دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از ناکامی براندازان تا افسردگی اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1245058

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

از ناکامی براندازان تا افسردگی اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

گزارش جوان از پاسخ فوری به اروپا با تعلیق ۸ بازرس آلمانی و فرانسوی

پایبند نماندن تروئیکای اروپا به لغو تحریم‌های تسلیحاتی با واکنش‌ از سوی ایران روبرو شد.

روزنامه جوان در این زمینه گزارش داده: ایران اعلام عدم تعهد سه دولت اروپایی به لغو تحریم‌های موشکی را که ماه آینده سررسید آن است، با یک اقدام فوری و تلافی‌جویانه یعنی تعلیق فعالیت یک سوم بازرسان آژانس پاسخ داد تا مشخص شود که توافق غیرمستقیم تهران و واشنگتن برای تبادل و آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نمی‌تواند مانع واکنش ایران به عهدشکنی اروپا باشد. رافائل گروسی گفته که «این تصمیم ایران که عمیقاً تأسف‌آور است گام دیگری در مسیر اشتباه است و ضربه‌ای غیرضروری به روابط تیره‌شده بین آژانس و ایران در اجرای توافقنامه پادمان ان. پی. تی است.» به گفته رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، بازرسان مورد بحث «کار راستی آزمایی اساسی را در تأسیسات غنی‌سازی در ایران که تحت پادمان آژانس هستند، انجام داده‌اند.» بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به خبر لغو مجوز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ایران، گفت که ایران تمام تعهدات خود را در قبال جامعه جهانی زیر پا می‌گذارد.

 

فعال اصلاح‌طلب: بخشی از کسانی که به خیابان رفتند در انتخابات شرکت می‌کنند/ براندازی نه مفید است نه ممکن/ به دوستانمان توصیه کردیم که حتما در پیش ثبت‌نام انتخابات شرکت کنند

شهاب طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان در مصاحبه با روزنامه جام جم درباره ناآرامی‌های سال گذشته، گفته: درست است برخی سوء‌استفاده کردند اما تا جایی اعتراض همچنان اعتراض بود. شخصا بخشی از این آدم‌ها که به خیابان می‌رفتند را می‌شناختم اگر شرایط مهیا باشد همچنان در انتخابات هم شرکت می‌کنند، بنابراین نباید مردم و شرایط را صفر و صدی ببینیم. آنچه ما در جبهه‌اصلاحات پیش می‌بریم و از یک‌جایی به بعد پررنگ‌تر هم شد، شامل آن ۱۵ماده‌ای می‌شود که آقای خاتمی بهمن سال گذشته به آن اشاره کردند‌. در آن ۱۵ماده اصل بر این است که براندازی نه مفید است نه ممکن. ما هنوز با ایشان درباره انتخابات صحبت نکردیم. برداشت ما از حرف‌ها و روش و منش آقای خاتمی این است و همواره بر پایه آن عمل کردیم و بر این اساس به دوستان توانمندمان در حزب توصیه کردیم که حتما در پیش ثبت‌نام شرکت کنند و صبر می‌کنیم ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود. تا جایی که بتوانیم و مردم پذیرا باشند.

 

کیهان عنوان کرد: مساله ایران در برجام لغو تحریم‌های اقتصادی بود و نه پیروزی اخلاقی و سیاسی

بیانیه اخیر تروئیکای اروپا نشان داد که آنها قصد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را برخلاف مفاد برجام دارند.

روزنامه کیهان در این خصوص با اشاره به استدلال‌های حامیان برجام نوشته: مسئله ایران در توافق براساس وعده‌های دولت برجام، لغو تحریم‌های اقتصادی بود و نه پیروزی اخلاقی و سیاسی و یا حتی لغو تحریم‌های تسلیحاتی. کشورمان در گسترش توانمندی‌های پیشرفته نظامی از جمله پهپادی و موشکی به جایی رسیده که کشورهای بسیاری از شرق آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین و حتی برخی کشورهای اروپایی خواستار خرید این تسلیحات پیشرفته از کشورمان هستند و بنابراین ادعای تحریم تسلیحاتی ایران، ادعای مضحکی است. اصرار برای فاکتور کردن برجام به‌عنوان دستاورد در حالی است که روند معطلی و تعلیق و انتظار هشت‌ساله برجام، فرصت‌های دیپلماسی اقتصادی متنوع، و به فعلیت‌رسانی انبوه ظرفیت‌های داخلی رونق اقتصادی را از ملت ایران گرفت و فاجعه ده‌ها برابر بزرگ‌تر از سیل و زلزله یا تحریم‌های ظالمانه دشمن بود.

 

جوان: جای وهم و هیجانات کاذب سیاسی، یأس و افسردگی می‌نشیند

پس از آنکه پروژه‌ها و برنامه‌های براندازان و امیدواران به آنها به نتیجه نرسید موجی از افسردگی و ناامیدی این جریان‌ها را فراگرفت.

روزنامه جوان در این باره نوشته: روزنامه هم‌میهن به مدیرمسئولی غلامحسین کرباسچی در یادداشتی نوشته که «شواهد روشن نشان می‌دهد که در جریان آن اعتراضات سال گذشته و پس از آن، بیماری‌های اضطرابی خیلی تشدید شده بود و اکنون که از شدت حوادث کاسته شده است، بیماری در قالب افسردگی ناشی از ناامیدی و ناکامی تشدید شده است...» ایجاد امید‌های کاذب برای پیروزی فتنه موسوم به «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته باعث شد تا حامیان این فتنه، خیلی زود از هیجانات کاذب سیاسی به واقعیت قدرت جمهوری اسلامی برسند. طبیعی است جای خالی امیدی که بر مبنای وهم و احساسات و هیجانات کاذب شکل گرفته، یأس و افسردگی می‌نشیند. هم‌میهن از ناکامی‌ای نوشته که موجب افسردگی شده و بی‌راه هم ننوشته است. براندازان با لیدر‌های خارج‌نشین و پیاده نظام داخلی، چنان از ناکامی در سرنگونی جمهوری اسلامی ضربه خوردند که افسردگی مسیر ناگزیر آن‌ها شده است. اما سؤال این است که روزنامه هم‌میهن چرا این ناکامی و شکست و افسردگی را باید به کل جامعه تعمیم دهد؟ بیشتر به نظر می‌رسد هم‌میهن دچار افسردگی شده باشد!

 

نگاه صبح نو به سریال اعتراف به شکست اپوزیسیون

برخلاف انتظار براندازان و تجزیه‌طلبان، سالگرد آشو‌ب‌های سال گذشته به سریال اعتراف تحریک‌کنندگان و سناریوسازان به شکست تبدیل شده است.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: شبکه تجزیه‌طلب اینترنشنال که این روزها به فروپاشی خود نزدیک شده و حتی چهره‌ای همچون سیما ثابت به دلیل لکه‌دارشدن کرامت انسانی‌اش از این شبکه فرار کرده، به شکست پروژه براندازی معترف است. حسین باستانی، تحلیگر بی‌بی‌سی فارسی یکی از دلایل شکست اپوزیسیون را ساده‌پنداشتن براندازی در ایران می‌داند. مسعود بهنود، روزنامه‌نگار سلطنت‌طلب که در کمپین «وکالت می‌دهم» نقش بسزایی داشت؛ اما اخیرا فایل صوتی از او منتشر شده که می‌گوید رضا پهلوی اندازه گاو هم نمی‌فهمد! گلشیفته فراهانی، کسی که خود در شورای همبستگی براندازان حضور داشت، در اظهارات اخیر خود به شکست اپوزیسیون اعتراف کرد. او در این رابطه گفته است: «اپوزیسیون درگیر منم منم‌ها است. تا کار تیمی پیش می‌آید، شکست می‌خورد. خب معلوم است که همه چیز از هم می‌پاشد.» او اشاره داشت که براندازان هر کسی که مثل آن‌ها فکر نمی‌کند را طرد می‌کنند و به او می‌گویند «تو برو بمیر و اصلا وجود نداشته باش.» در عرصه بین‌المللی نیز کشور‌های اروپایی و آمریکا که در پاییز سال گذشته به پشتیبانی از اغتشاشات پرداخته بودند، با مشاهده وضعیت عادی در ایران، برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی را از سر گرفتند و با تماس‌های مکرر و مذاکرات فراوان به امضای تفاهم‌نامه‌های متعددی با ایران رسیدند‌.

 

انتقاد رسالت از نبض کند مسکن و قیمت خانه

مسکن، دغدغه پایدار و همیشگی مردم که حل آن بار بسیار بزرگی را از دوش جامعه برمی‌دارد اما اخبار حاکی از استمرار مشکلات در این حوزه است.

روزنامه رسالت در این ارتباط نوشته: مرکز‌ پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به سیاست‌های ناموفق اتخاذ شده در حوزه مسکن و کاهش حضور سرمایه‌‌‌گذاران در این بازار اشاره داشت. کارشناسان و آگاهان این عرصه براین باورند که فرار سرمایه از بازار ساخت مسکن دلایل متعددی دارد و در گرو یک یا چندعامل نیست. مهم‌ترین عامل نبود منابع برای سازندگانی از جنس مردم، خلف وعده بانک‌ها و عدم همراهی در تامین منابع موردنیاز می‌باشد. کارشناسان و فعالان حوزه مسکن معتقدند که جبران کلیه این عقب افتادگی‌ها از سوی دولت میسر خواهد بود؛ دولت می‌بایست روند اجرای قانون جهش تولید مسکن را تسریع کند و بانک‌ها را‌ نسبت به وظیفه‌شان بیش از پیش موظف سازد. غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: ضرورت دارد تا رویکرد جهادی و انقلابی را در دستورکار قرار دهیم و بکوشیم تا بازار مسکن با افزایش تولید، ترغیب حضور سرمایه‌گذاران و کاهش نگرانی‌ها رو به رو شود.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها