یزدان پناه در گفت‌وگو با «فردا»:

آمریکا ترمز اسرائیل را کشید چون فهمید حمله بعدی سخت‌تر خواهد بود

کد خبر: 1285471

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: پیش بینی می شد، اگر آمریکایی ها به این جمع بندی برسند که ایران می تواند در مرحله بعدی به مراتب با آتش بیشتری سرزمین های اشغالی را هدف بگیرد، طبیعی است که ترمز یکه تازی اسرائیل را می کشند.

آمریکا ترمز اسرائیل را کشید چون فهمید حمله بعدی سخت‌تر خواهد بود

گروه سیاست سایت فردا: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه 26 فروردین ماه عملیات «وعده صادق» را اجرا کرد و قبل از ساعت ۳ بامداد سیل پهپادهای شاهد ۱۳۶ و موشک‌های بالستیک ایران به آسمان سرزمین‌های اشغالی رسید و گنبد آهنین را درگیر کرد. بسیاری از موشک‌ها از این سپر دفاعی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. هدف موشک‌های سپاه، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود.

کیومرث یزدان پناه در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره تحولات منطقه پس از حمله ایران به اسرائیل گفت: تهران این حمله را پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق اعلام کرد و آن را حق مشروع خود می داند. با این وجود بعد از پاسخ ایران، تنش میان تهران و تلاویو وارد مرحله جدیدی شده است و به نظر نمی رسد تبعات این حمله سریع فروکش کند.

وی افزود: تنش میان ایران و اسرائیل وارد فاز پیچیده ای شده و امکان دارد در قالب های دیگری از طریق رژیم صهیونیستی استمرار پیدا کند تا علیه کشور ما دست به اقدامات تلافی جویانه بزند. اگر چنین اتفاقی بیفتد باید شاهد شعله‌ورتر شدن جنگ و درگیری ها باشیم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه مجامع جهانی موافق افزایش بحران در منطقه نیستند و قطعا دو طرف را دعوت به خویشتنداری خواهند کرد، درباره مخالفت واشنگتن با ورود به جنگ مستقیم با ایران اظهار کرد: اسرائیل اکثر دستورات خودش را از کاخ سفید می گیرد. پیش بینی می شد، اگر آمریکایی ها به این جمع بندی برسند که ایران می تواند در مرحله بعدی به مراتب با آتش بیشتری سرزمین های اشغالی را هدف بگیرد، طبیعی است که ترمز یکه تازی اسرائیل را می کشند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها می دانند استمرار منازعه و کشمکش مستقیم و رو در رو میان ایران و اسرائیل می تواند دامنه جنگ را وسیع تر کند و محدوده جنگ را از نوار غزه فراتر ببرد که تهدیدکننده صلح احتمالی اعراب با اسرائیل خواهد بود. از این رو آمریکایی ها سعی کردند جلوی اسرائیل را بگیرند تا مانع گسترش دامنه منازعات در منطقه شوند چون می دانند منازعات می تواند از کنترل خارج شود که پیامدهای این اتفاق برای منطقه و کل جهان شدید خواهد بود.

یزدان پناه گفت: دولت بایدن در چندماه آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد بنابراین مجبور است گزینه های مختلفی را مورد توجه دولت خودش قرار دهد و تک بُعدی به موضوعات نگاه نکند. این حمله به آمریکا نشان داد که ایران آمادگی دارد در قبال هر نوع تعرض و تهاجمی از خودش قاطع دفاع کند و از هیچ گونه تهدیدی نیز واهمه ندارد. امروز به نفع آمریکا نیست که منطقه درگیر جنگی فراتر از آنچه در غزه در جریان است شود بنابراین آمریکا در کوتاه مدت دولت نتانیاهو را تحت فشار قرار خواهد داد تا دست از ماجراجویی های بیشتر بکشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها