دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

گزارش جام جم از دلار ریزان

کد خبر: 1210077

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

گزارش جام جم از دلار ریزان

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جوان: اغتشاشات و بدحالی دانش‌آموزان آخرین دست‌وپا زدن‌های دشمن برای مهار ایران است

فضای تحلیل ابعاد مختلف توافق ایران و عربستان حسابی داغ است و هر یک از کارشناسان و رسانه‌ها از زوایای مختلف داخلی و خارجی مشغول واکاوی این رویداد دیپلماسی هستند.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: مهم‌ترین معنای این توافق را باید نمودار شدن یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تغییر نظم جهانی و پایان ابرقدرتی یکه‌تاز امریکا دانست.

‌عربستان سعودی نیز متوجه شده که امریکا رو به افول است و دیگر آن قدرت و تأثیرگذاری سابق را در عرصه بین‌الملل ندارد. از طرفی قدرت روزافزون ایران در صحنه جهانی و به نتیجه نرسیدن برجام که به عنوان یک عامل مهار ایران و تأمین‌کننده امنیت عربستان و دوستان امریکا در منطقه عمل می‌کرد نیز مزید بر علت شده و باعث شده که در سیاست خارجی خود یک محاسبه مجدد انجام دهد.

تغییر نظم جهانی در حال رخ دادن است و برخی اغتشاشات و حوادث مشکوک داخل ایران همچون ماجرای بدحالی دانش‌آموزان در تعداد بسیار محدودی از مدارس نیز صرفاً آخرین دست و پا زدن‌های دشمن با کمک عوامل داخلی و عده‌ای فریب‌خورده برای مهار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پایه‌های این تغییر است.

گزارش جام جم از دلار ریزان

نتایج سفر گروسی به تهران و توافق با عربستان نرخ دلار را در مسیر سراشیبی قرار داده است.

جام جم در این باره گزارش داده: انتظار می رود با توجه به آزادشدن بخش گسترده‌تری از منابع ارزی ایران، قیمت دلار در گام بعدی با ریزش به سمت کانال ۴۰هزار تومان به کانال دیگری خود را نزدیک کند که رقمی بین ۳۵تا ۴۰هزار تومان است.

به دنبال امضای توافق ایران و عربستان در روز ۱۹اسفند، در اخبار جداگانه اعلام شد که ۸۰۰ میلیون دلار از منابع ایران در عراق از هفته گذشته آزاد شد. همچنین مقرر شده که ۵۰۰ میلیون دلار دیگر از منابع ایران آزاد شود.

در روزهای ۷ و ۸ اسفند قیمت دلار به اوج تاریخی یعنی ۶۰ هزار تومان رسیده بود و کمتر کسی تصور می‌کرد که ریزشی در کار باشد. با این وجود اتفاقات سیاسی، مثل آب بر آتش عمل می‌کنند و به سرعت کنشگران اقتصادی را از مواضع خود عقب می‌رانند؛ به ویژه این‌که «تورم انتظاری» به متغیرهای سیاسی گره خورده باشد. انتظار می‌رود آرامش به سمت بازارهای مختلف اقتصادی هم هدایت شود.

صبح نو: توافق ایران و عربستان، فرادولتی و فراجناحی است

استقبال از توافق ایران و عربستان در پکن وجه غالبِ واکنش‌ها به این توافق بود. این رویکرد در کشورهای منطقه نیز مشاهده شده که بیانگر همراهی آنها در اجرای توافق است.

صبح نو در این ارتباط نوشته: تمام متحدان تهران و ریاض، هیچ‌کدام راهی جز همراهی با توافق صورت گرفته پیش پای خود نمی‌بینند و نمی‌توانند از دری جز در همراهی با عادی‌سازی روابط، وارد شوند. بر همین اساس، وقتی به واکنش‌های متحدین منطقه‌ای تهران و ریاض طی ۴۸ ساعت گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هیچ ساز مخالفی کوک نشد و با وجود تخاصم پیشینی، همه طرف‌ها، خشنودی و خوش‌بینی خود را از ماوقع پکن، ابراز کردند.

توافق شکل‌گرفته در چین میان ایران و عربستان را باید «توافق استثنایی» با عاملیت فرادولتی و فراجناحی دانست که نتیجه قطعی و حتمی آن، قابل پیش‌بینی‌پذیرکردن نسبی روندهای آتی در خلیج فارس و غرب آسیا خواهد بود.

همشهری: 79 درصد زنان بدون الزام قانونی هم حجابشان را برنمی‌دارند

تابه‌حال نظرسنجی‌های متعددی درباره میزان پایبندی مردم به حجاب صورت گرفته است. همشهری نیز در این زمینه نوشته: مطابق نظرسنجی همشهری 79درصد پاسخ‌دهنده‌ها معتقدند حتی اگر الزام قانونی هم نباشد، باز هم حجاب‌شان را برنمی‌دارند. 7درصد هم پاسخ ندادند و اظهار تردید کردند.

ضدانقلاب جاهل تصور می‌کرد شل‌حجابی در ایران یعنی تقابل با نظام؛ تقابل با دین. از این جهت تصور کردند اگر الزام حجاب برداشته شود، مردم یکباره کشف حجاب می‌کنند؛ حال آنکه حجاب در ایران امری فطری و از سر حیا و عفاف است.

نظمیه و عدلیه از انفعال خارج شوند. مسئله حجاب مسئله اول ما نیست، اما قرار هم نیست اگر مسئله‌ای اولویت نداشت، مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد.

یک راه پیشنهادی این است که ناجا خانم‌های معتقد، باانگیزه و با سعه‌صدر را در شهر مأمور کند تا تذکر دهند.

کافی است بانوان پلیس مجهز به دوربین باشند. هرجا برهنگی، هرزگی و کشف حجاب دیدند کافی است تذکر لسانی دهند. اگر اصلاح شد که اغلب می‌شود، هیچ و اگر اصلاح نشد، بعدا متخلف به دستگاه قضایی فراخوانده شود و بدوا تعهد شفاهی داده شده و در مرحله بعد کتبی و در نهایت جریمه شود.

ایران: از سرگیری روابط با عربستان، دستیابی به آتش‌بس در یمن را سرعت می‌بخشد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد: روابط ایران و عربستان سعودی در سه سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی مهم است.

از سرگیری روابط سیاسی دو کشور در هر سه سطح از جمله منطقه و جهان اسلام مثبت خواهد بود.

به نظر می‌رسد از سرگیری روابط سیاسی میان ایران و عربستان، دستیابی به آتش بس در یمن، آغاز گفتگوهای مردمی یمن و تشکیل یک دولت ملی فراگیر در این کشور را سرعت می‌بخشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها