه عمومی دارد و نکته آنکه از مقدمات این پیش‌نیازها، ارتباط و «به‌رسمیت شناختن» است.

این گامی که توسط حاکمیت برداشته شده، از جهات بسیاری قابلیت پرداخت دارد. یکی از مهم‌ترین جهات، ترجیح و اولویت حاکمیت در ترمیم شکاف‌های اجتماعی و شکل‌گیری «دیالوگ» برای این ترمیم است.

حمله کیهان به معصومه ابتکار: چرا نظام عذرخواهی کند، شما باید عذرخواهی کنید!

 روزنامه کیهان نوشت: خانم ابتکار در مناظره خود با خانم خزعلی برای دیگران نسخه پیچید و گفت نظام باید اهل عذرخواهی باشد. بسم‌الله. چرا این جماعت در طول سال‌ها حکومت خود برای یک‌بار هم بابت سوءمدیریت‌ها و ترک فعل‌های صورت‌گرفته از مردم پوزش نخواستند و رئیس‌جمهور محبوب ایشان بعد از ماجرای بنزین و ناراحتی مردم به جای عذرخواهی با نیش باز گفت خودم صبح جمعه متوجه گران شدن قیمت بنزین شدم؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها