خبر به روایت «فردا»

پیدا و پنهان شیطنت آذربایجان / رو در روی سئول / پنجمین سفر استانی

کد خبر: 1100015

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پیدا و پنهان شیطنت آذربایجان / رو در روی سئول / پنجمین سفر استانی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» رزمایش دیروز ارتش در شمال غرب کشور که با ساده‌ترین تیتر ممکن در صفحه یک امروز خود دیده و حتی عکس را هم به همین موضوع اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «فاتحان خیبر آماده مجازات صهیونیست‌ها» نوشته است: «در پی شیطنت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه به‌عنوان یک عنصر ناخوانده و برهم‌زننده امنیت، رزمایش «فاتحان خیبر» با هدف ارسال پیامی صریح به رژیم صهیونیستی و متحدان آن یعنی باکو و آنکارا برگزار شد.»

«کیهان» همچنین به نقل از وزیر اقتصاد وعده می‌دهد که «ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده می‌شود». در گزارش خود شرح از قیمت‌های افزوده شده در ماه‌های اخیر آورده و نوشته است: «این گرانی‌ها ارثیه شومی است که از دولت قبل و عمدتا به دلیل سوءمدیریت به ارث رسیده و حالا دولت جدید باید نسبت به رفع این مشکل اساسی چاره‌اندیشی کند. هرچند نباید انتظار داشت گرانی‌ها در بازه زمانی کوتاه مدت برطرف شود اما با راهکارهایی از جمله عدم استقراض می‌توان تا حدودی از شیب صعودی آن کاست.»

کیهان 10 مهر

«شرق» هیچ توجهی به رزمایش ارتش ندارد و در عوض مساله ممنوعیت کالاهای کره‌ای را تیتر یک کرده است. موضوعی که رسانه‌ای شدن نامه رهبری درباره آن به خبرساز شدن آن کمک کرد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود که با تیتر «پیام‌های یک ممنوعیت» منتشر شده، آورده است: «این اقدام فارغ از بحث لوازم خانگی از نظر سیاسی اقدام خوبی بود. الان اگر دیده باشید وزیر خارجه کره ابراز نگرانی کرده. پس یعنی برنامه داشتید که نگران شده‌اید. آن هم برای تجارت یک‌طرفه و ضد منافع ملی. می‌دانید سفیر جدید کره در ایران چندین سال معاون اقتصادی وزیر خارجه کره بوده. این یعنی کره‌ای‌ها برای ما برنامه دارند و آدم‌های قدرتمندشان را می‌فرستند. در زمان سختی ما را رها کردند و رفتند حالا بزک کرده‌اند و می‌خواهند برگردند. آن هم در زمینه‌ای که ما اصلا خودکفا هستیم و نیازی نداریم. چه کسی می‌خواهد اینها برگردند؟ در ایران ایادی دارند. حافظ منافع آنها هستند اصلا. چه کسی؟ در چه نهادی؟ شما اسمش را بگذارید مافیا».

گفتنی که «شرق» در شماره امروز خود گزارشی هم درباره حزب کارگزاران و وضعیت فعلی آن دارد. نام این اوضاع را «پوست اندازی» گذاشته و به تکرار اظهارنظرهای اعضای این حزب در هفته‌های اخیر پرداخته است.

شرق 10 مهر

«جوان» گزارشی خبری – تحلیلی خود از رزمایش دیروز ارتش را عکس یک کرده و با تیتر «اجازه نمی‌دهیم مرز همسایگان شمال‌غرب تغییر کند» نوشته است: «رزمایش بزرگ «فاتحین خیبر» نیروی زمینی ارتش از روز گذشته و بعد از چندین روز انتقال تجهیزات سنگین ارتش به مرز‌های شمال غربی کشورمان با انجام تمرین عملیات‌های هجومی آغاز شد. در این رزمایش یگان‌های متعددی از ارتش شامل تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد و گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی به همراه گردان‌های پشتیبانی بالگرد‌ها حضور دارند و اقدام به انجام تمرین‌های نظامی می‌کنند. در این رزمایش ابتدا یگان پهپاد نزاجا به شناسایی کلی منطقه پرداخت و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیرو‌ها در منطقه رزمایش عملیات تاخت و تازش را به نمایش گذاشتند. انجام عملیات‌های زرهی تهاجی و آتشباری توپخانه بخش دیگری از این رزمایش بزرگ بود. تحرکات نامشروع صهیونیستی را رصد می‌کنیم».

این روزنامه اصولگرا البته در تیتر یک امروز خود نیز به حواشی ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای پرداخته و آن را «تنبیه سئول» خوانده است.

جوان 10 مهر

«اعتماد» گزارشی قابل توجه و خواندنی دارد از اوضاع افغانستان که عکس یک شده است. زهرا مشتاق برای نوشتن آن تا افغانستان رفته، به هرات، پنجشیر و کابل سر زده و نوشته است: «ساعت 10 شب 22 شهریور 1400 معاون والی هرات با تعدادی طالب مسلح به محل اقامت من در هتل «موفق» مراجعه و مرا از افغانستان اخراج کردند. آنها گفتند این خواسته وزارت امور خارجه شماست و فردا صبح در معیت برادران، رد مرز خواهید شد. آنها دروغ می‌گفتند. سخنگوی وزارت امور خارجه به هیچ‌وجه با آنها صحبت نکرده بود.   من ترسیده بودم. طالب‌ها لباس نظامی به تن داشتند و اسلحه‌های خود را طوری به دست گرفته بودند که گویا هر آن آماده شلیک هستند. ... » توصیه می‌شود که این گزارش را از دست ندهید.

اعتماد 10 مهر

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به رزمایش فاتحان خیبر اختصاص داده و با تیتر «خیبر‌خیبر یا صهیون» نوشته است: « یک سال پس از جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مهر سال گذشته، با توجه به حضور مشکوک تروریست‌های اجاره‌ای و تکفیری در مرزهای شمال غرب ایران، کماکان نگرانی‌ها درباره سرنوشت این منطقه وجود دارد؛ نگرانی‌هایی که البته در هفته‌های گذشته با مزاحمت‌ نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان برای تعدادی از کامیون‌های کشورمان، به شکل عیان‌تری بروز کرد. در این میان برگزاری رزمایش نظامی مشترک جمهوری آذربایجان، ترکیه و پاکستان در کنار افزایش مراودات مقامات باکو با رژیم صهیونیستی به تشدید تنش‌ها کمک کرده است. با این حال موضع ایران همانند جنگ سال گذشته آمیزه‌ای از تساهل و هشدار باقی ماند؛ تساهل در مواجهه با برخی شیطنت‌های همسایه شمالی و هشدار نسبت به خط قرمز تغییرناپذیری با عنوان حضور نیروهای تروریستی و رژیم صهیونیستی در مرزهای ایران. با این حال شواهد موجود حکایت از عدم توجه به هشدارهای ایران داشت. در این فضا انتشار خبر برگزاری رزمایش نیروی زمینی ارتش در مرزهای شمال غربی کشورمان با واکنش مداخله‌جویانه الهام علی‌اف همراه شد. ... با تمام این اوصاف رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد.»

وطن 10 مهر

«آفتاب یزد» رزمایش دیروز را با تیتر «برای دفاع آماده‌ایم» پوشش داده و حتی عکس یک هم کرده است. در شماره امروز اما مطالب قابل توجه دیگری هم دارد مثلا در گزارشی که تیتر یک شده، ذره‌بین را روی برخی انتصاب‌ها گذاشته و با عنوان «خطر مدیران باری به هر جهت!» نوشته است: «گر نگاهی به دولت مستقر از مجموعه کابینه گرفته تا زیر‌مجموعه‌ها در حوزه‌‌های مختلف بیندازیم به وضوح می‌بینیم که برخی جاها نه تنها بر مدار شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی نبوده؛ بلکه در برخی موارد مدیرانی بر مسند قدرت نشسته‌اند که هیچ تخصصی برای آن جایگاه ندارند، از طرف دیگر سابقه مدیریتی این افراد نشان می‌دهد که در همه دولت‌ها حضور دائمی داشته اند، تنها اتفاق این است که از میز مدیریتی بلند شده و بر میز مدیریتی دیگری تکیه زده اند، این در حالی است که هیچ تخصصی نسبت به هیچ یک از این پست‌ها نداشته‌اند! این اتفاق تازه‌ای نیست و در دولت‌های قبل نیز شاهد این موضوع بوده ایم، اما نکته حائز اهمیت این است که در همه دولت‌ها برخی مهره‌های کلیدی که مدیران شایسته و تراز اول هم هستند، با عوض شدن دولت‌ها به دلیل مغایرت در دیدگاه‌های سیاسی کنار گذاشته می‌شوند! این موضوع نشان می‌دهد که در ابعاد مدیریتی کشور نه تنها شایسته سالاری نقشی ندارد بلکه کافی است «باری به هر جهت باشید» تا در هر دولتی برای شما پست و مقامی در نظر گرفته شود! البته این موضوع را بیشتر در سطح مدیریت‌های میانی شاهد هستیم و جالب اینجاست که به گفته کارشناسان، فساد‌های اقتصادی نیز از همین مدیریت‌های میانی ریشه می‌گیرد!»

آفتاب یزد 10 مهر

«ایران» که این روزها صفحات خود را با خبر پر می‌کند، امروز حسابی پروپیمان است. از پنجمین سفر استانی رئیسی که عکس یک شده گرفته تا رزمایش فاتحان خیبر که تیتر یک را به خود اختصاص داده است. 

البته نباید بی‌انصاف بود و گزارش امروز پرستو رفیعی درباره وضعیت مالی سالمندان را ندید. این خبرنگار «ایران» با تیتر «نیمی از سالمندان کشور حقوق بازنشستگی ندارند» به نقل از رئیس انجمن علمی طب سالمندی و سالمندشناسی ایران نوشته است: «90 درصد سالمندان در کشور دارای بیمه پایه‌ای هستند، اما تنها 31 درصد سالمندان امکان استفاده از بیمه مکمل را دارند و متأسفانه در جامعه روستایی با شرایط وخیم‌تری مواجه هستیم و این عدد در جوامع روستایی به کمتر از11 درصد رسیده است. از سوی دیگر حدود 45 درصد سالمندان ما مستمری ماهانه دریافت می‌کنند و حدود 55درصد از حقوق ثابت بازنشستگی محروم هستند. این بدان معنا است که ما هنوز درگیر نیاز اولیه سالمندان هستیم و در سال‌های آینده با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. متأسفانه فقر در جامعه سالمندی دو برابر سایر گروه‌های سنی است و این میزان فقر در زنان سالمند بیشتر است. به‌طوری که می‌توان گفت اگر در کل جمعیت سالمندان 25 درصد، دچار فقر نسبی هستند، در زنان سالمند میزان فقر 40 درصد و در مردان سالمند 19 درصد است. همچنین 37 درصد از سالمندان آسیب‌پذیر از فقر رنج می‌برند. دلبری درباره مسکن سالمندان می‌گوید: وضعیت مالکیت مسکن در میان سالمندان هم مناسب نیست و نسبت به گروه‌های سنی دیگر بدتر است. در سال 1385، 90 درصد سالمندان مسکن شخصی داشتند اما در 1395 این میزان به 82 درصد رسیده است.»

ایران 10 مهر

«سازندگی» برای جلد امروز خود کارتونی از الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان را انتخاب کرده که او را لاغر و رنجور و بی‌رمق اما پرمدعا نشان می‌دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «توطئه علیه ایران» به تحرکات اخیر در مرزهای شمال غربی ایران و واکنش‌های تهران پرداخته و نوشته است: «دولت آذربایجان به ریاست الهام علی‌اف که بازیجه دست ترکیه و اسرائیل شده است، می‌کوشد تحرکاتی را علیه ایران سازماندهی کند». بعد هم با این توضیح که «سازندگی بررسی می‌کند که چرا رئیس جمهور آذربایجان دچار توهم شده و قصد او از سخنان اخیرش علیه ایران چیست» یادداشتی از دکتر حبیب فاضلی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران را منتشر کرده است. او در بخشی از این یادداشت نوشته است: «اولین نکته مهم در تحلیل منازعه اخیر این است که این موضوع محدود به سه کشور همجوار یعنی باکو، ارمنستان و ایران نیست، بلکه اتفاقا حضور موثر و فعال نیروهای فرامنطقه‌ای چون آمریکا، تریکه، پاسکتان و به ویژه رژیم صهیونیستی موضوع را پیچیده کرده و به درستی ایران دریافته که زمنیه اقدام و توطئه‌ای عله ایران در حال شکل‌گیری است که بازیگر پیدای آن باکو و کارگردان پنهان آن رژیم صهیونیستی، ترکیه و ایالات متحده است».

سازندگی 10 مهر

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با نوذر شفیعی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه که عکس یک شده است. او در این مصاحبه تشکیل ائتلاف 5 جانبه متشکل از ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، قطر و طالبان علیه ایران را رد کرده و می‌گوید: «این تحلیل نمی‌تواند، صحت داشته باشد. در ابتدا باید گفت که جایگاه رهبران این کشورها به گونه‌ای است که اساسا نمی‌توانند به سمت تشکیل چنین ائتلافی گام بردارند و بر فرض اینکه چنین ائتلافی شکل گیرد عمر زیادی نخواهد داشت.»

او در بخشی از این مصاحبه توضیح می‌دهد: «ترکیه غافل از این مورد است که اسرائیل برای آنها دام پهن کرده است. اسرائیل در این مسیر سه نقشه دارد. اسرائیل برای ترکیه دام گذاشته است به این شکل که جمهوری آذربایجان را تهدید به اقداماتی علیه ایران می‌کند تا ایران نیز اقدام متقابل انجام دهد و ترکیه نیز به عنوان حامی جمهوری آذربایجان، وارد تقابل با ایران خواهد شد. اسرائیل مشخصا این نقشه را کشیده است که وظیفه خــود را به جمهــوری آذربایجان محــول کند. یعنی اقـــدامی که خود اسرائــیل قصــد داشت علیه ایران انجــام دهد، می‌خواهد به جمهـوری آذربایجان محـول کند و ایران و جمهــوری آذربایجان را درگیر کند. عملا اسرائیل آتش بیار معرکه است و علاوه بر نقشه درگیر کردن ایران و جمهوری آذربایجان و ترکیه، قصد دارد تا این تنش را طولانی کند تا انرژی هر سه کشور از بین برود و با ویرانی مواجه شوند تا اسرائیل نقشه خود را به راحتی در منطقه پــیش ببرد و دیگر رقبای جـدی مثل ایران و ترکیــه نداشتــه باشد. ترکیه تصور می‌کند همه امور با شرایط ثابت پیش می‌رود و از معادلات آینده غافل است. مشخصا پس از درگیر شدن ایران و ترکیه و زمانی که ترکیه ضعیف‌تر شده است، اسرائیل دست برتر را نسبــت به ترکیــه خواهد داشت و خواسته های خود را بر ترکیه تحمیل خواهد کرد.»

آرمان ملی 10 مهر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها